Content marketing: zeker geen verleden tijd en al helemaal niet voor B2B

BM0119

Een goede content strategie moet relevant zijn voor de doelgroep van wie jij wilt dat ze (uiteindelijk) jouw klant worden. Dit is de mening van Nathan Korfker van Blauwe Monsters. Maar op welke manier bereik je deze klant? En welke middelen moet je inzetten om deze content te distribueren?

Tekst: Nathan Korfker, Blauwe Monsters

Er zijn natuurlijk verschillende kanalen waar je jouw content kan delen, bijvoorbeeld je eigen website en social media. Maar wanneer niemand van jouw product of dienst afweet, zal niemand jouw content zien. Daarom is het belangrijk om te beginnen bij het begin.

Jouw online positie versterk je namelijk via verschillende kanalen in de juiste volgorde:

  1. Relevante zoekmachine vindbaarheid;
  2. Content optimaliseren per kanaal;
  3. Conversie optimalisatie en customer journey.

Deze stappen dragen bij aan het juist distribueren van de content van jouw online content strategie.

Stap #1. Relevante zoekmachine vindbaarheid volgens Blauwe Monsters

Wanneer we iets willen weten of vragen hebben, dan pakken we onze smartphone erbij en zoeken we het op door middel van een zoekmachine. In de meeste gevallen is dit via Google. Google heeft namelijk via desktop een marktaandeel van 89% en op mobiel en tablet zelfs 98%. Dit betekent dus dat dit de plek is waarop je vindbaar moet zijn wanneer iemand zoekt op een bepaald product of dienst. Zoekmachine optimalisatie is niet voor niets een big thingbinnen content marketing.

Je moet relevant vindbaar zijn. Hiermee bedoelen we dat je niet zomaar vindbaar bent op willekeurige zoektermen. Je moet juist gevonden worden op termen die relevant zijn voor jouw product of dienst. Google wil namelijk een zo goed mogelijk resultaat tonen aan degene die aan het zoeken is. Stel, iemand typt een vraag. Dan is het meest logische resultaat een zoekresultaat waar antwoord wordt gegeven op de gestelde vraag. Wanneer iemand zoekt naar specificaties van een bepaald product, dan wil diegene dat immers ook te zien krijgen. Krijgt diegene geen specificaties te zien? Dan verlaat hij de pagina weer. Dit heeft vervolgens weer invloed op jouw positie in Google. Daarom wil je dus op relevante termen gevonden worden om de CTR (click through rate) hoog te houden. Vaak geven marketingexperts advies om het hoofdzoekwoord te gaan gebruiken van het hoofdproduct. Bijvoorbeeld bij een B2B leverancier van software, het zoekwoord ‘bedrijfssoftware’. Dit is niet specifiek genoeg en waarschijnlijk concurreert u hiermee met de grote der aarde. Ons advies: begin met zo een relevant mogelijk zoekwoord. Bijvoorbeeld: ‘sap bedrijfssoftware’.

Om relevant vindbaar te worden is het zaak om een goed en uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen. Een kwalitatief zoekwoordenonderzoek maakt het daadwerkelijk zoekgedrag van je doelgroep inzichtelijk. Zo wordt er gekeken naar welke zoekwoorden worden gebruikt door de doelgroep.

Topic clusters voor een stevig fundament

Wanneer de relevante zoekwoorden in kaart zijn gebracht, begin je met het creëren van content. Topic clusters zijn hierbij van belang. Dat geldt zeker wanneer je in de fase zit waarin je vindbaarheid voor jouw website wilt te realiseren. Alle content die je maakt die betrekking heeft op een bepaalde pagina waarop je gevonden wilt worden (de pillar page), kun je gebruiken om de pagina te versterken. Stel, ‘content marketing’ is jouw piller page. Dan kun je blogs schrijven over video content, SEO en andere onderwerpen die relevant zijn voor content marketing. Vervolgens link je deze content allemaal naar de pillar page. Dit zorgt ervoor dat deze pagina versterkt wordt door de andere pagina’s binnen jouw website door middel van interne links.

 

Stap #2. Content optimaliseren volgens Blauwe Monsters

Wanneer mensen jou kunnen vinden en je bedrijf/merk leren kennen, is het zaak om de content aan te passen op de doelgroep. Dit wordt ook wel ‘content optimalisatie’ genoemd. Content optimaliseren gaat verder dan alleen de tekst aanpassen en relevante zoekwoorden invoegen. Wanneer je content wilt optimaliseren, kijk je naar wat je doelgroep daadwerkelijk wilt zien. Daarbij houd je rekening met wat jij als bedrijf/merk naar buiten wilt uitstralen. Het is namelijk belangrijk om een eigen identiteit op te bouwen. Dit doe je door unieke content te creëren en verschillende vormen van content in te zetten.

Optimaliseer de content dus aan de hand van jouw doelgroep. Ga op onderzoek uit, spreek daadwerkelijk mensen binnen de doelgroep en vraag ze over wat ze interessant vinden. Kortom, leer jouw doelgroep kennen. Vervolgens kun je aan de slag gaan met het maken van persona’s. Binnen de doelgroep zijn er altijd weer verschillende subgroepen. Na het opstellen van persona’s ga je per subgroep de content optimaliseren.

Verschillende kanalen, verschillende content

Er zijn verschillende kanalen waarop je jouw content kan distribueren. Geen kanaal is hetzelfde. Daarom is het van belang om voor elk kanaal unieke content te maken. Daarbij houd je wel rekening met het verhaal dat je wilt overbrengen. Elk kanaal is anders en wordt daarom ook op een andere manier gebruikt.

Zo zien mensen op Instagram graag mooie afbeeldingen en sfeer video’s. Daarentegen lezen ze weinig. Via Facebook kun je juist meer informatie geven door middel van tekst in combinatie met afbeelding en video. Verder lezen mensen op LinkedIn juist graag succesverhalen of bedrijfs-gerelateerde updates. Daarnaast kun je via display marketing hard werken aan je brand awareness en Google Shopping is juist weer productgericht bedoeld. Verder kun je SEA inschakelen voor directe acties. Zoals je ziet is het ontzettend belangrijk om voor verschillende kanalen aparte content te creëren en in te zetten.

Stap #3. Conversie optimalisatie en customer journey volgens Blauwe Monsters

Wanneer je gevonden wordt en de potentiële klant jouw bedrijf/merk kent, moet diegene ook overgaan tot aankoop om daadwerkelijk klant te worden. Conversie optimalisatie speelt hierbij een grote rol. Wanneer de klant op jouw website komt, dan is het doel om die potentiële klant over te laten gaan tot actie. In de meeste gevallen betreft zo’n actie een aankoop of het achterlaten van gegevens. Om dit proces te optimaliseren is het zaak om het bestelproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Zorg er dus voor dat de bezoeker niet te veel stappen hoeft zetten voor het realiseren van een conversie. Neem daarnaast twijfel weg en wees resoluut. Gebruik geen onnodige knoppen of informatie. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de klant afhaakt. Aan de hand van heatmaps kun je data-based kijken wat je bezoekers doen op de website en welke elementen hen het meest aanspreken. Aan de hand van die gegevens optimaliseer je jouw volledige website.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*