‘Voor elk product bestaat een passende verzendverpakking’

De verzendverpakking is voor veel retailers van oudsher maar bijzaak. Tegenwoordig is de ontvanger echter kritisch op de verpakking en zegt het iets over jou als webwinkelier. Aan het woord is Martijn Boog van Topa Verpakking. Hij pleit voor meer aandacht rond verpakkingen. “De consument accepteert een te grote doos vol met opvulmateriaal niet langer. Op de Webwinkel Vakdagen nemen we bezoekers mee in de wereld van verpakkingen en laten wij zien dat voor elk product een passende verzendverpakking bestaat.”

Als één van de grootste verpakkingsleveranciers van de Benelux hecht Topa Verpakking veel waarde aan duurzaamheid. “De eerste duurzame stappen zetten, begint met het omarmen van een nauw omsluitende verpakking die tegelijkertijd voldoende bescherming biedt,” schetst Martijn. “Het minimaliseren van verpakkings- en opvulmateriaal is een tendens die zich onverminderd voortzet. Ons advies is dan ook om vooral eens in de spiegel te kijken en na te gaan wat je zelf kan doen om op verpakkings- en opvulmateriaal te besparen. De resultaten zijn vaak verbluffend.” 

Hetzelfde recept

Topa Verpakking toont tijdens de Webwinkel Vakdagen verschillende artikelen van klanten met daaromheen de verpakking die ze van de verpakkingsspecialist afnemen. Martijn vervolgt: “Voor elk artikel geldt in feite hetzelfde recept: niet te veel loze ruimte, maar een goed omsluitende verpakking die ook nog eens promotioneel goed oogt. Want ook dat laatste wordt meer en meer belangrijk en hoeft per definitie niet de wereld te kosten. Met een bedrukte tape maak je al een statement. We laten bezoekers zien dat er verschillende manieren zijn om een product te beschermen en verpakken. Niet altijd is een doos het aangewezen middel. Een verzendzak kan in veel gevallen prima volstaan met als voordeel dat het pakketje altijd afgeleverd kan worden door de brievenbus, ongeacht of de ontvanger thuis is of niet. Als verpakkingsspecialist kunnen we alles verpakken, dat dragen we breed uit in Utrecht.”

Milieuvriendelijke alternatieven

De retailsector is de afgelopen jaren significant veranderd. “Steeds meer gevestigde namen verdwijnen uit het straatbeeld,” merkt Martijn op. “Uit recent onderzoek blijkt dat de afgelopen tien jaar 11.000 van de 80.000 winkels zijn verdwenen, terwijl het aantal webshops nog steeds elk jaar groeit. De omzet van webshops stijgt jaar na jaar zelfs met dubbele cijfers. Dat betekent dat het aantal pakketverzendingen substantieel toeneemt. Ieder jaar komen er 50 miljoen pakketverzendingen bij. Deze ontwikkeling heeft ook invloed op ons als verpakkingsspecialist. Een bijkomend aspect is dat een verpakking uiteindelijk afval wordt, zo weten wij. Daarom maken wij gebruik van milieuvriendelijkere materialen en onderzoeken wij ook alternatieve mogelijkheden. Een van de laatste ontwikkelingen is bijvoorbeeld een alternatief voor de verzendenvelop met luchtkussenfolie. De folie wordt vervangen door een papierenluchtkussen en biedt dezelfde bescherming.” 

Topa Verpakking wordt internationaal erkend voor zijn kennis van en visie op verpakken. “Ons grote assortiment, eigen productie én ons innovatie- en ontwikkelingscentrum, zorgt ervoor dat wij alles in huis hebben om samen met onze klanten processen te optimaliseren. Tijdens een bezoek aan onze stand op de Webwinkel Vakdagen hopen wij bezoekers te inspireren en na te laten denken over hun verpakkingsoplossingen. De verpakking is geen bijzaak, maar een belangrijk onderdeel waarmee je je als retailer kunt onderscheiden, mits je het op een doordachte manier aanpakt,” zegt Martijn tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*