Covid-19: de kat uit de boom kijken of juist investeren?

Covid-19 is nog steeds prominent aanwezig. Bedrijven zijn genoodzaakt om hun businessplan aan te passen en e-commerce te omarmen. Roger Van Beeck van Logitail, preferred Oracle Netsuite commerce agency partner voor vooral B2B organisaties, constateert hierin twee bewegingen: uitstelgedrag of investeringsgedrag. Met andere woorden, bedrijven die nog even de kat uit de boom kijken en bedrijven die zich juist klaarmaken voor een post-Covid-groei.

Gezonde groei

Een groot aantal B2B organisaties is nog steeds bezig om de voorraad op peil te brengen, begint Van Beeck. “Covid-19 heeft de problemen in de toelevering van producten pijnlijk duidelijk gemaakt. Nog altijd zijn er grote capaciteitsproblemen en is de beschikbaarheid van containers voor producten die vanuit het verre Oosten moeten komen beperkt. Maar ook nationale transporteurs lopen onverminderd op hun tenen. Deze bedrijven hebben dus eerst nog wat andere zorgen aan hun hoofd. De pandemie heeft tevens geleerd dat je niet moet groeien om te groeien, maar dat je een gezonde groei moet nastreven. Het is niet de eerste en zeker niet de laatste gezondheidscrisis.”

Transitie maken

Wat Covid-19 wel heeft gebracht, is het besef dat een klassiek businessmodel niet langer houdbaar is in B2B, vervolgt Van Beeck. “De business zal moeten evolueren. In alle sectoren. De automotive sector in België heeft bijvoorbeeld moeten anticiperen op het annuleren van het Salon, het jaarlijkse autofeestje in Brussel. In plaats van centraal in Brussel vond datzelfde feestje nu grotendeels online plaats via verschillende digitale events van dealers. Het is een transitie die je als business moet bedenken en transponeren op je eigen businessmodel. B2B is aan verandering onderhevig en moet in staat zijn om op elk moment te kunnen transformeren.” 

The next normal

Spraken we een paar jaar geleden nog over het nieuwe normaal, het toonaangevende onderzoeksbureau McKinsey & Company spreekt al over ‘the next normal’ na Covid-19. “Het is zeker van toepassing op B2B,” vindt Van Beeck. “Vroeger werd eerst de backoffice op orde gebracht en ging men pas in een volgende fase nadenken over een webshop. Anno 2021 zal de totale business moeten evolueren en zich moeten heruitvinden. Die lessen hebben we inmiddels wel geleerd. De online business moet vanaf dag 1 gezien worden als groeimotor én vooral een winstgevende groeimotor. Dat betekent dus niet blindelings investeren, maar vanaf het begin al rekeninghouden met de TCO en ROI.”

Logitail heeft de drempel aanzienlijk verlaagd voor B2B bedrijven om te investeren in online. “We zijn overgegaan naar financieringsmodellen, zodat bedrijven tegen lage kosten toch kunnen investeren in een online platform. Oracle Finance biedt zelfs de mogelijkheid van een renteloos betalingsuitstel over de eerste zes maanden. Dus wacht niet langer en start vandaag nog met een digitale transformatie,” adviseert Van Beeck.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*