Covid-19 stimuleert flexibiliteit in bezorging

Vervoerders hebben de impact van Covid-19 heel hard gevoeld. Ze kampten met een enorme drukte en ondervonden capaciteitsproblemen. Met alle gevolgen van dien. En van een significante afvlakking is nog altijd geen sprake. De conclusie die we nu al kunnen trekken is dat Paazl voor een heleboel klanten business critical is geweest. Dat zegt CEO Jan-Willem Roest. “We hebben onze klanten snel kunnen helpen met het schakelen tussen, en toevoegen van, nieuwe vervoerders en bezorgopties om de consument toch tijdig te kunnen beleveren.”

Paazl is een verzendsoftware die retailers in staat stelt om gelijktijdig met verschillende vervoerders en verschillende bezorgmethoden te werken, afgestemd op zowel de consument als het product. Denk aan een pick-up punt in de buurt van het werk, in de winkel ophalen (omnichannel), timeslots, same-day, duurzame levering, … “De retailer is dus niet gebonden aan één vervoerder. Bij capaciteitsproblemen van die vervoerder, zoals tijdens de lockdown pijnlijk duidelijk werd, kunnen ze eenvoudig overschakelen naar een andere vervoerder. Ook biedt onze verzendsoftware mogelijkheden om bijvoorbeeld snel in te spelen op wijzigingen in logistieke stromen door voorrang te geven aan het wegwerken van winkelvoorraden.”

Betere bezorgervaring 

Sinds de lockdown draait ons platform continu op Black Friday niveau, zegt Roest. “Dat doet niets af aan de kwaliteit, zo hebben we bewezen. We hebben al onze bestaande klanten snel kunnen helpen schakelen. Daarnaast zagen we een sterke toename in het aantal nieuwe klanten en hebben we een aantal nieuwe, snelle, last-mile vervoerders aan ons platform toegevoegd, zoals Packaly, Trunkrs en Red je Pakketje. Ook bestaande vervoerders blijven zich continu ontwikkelen en komen steeds met nieuwe services, zoals de timeslots van PostNL bijvoorbeeld. Via ons platform kunnen retailers profiteren van talloze oplossingen, ook internationaal georiënteerd. E-commerce beperkt zich immers niet tot één land. Vorig jaar zijn via ons platform pakketjes bezorgd in maar liefst 198 landen. We zijn dus met recht een mondiale speler voor veel van onze klanten, zoals Tag Heuer, G-Star en VanMoof.”

Urgentie wordt gevoeld

Vanuit die mondiale propositie ziet Roest een aantal opvallende trends. “We merken dat fysieke retailers, al dan niet gesterkt door Covid-19, de urgentie voelen van een omnichannel strategie. Met ons platform kunnen we ze daar perfect in bijstaan, ook door bijvoorbeeld ship from store modellen te ontplooien. Daarnaast zien we een grote trend in Direct2Consumer, merken die rechtstreeks de consument gaan beleveren. Ook is er overall gezien een grote verschuiving in de benadering van de logistiek,” meent Roest. “Het wordt niet meer gezien als een kostenpost, maar is nu onderdeel van de customer journey. Tot slot komt er meer en meer aandacht voor sustainability door producten zo groen mogelijk bij de klant te bezorgen. Dankzij de tijdelijke pauze door Covid-19 en de enorme reset van de industrie is de bewustwording om beter om te gaan met de wereld gegroeid. Het zijn allemaal trends waar wij als Paazl op inspelen en waar ons platform heel goed bij aansluit.”

De laatste periode heeft Paazl volop geïnvesteerd in nieuwe extensies met onder meer Magento en Salesforce. Roest: “We zijn de enige gecertificeerde Salesforce partner op het gebied van logistiek. Het mooie van onze oplossing is dat retailers met één integratie direct toegang krijgen tot een enorm speelveld aan vervoerders met relevante bezorgopties. Alle ontwikkelingskosten komen voor rekening van Paazl, zowel in de frontend als de backend. De webshop heeft geen kosten meer voor het koppelen en onderhoud van bezorgopties. Het Paazl platform zorgt hiervoor en maakt dit beschikbaar in de backend en in de checkout. Het hele plaatje van het aansluiten van een vervoerder tot aan de levering bij de consument (en zelfs daarna) wordt door onze software geregeld. De retailer heeft inzage in de status van de leveringen over alle vervoerders heen in één overzichtelijk dashboard. Dat is waar Paazl in uitblinkt.”

“Als Fietskoeriers.nl zijn we erg blij met de koppeling met Paazl en kunnen we meer webshops aansluiten en voorzien van onze duurzame pakketbezorging oplossing voor e-commerce. We komen op die manier een stap dichter bij ons doel om in alle Nederlandse steden CO2 vrij te kunnen beleveren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*