Het meest nauwkeurige inzicht in de Nederlandse consument

Slim gebruik van data voor klantgesegmenteerde communicatie. Dat is de toegevoegde waarde die Whooz kan bieden met zijn unieke consumentendatabase. “Als enige segmentatiespecialist geven we inzicht in de kenmerken, interesses en gedragingen van alle 7.836.616 huishoudens die Nederland op dit moment telt,” zegt Ed Kassens, Privacy Officer bij Whooz. “Daarmee kunnen onze klanten nieuwe consumenten werven, maar ook de communicatie met bestaande consumenten optimaliseren en verbeteren.”

Whooz is een start-up met 36 jaar ervaring, zegt Kassens gekscherend en verklaart zich nader: “Onze roots liggen bij de retailorganisatie Great Universal Stores (waar later Experian uit is ontstaan) moederorganisatie van een groot aantal postorderbedrijven. Ruim 36 jaar geleden zag die organisatie het belang al in van een data-afdeling. Destijds met name gericht op het ‘oormerken’ van (mogelijke) wanbetalers. De dienstverlening is in de loop der jaren verder geëvolueerd met marketinginzichten. Vijf jaar geleden is er een afsplitsing gekomen en zijn we op eigen benen gaan staan: Whooz richt zich op het verzamelen en verwerken van doelgroepinformatie om marketingprocessen te optimaliseren, terwijl Experian zich focust op het kredietrisico van consumenten.” 

Consumentendatabase

Het belangrijkste product van Whooz is toch wel de consumentendatabase van alle ruim 7,8 miljoen Nederlandse huishoudens met unieke segmentatiekenmerken. Kassens: “Het resultaat is een classificatie die een duidelijk beeld schetst van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun sociodemografie, levensstijl en (koop)gedrag. De variabelen zijn ingedeeld in twee hoofdcomponenten. Enerzijds de demografische, socio-economische en woninggegevens oftewel ruim veertig kenmerken per huishouden. Anderzijds de voorspellingsmodellen; een databank van meer dan 2.000 voorspellingsmodellen op het gebied van consumentengedrag. Waaronder een inschatting van aan welk soort consumptieve bestedingen een huishouden zijn geld besteedt. De database houden we voortdurend up-to-date dankzij koppelingen met vele bronnen.”

Whize Shopping segmenten

Speciaal voor de (non-food) retailmarkt heeft Whooz een eigen segmentatie ontwikkeld. “De Whize Shopping segmenten geven je niet alleen inzicht in wie je klanten zijn, zoals bijvoorbeeld hoe het huishouden eruitziet in samenstelling, leeftijd en inkomen. Maar ook wat je klanten motiveert om een aankoop te doen, of ze reclamegevoelig zijn en hoe hun koopgedrag en bestedingspatroon eruitziet,” legt Kassens uit. Door je te richten op de juiste doelgroep en kanalen, verhoog je de respons en verbeter je de conversie. Wij focussen ons uitsluitend op het up to date houden van de segmentatiedatabase. Retailers of externe (ingehuurde) specialisten in het verwerken van data kunnen op basis van eigen data gecombineerd met de gegevens uit onze database een klantgesegmenteerde communicatie realiseren in hun eigen systemen.”

Klassieke retailorganisaties maken al veel langer gebruik van onze diensten, erkent Kassens. “Veel retailers hebben in het verleden wel eens gebruik gemaakt van onze gearchiveerde database op postcodeniveau om bijvoorbeeld de potentie van een specifieke winkellocatie te onderzoeken. Maar met onze data en inzichten helpen we retailers vandaag de dag ook om klanten en prospects zowel online als offline te vinden en te bereiken met relevante communicatie. Met de koppeling van onze data aan online gebruikersprofielen is gerichte communicatie via social media en display advertising kanalen perfect mogelijk.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*