Bewezen meer omzet met een DMP

De realiteit in e-commerce: 98% van de bezoekers converteert niet online. Wil je meer omzet en slimmer met je mediabudget omgaan? Personaliseer dan alle communicatie en probeer je klanten zo goed mogelijk te begrijpen. Aan het woord is Christian Vriens van Shopping Minds. Het Data Management Platform (DMP) van Shopping Minds helpt (online) retailers bij het zo goed mogelijk herkennen van websitebezoekers en klanten om vervolgens het aanbod en de communicatie daarop af te stemmen. Dit werkt volgens Vriens bewezen omzetverhogend. Daar willen we natuurlijk meer van weten.

Performance based

Shopping Minds is van origine een marketing-technologiebedrijf. “We zijn gewend om performance based te werken en dat is ook direct onze kracht,” stelt Vriens. “We beginnen altijd met het doorgronden van een e-commerce omgeving, zodanig dat we begrijpen welke weg een websitebezoeker aflegt op een website. Daarvoor gebruiken we allerhande softwaretoepassingen en slimme technieken. In de loop der jaren zijn we de technologie steeds meer gaan standaardiseren tot een volwaardig DMP. Hier kunnen onze klanten nu op licentiebasis gebruik van maken. Juist doordat we altijd performance based gewerkt hebben, is ons DMP écht een platform waarmee de omzet verhoogd kan worden. Het platform biedt inzicht in het gedrag van bezoekers waardoor je hen beter leert kennen en begrijpen. Hierdoor kan er gerichter gecommuniceerd worden door het productaanbod hierop aan te passen.” 

Goed is niet goed genoeg

Door de jarenlange ervaring in verschillende branches weten we inmiddels heel goed wat wel en niet werkt, vervolgt Vriens. Hij licht een en ander toe: “We hebben een goed beeld van wat de resultaten van bepaalde campagnes gaan zijn, wat het effect is op de CTR en op de conversie. Die bagage gebruiken we ook bij nieuwe klanten en het vaststellen van benchmarks van klanten: hoe doet de ene klant het ten opzichte van de andere? Wat is het verschil en waar dient rekening mee gehouden te worden? Daarmee gaan we aan de slag. Echter, is goed voor ons niet goed genoeg. Stel, de klant weet dankzij het Data Management Platform een omzetstijging van 3% te bereiken, maar uit ervaring weten we dat het 15% zou moeten zijn, dan zit er dus meer in en doen we er alles aan om dat doel te bereiken. Die aanpak onderscheidt ons van andere softwareleveranciers.”

Breed toepasbaar

De kennis uit het DMP is volgens Vriens breed toepasbaar. “De kennis van alle campagnes wordt in het platform vastgelegd. Als je een bepaalde actie gaat ondernemen, kan het DMP het verwachte resultaat alvast inschatten. Daarbij combineren we online en offline data en meten ook het effect tussen beide kanalen (ROPO). Ongeacht het kanaal gaan we de verschillende marketingtreintjes zo inrichten om het beste resultaat te bereiken.” De achterliggende algoritmen worden in het DMP op maat voor een klant ingesteld. Leonard Blommendaal, founder van Shopping Minds: “De technologie gaat niet alleen in de breedte over alle kanalen, maar ook in de diepte. Dat laatste zegt iets over de kwaliteit van de data. Samen met de retailer gaan we het algoritme zo goed mogelijk instellen (en blijven finetunen), zodat het volledig aansluit bij de online strategie.” 

Profielen

Blommendaal zoomt nog wat verder in op de werking van het DMP: “Van elke bezoeker op een website of webshop wordt sessie- en device-overstijgend een profiel opgebouwd. Zo ontstaan twee typen profielen: een anoniem profiel en een profiel van mensen die iets gekocht hebben. Alle deze data, bij voorkeur ook nog gecombineerd met data uit het kassasysteem, emailserver, etc, dragen bij aan het opzetten van een steeds beter 360 graden beeld van websitebezoekers en klanten. Per profiel ontstaat zo een unieke marketingmix, wat weer interessant is voor jouw organisatie. Acties worden vastgelegd en vertaald naar wensen en behoeften die het DMP verder verrijken.” Bedrijven zoals de Wijnbeurs, Wijnvoordeel, ICI Paris XL, The Stone en Bax Music maken al dankbaar gebruik van het DMP van Shopping Minds.

Advertentiebudget

Behalve het verhogen van de omzet helpt het DMP volgens Vriens ook bij het effectiever omgaan met het advertentiebudget. “Met het DMP ben je in staat om gemiddeld genomen 30% op mediakosten te besparen doordat het budget effectiever wordt ingezet. Bestaande klanten die net iets hebben gekocht, kun je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode uitsluiten in advertising. Zo kan je dus met data op een slimme manier met je doelgroep omgaan. Anderzijds kun je dankzij het DMP het assortiment en aanbod perfect afstemmen op een klant en via een Direct Mail of e-mail onder de aandacht brengen met de geijkte verkooptactieken, zoals ‘op=op’ of ‘alleen vandaag verkrijgbaar’. Als je dat goed aansluit bij de ontvangers, kan dat ook zomaar leiden tot 10 tot 30% meer omzet.”

Doordat je je klanten herkent over de kanalen en devices heen, kun je de customer journey zo optimaal mogelijk inrichten, concludeert Vriens. “Het verlaagt de drempel om bij jou te kopen en bezorgt de klanten een optimale shopervaring.” Maandelijks verwerkt Shopping Minds meer dan 10 miljard pageviews.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*