Concrete aanpak online marketing trends 2020

In dit artikel lees je welke online marketing trends er dit jaar belangrijk zijn/worden voor jou als marketeer. We nemen je in dit artikel mee in verschillende trends. Het creëren van content marketing, het optimaliseren van deze content en het personaliseren ervan. 

Tekst: Blauwe Monsters

Er zijn diverse voorspellingen over de trends en ontwikkelingen die ons te wachten staan in 2020 op het gebied van content en in het verlengde content marketing. Op basis van onze eigen ervaring, de wensen van onze klanten en de visies van andere experts komen de volgende trends naar voren. 

Terugkeren naar de essentie van content marketing

De afgelopen jaren zijn we massaal content gaan creëren. Die content heeft niet altijd een afgebakend doel gehad. Zo is een groot deel ontstaan puur omdat er content op een website moest staan. Daarnaast heeft de focus in veel gevallen gelegen op zoekmachineoptimalisatie tijdens het proces van de content creatie. Al deze feiten gecombineerd resulteren in een terugkeer naar de essentie van content marketing. Door middel van content kun je namelijk zo veel meer doelen behalen die niet direct iets te maken hebben met SEO. Denk bijvoorbeeld aan lange termijn doelen, brand awareness of engagement met jouw doelgroep. 

Voor goede content marketing in 2020 zul je daarom andere (en meer diverse) doelen moeten stellen. Het vooraf bepalen van KPI’s en het concreet maken van doelen voor de content zal vervolgens leiden tot het inzetten van diverse soorten content. Denk bijvoorbeeld aan content speciaal gecreëerd voor de diverse fasen van de customer journey. Kortom, bij content marketing zal content in al zijn vormen weer centraal komen te staan. 

Een overkoepelende marketingstrategie speciaal voor content

De reikwijdte en de grenzen van content marketing zijn inmiddels zo vloeiend dat distributie steeds meer en meer omvat. Zo komen er nog steeds nieuwe platforms en kanalen bij waar je als bedrijf ook jouw waardevolle content wil verspreiden. Hierdoor zal in 2020 de noodzaak voor een concrete, overkoepelende marketingstrategie speciaal voor content aanzienlijk toenemen. Diverse experts kaarten aan dat content interactief en gepersonaliseerd moet zijn aankomend jaar. Om daaraan te voldoen en dat op elk platform en ieder kanaal te realiseren is een goede contentmarketingstrategie essentieel. Hierbij zal ook data driven content zijn meerwaarde aantonen. Door middel van een duidelijke Brand Identity die verweven is in alle content en communicatie onderscheid jij je vervolgens van de concurrent.

Het is in 2020 dus niet meer voldoende om simpelweg content te creëren en jouw website te vullen met inhoud. Bezoekers willen én verwachten steeds meer. Om optimaal aan dit verwachtingspatroon te kunnen voldoen, moet je een overkoepelende strategie opstellen voor content waarbij je diverse soorten content en hun beoogde doelen ook meeneemt. 

Hapklare content met de nadruk op visuele aspecten

Met alleen content waarmee je jouw kennis en expertise aantoont ga je het niet redden in 2020. Zorg er dit jaar voor dat er ook hapklare content te vinden is op jouw website. Dit is content die makkelijk verteerbaar is. “Kort en krachtig” zijn daarvan de kernpunten. De meest eenvoudige manier om hapklare content te creëren is door middel van visuele aspecten. Een foto zegt immers meer dan 1.000 woorden. Is het mogelijk om in jouw content visuele middelen in te zetten die ook werkelijk bijdragen aan de waarde van het stuk? Doe het dan! Dat soort content zal aankomend jaar namelijk het verschil maken.

Optimaliseer en personaliseer je content voor je doelgroep

Wanneer je aan de slag gaat met deze verschillende vormen van content is het belangrijk dat je de content optimaliseert en personaliseert. Conversie optimalisatie (CRO) is relatief nieuw. Waar SEO en SEA al (bijna) sinds de geboorte van het internet een onderdeel van het marketingbudget zijn, zien we nog altijd dat CRO iets te abstract is voor velen. Volgens diverse onderzoeken onder marketeers en digital innovators, is CRO (en digital analytics!) één van de grootste kansen en belangrijkste investeringsposten van deze tijd.

Geavanceerde segmentatie & personalisatie 

Personalisatie is gaaf: niet alleen voor jouw merk, maar ook voor je klanten. Meer dan 70% van de consumenten geeft aan baat te hebben bij gepersonaliseerde landingspagina’s en content. Hier kunnen wij als marketeers dan ook alsmaar verder mee. Denk aan de CDP’s die als paddenstoelen uit de grond springen. Door een combinatie van kanalen, data, bezoekersprofielen en krachtige technologieën zijn we in staat om diep te segmenteren en onze klanten gepersonaliseerde klantreizen en webpagina’s te bieden. Dat werpt zo zijn vruchten af. Voor een van onze klanten hebben we hiermee de maandelijkse omzet met 44% kunnen laten groeien.

Machine learning & experimentatie 

A/B testing, split-testing en al die andere dingen: we kennen ze goed en gebruiken ze graag. Al zien we alsnog veel partijen die niet voldoende aandacht besteden aan data gedreven experimentatie. Experimentatie is al vele jaren één van de meest prominente werkzaamheden binnen conversie optimalisatie. In 2020 kunnen we hier echter nog verder mee. De technologie is verder gegaan, waardoor we met steeds meer elementen en features – die eerst niet mogelijk waren zonder aanzienlijke hoeveelheden development werk – kunnen testen. 

Gebruiker-gericht ontwerpen en interactie

Het lijkt alsof we het allemaal zijn vergeten, maar landingspagina’s zijn bedoeld om bezoekers te informeren met de kennis die ze nodig hebben en om hen tot actie te laten overgaan. Vaak zien we echter nog sites vol met verwarrende navigatiepaden, producten en diensten die een veelvoud van pagina’s nodig hebben om uitgelegd te worden en formulieren waar je echt niet warm van wordt om ze in te vullen. 

Bezoekers tot interactie oproepen kan subtiel. Bijvoorbeeld door laagdrempelige micro conversies aan te bieden. Of iets grotere, maar zeer waardevolle acties te laten uitvoeren. Zo deed Eneco dat enige tijd terug, door een bezuinigingscalculator te lanceren. Het resultaat: bijna duizend nieuwe leads in enkele weken tijd. Was het de investering in een nieuwe feature waard? Ik denk het wel. 

CRO als standaard bezigheid

De mobiele ervaring wordt alsmaar (nog steeds!) belangrijker. Al jaren wordt het credo ‘mobile first’ geroepen, maar nog steeds zien we zo enorm veel websites en -shops waar op mobile de conversie (optimalisatie) achterblijft.

Niet alleen wenst de bezoeker een mobiele website die snel laadt en eenvoudige navigatiepaden heeft: ook Google let hier steeds meer op. De zoekmachine waardeert en indexeert mobiele websites nu eenmaal anders dan hun desktop varianten. Google probeert haar algoritme dan ook steeds verder te ontwikkelen richting de gebruikerservaring. Middels CRO kan je hier absoluut op inspelen. 

Benieuwd hoe je optimaal kan inspelen op bovenstaande trends? Neem contact op met Blauwe Monsters of kom langs op stand 30 (als je aanwezig bent op de Webwinkel Vakdagen) zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden voor jouw website/webshop! Niet aanwezig tijdens Webwinkel Vakdagen? Neem dan contact met ons via www.blauwemonsters.nl | info@blauwemonsters.nl  

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*