Waarom online winkelen nooit meer hetzelfde zal zijn na COVID-19

Covid-19 heeft het koopgedrag van Europese shoppers permanent veranderd. Dat blijkt uit nieuwe onderzoek van DS Smith. De manier van boodschappen doen zal mogelijkerwijs nooit meer hetzelfde zijn als vóór de pandemie. De grote meerderheid van de Europeanen is van plan vast te houden aan hun nieuwe online koopgedrag. Supermarktboodschappen bleek één van de categorieën te zijn die de grootste groei doormaakte.

De online verkoop is spectaculair toegenomen: 64% van de Europeanen geeft toe meer online te winkelen tijdens Covid-19. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zal deze snelle toename van e-commerce naar verwachting in 2020 5,8 miljard euro toevoegen aan de e-commerce verkoop. Het ziet er naar uit dat deze snelle e-commerce revolutie niet meer weg gaat. Maar liefst 89% van de ondervraagden geeft aan dat ze net zoveel, of meer, online blijven bestellen zodra alle maatregelen zijn opgeheven. 

Online supermarktboodschappen

Een overweldigende 91% van de Europese consumenten voelt zich nu comfortabel genoeg om artikelen online aan te schaffen. Het online bestellen van supermarkt-boodschappen bleek één van de grootste stijgers. Maar liefst 41% van de Europeanen gaf aan meer te bestellen in deze categorie. Het onderzoek wordt verder bevestigd door de statistieken van DS Smith, een toonaangevende leverancier van e-commerce verpakkingen in Europa, waarbij het bedrijf sinds het begin van de pandemie een grote toename constateerde van de vraag naar verpakkingen voor levensmiddelen, bloemen en hygiëneproducten. Verder toont het onderzoek van DS Smith aan dat veel van deze, door Covid-19 aangejaagde, winkeltrends ook in de toekomst blijven bestaan. Ook na het toekomstig opheffen van de maatregelen is meer dan de helft van de Europeanen van plan om online supermarktboodschappen te blijven doen. Er is een vergelijkbare trend voor hygiëneproducten en huis- en tuinproducten.

Iets nieuws proberen

De veranderingen gaan niet alleen over het volume. We kopen niet alleen meer online, we kopen ook op nieuwe manieren. Meer dan twee op de vijf (43%) Europeanen zegt een nieuwe webshop te hebben geprobeerd die ze voor de lockdown nog niet hadden gebruikt. Als gevolg van deze versnelde veranderingen en om aan de nieuwe vraag van klanten te voldoen, zijn grote en kleine bedrijven gedwongen om snel een e-commerce-aanbod te starten of aan te passen – een proces dat jaren kan hebben geduurd zonder de dwingende noodzaak die de wereldwijde pandemie met zich meebrengt. Stefano Rossi, Packaging CEO van DS Smith: “Er heeft een aardverschuiving plaatsgevonden in de manier waarop consumenten winkelen en we hebben onze expertise gebruikt om bedrijven van elke omvang te ondersteunen met de snelle groei van e-commerce, zodat ze kunnen overleven en gedijen in deze onzekere tijd.”

Wat drijft de e-consument? 

Redenen om online te kopen tijdens de pandemie verschilt op basis van geslacht en generatie. Mannen en jongeren geven voorrang aan gemak, terwijl vrouwen en oudere generaties zich richten op veiligheid. Nu een duurzaam herstel een wereldwijde prioriteit wordt, is duurzaamheid een steeds grotere zorg voor de Europeanen. Bijna een kwart (23%) zal eerder een product online aanschaffen wanneer de artikelen minder verpakkingsmateriaal bevat of in een duurzamere verpakking wordt afgeleverd, en 21% koopt eerder online als hun producten in een meer recyclebare verpakking aankomt. Stefano Rossi, voegt hieraan toe: “Het onderzoek toont aan dat groenere verpakkingen een echte zorg zijn voor het winkelend publiek en dat we onze klanten helpen om van een groen herstel een praktische realiteit en een prioriteit te maken door middel van eenvoudige maatregelen, zoals het invoeren van duurzame verpakkingen. We willen merken en bedrijven graag helpen deze weg te bewandelen en met hen samen te werken, zodat ze kunnen profiteren van duurzame verpakkingsoplossingen die de consument duidelijk verlangt.”

Verduurzaming van e-commerce verpakkingen

De doelen en standaarden die gezet moeten worden om webshop verpakkingen te verduurzamen verschillen sterk per business. Verzend je breekbare goederen of elektronica? Dan kon de milieu-impact van schade wel eens veel belangrijker zijn dan de rest. Immers, het repareren of opnieuw produceren van een elektronisch apparaat brengt meer milieuschade met zich mee dan geretourneerde zwemkleding. 

Verzend je vooral veel verschillende formaten goederen? Dan is de impact van lege ruimte waarschijnlijk groot. Heb je veel retouren? Ook dit komt ten laste van het milieu. Niet alleen de CO2 uitstoot van extra transport, maar denk bijvoorbeeld ook aan de onnodige hoeveelheid tape die de consument gebruikt voor de retourzending. 

Om duurzaamheidsdoelen te bereiken, is het van vitaal belang dat de hoeveelheid afval vermindert. De Twitterstormen en Facebook-klachten rondom te grote webshopdozen en overdadig opvulmateriaal bewijzen dat dit een doorn in het oog van de consument is. Minder verpakkingsmateriaal per zending is niet alleen een goede zet voor het milieu, maar ook voor de kosten. Echter, nét genoeg materiaal gebruiken om het product te beschermen, maar niet meer, is een kunst op zich. Gelukkig bestaan er manieren om deze vraagstukken aan te pakken. Weten hoe? Voor meer cijfers, achtergronden en tips hoe webshopverpakkingen te verduurzamen download je eenvoudig de gratis whitepaper via www.dssmith.com/e-commerce-nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*