DPD verstevigt positie in (crossborder) pakketmarkt

De markt voor pakketten groeit ongelooflijk hard, gedreven door de groei van (crossborder) e-commerce. DPD Nederland heeft dit jaar twee belangrijke ontwikkelingen gedaan die de positie van de pakketvervoerder verder verstevigen: een nieuwe HUB in Eindhoven met een unieke propositie én een nieuw communicatieplatform richting consumenten, DPD Predict. Thiemo van Spellen, CCO bij DPD Nederland, praat ons bij over deze recente ontwikkelingen.

DPD Group maakt volgens Van Spellen een vergelijkbare groei door als de e-commerce markt zelf. “We groeien nog ieder jaar met dubbele cijfers. Dat heeft vooral te maken met de verandering in strategie die jaren geleden is ingezet. Vóór die tijd waren we vooral gefocust op B2B, inmiddels is meer dan de helft van onze activiteiten gericht op e-commerce. Dat heeft ons bedrijf vanzelfsprekend ook veranderd; een consument als ontvanger stelt nu eenmaal andere eisen dan een bedrijf als ontvanger. Neemt niet weg dat we voor iedere B2C zending rekening houden met de wensen van twee typen klanten, die van onze klant (de afzender) en de ontvanger. Als de klant van onze klant tevreden is, is onze klant dat ook. We hebben de afgelopen jaren een groot aantal nieuwe services ontwikkeld om die tevredenheid te garanderen.”

Crossborder specialist
Van Spellen zegt heel eerlijk dat DPD op de consumentenmarkt in Nederland twee grote spelers voor zich moet laten gaan. “Als we puur kijken naar crossborder zendingen dan zijn we echter verreweg marktleider, te danken aan onze roots. En crossborder e-commerce groeit zowaar nog harder dan domestic e-commerce, gedreven door marketplaces zoals bol plaza en Vinted. Ze creëren een enorme internationale omgeving.” Om de unieke positie als crossborder specialist verder te verstevigen, heeft DPD Nederland met de opening van HUB Eindhoven een belangrijke troef in handen.” Van Spellen: “Los van het feit dat het nieuwe internationale sorteercenter extra capaciteit toevoegt, verandert de hub onze positie op de internationale markt. Het sorteercenter is zo gebouwd dat het de internationale stromen optimaliseert. Dat is enerzijds te danken aan het immense pand, maar ook aan de lange sorteermachine die pakketten heel fijnmazig internationaal kan sorteren.”

Duitsland ‘next day’ beleveren
DPD Nederland gaat vanuit HUB Eindhoven dit najaar rechtstreeks beleveren aan alle uitleverdepots in Duitsland. “We slaan daarmee een hub als tussenstation over,” legt Van Spellen uit. “Dat maakt dat we heel Duitsland vanuit Nederland ‘next day’ kunnen beleveren en betekent een enorme versterking van onze concurrentiepositie. Datzelfde principe rollen we verder uit naar bestemmingen in een straal van 700 kilometer vanuit Eindhoven. Die afstand is namelijk in één nacht met een vrachtwagen af te leggen. België, Luxemburg, delen van Engeland en grote delen van Frankrijk kunnen we straks ‘next day’ beleveren. We zijn daarmee directe concurrent van de express markt. Daar waar andere partijen vliegtuigen gebruiken om deze afstanden te overbruggen, zijn wij dankzij HUB Eindhoven net zo snel én tegen lagere kosten.”

DPD Predict
Een tweede ontwikkeling die DPD Nederland dit jaar heeft geïntroduceerd is DPD Predict. Van Spellen: “De shoppende consument wil zelf zoveel mogelijk in regie zijn. Communicatie met consumenten is ontzettend belangrijk. Met DPD Predict informeren we de ontvanger over de status van de zending. Daarin gaan we zelfs zover dat we de ontvanger een exact tijdsvenster van 1 uur (!) kunnen geven waarin het pakketje wordt bezorgd. Vervolgens heeft de ontvanger nog de nodige ‘inflight opties’ om wijzigingen door te geven. Dat gaat van een keuze voor een ander aflevermoment, leveren bij de buren of op een veilige plaats tot leveren op een andere dag. De ontvanger heeft de volledige regie binnen een tijdsvenster van 1 uur. Dat doen we niet alleen in Nederland, maar over heel Europa. Ook retailers die crossborder verkopen kunnen hun buitenlandse klanten met DPD dezelfde opties aanbieden.”

Zowel de nieuwe HUB Eindhoven als DPD Predict zijn volgens Van Spellen belangrijke ontwikkelingen die de concurrentiepositie van DPD verder verstevigen, zeker als het gaat om crossborder zendingen. “Deze recente ontwikkelingen worden door de markt als zeer positief ervaren. We hebben al veel positieve feedback mogen ontvangen en gaan door met investeren in nieuwe ontwikkelingen om zowel onze klant als de klant van onze klant optimaal te kunnen bedienen.” Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*