Zo voorkom je dat verleiden van de consument niet overgaat tot misleiden

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een leidraad uitgebracht ‘Bescherming van de online consument’. Hierin worden de grenzen vastgesteld en aanknopingspunten gegeven omtrent hoever een webshop mag gaan om zijn klant te ‘verleiden’.

De leidraad vormt de basis voor de handhaving door de ACM. Ook investeert de ACM de komende periode in voorlichting aan bedrijven, zodat een gelijk speelveld ontstaat.

Belangrijkste punten leidraad
In de leidraad worden bestaande online praktijken getoetst aan de algemene consumentenregels. Daarbij wordt aangegeven waar toegestane verleiding overgaat in verboden misleiding. Belangrijke uitgangspunten voor bedrijven daarbij zijn:

  • Prijzen inclusief alle kosten moeten duidelijk zijn tijdens het bestelproces; dus: voor de aankoop;
  • Voor consumenten moet duidelijk zijn als het aanbod gepersonaliseerd is;
  • Schaarste-aanduidingen moeten waar zijn;
  • Standaardinstellingen mogen niet in het nadeel van consumenten ingesteld staan;
  • Zoekresultaten moeten gebaseerd zijn op het belang van de zoekende consument;
  • Online reviews en likes moeten echt zijn en niet verzonnen of gemanipuleerd;
  • Bij online games moeten kosten en winkansen van lootboxes duidelijk worden vermeld.

Wij controleren onze webshops ook op deze punten. Daarnaast zien wij erop toe dat alle andere wettelijke regels worden nageleefd omtrent de Wet Koop op Afstand. Heeft u verder nog vragen of wil u uw webshop laten nakijken dan kunt u mailen naar info@keurmerk.info

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*