Volumereductie

DS800317

 

Als je vandaag een artikel online bestelt, is de kans groot dat het product in een te grote doos met veel opvulmateriaal thuis wordt afgeleverd. Dat komt omdat in Nederland het verzendtarief wordt bepaald op basis van gewicht in plaats van volume. Een product ontvangen in een te grote doos is echter wel een van de grootste ergernissen van de consument. DS 80 Verpakkingsmaterialen roept (r)etailers op tot volumereductie en heeft daarvoor een aantal mooie oplossingen. Evenals oplossingen om geretourneerde producten een tweede ‘kans’ te geven.

In de Verenigde Staten lopen al initiatieven, onder andere bij UPS, waarbij het verzendtarief wordt bepaald op basis van de afmetingen van een pakje, begint Gijs van den Oever van DS 80 Verpakkingsmaterialen. “Wie een kleinere verzendverpakking inzet, wordt dus beloond. Het is niet de vraag óf deze methode naar Nederland komt, maar wanneer. Wij spelen daarop in en zijn dealer van een machine die on demand de ideale maat doos kan fabriceren. Dat heeft als voordeel dat het aantal vierkante meters karton dat je verbruikt daalt, dat er minder of geen opvulmateriaal nodig is en dat je veel sneller kunt werken. En de grootste besparing? De ergernis bij de consument van een te grote verzendverpakking wordt weggenomen.”

On demand produceren
DS 80 Verpakkingsmaterialen is dealer van een aantal gerenommeerde verpakkingsmachines in de wereld. Van den Oever: “We kunnen voor iedere toepassing een oplossing uitwerken, van een kleine machine tot volautomatische machines waar geen menselijk handelen meer aan te pas komt. Per situatie bepalen we welke machine voor de klant het meest geschikt is. Voor een machine die dozen on demand produceert, bieden we twee mogelijkheden. Enerzijds een machine die wordt gevoed door eindloos golfkarton vanuit een pallet. Qua eventuele bedrukking ben je dan gebonden aan een repeterend patroon. Een andere mogelijkheid is een machine die uitgaat van een vaste footprint qua maatvoering, maar die kan variëren in hoogte. Naar bedrukking toe biedt deze machine veel meer mogelijkheden. Sterker nog, de mogelijkheden zijn ongekend om gepersonaliseerde boodschappen op het karton te drukken in offset of flexo.”

Besparen
Producten die absoluut niet kwetsbaar zijn, kun je volgens Van den Oever prima automatisch afvullen in zakken. “Voor producten die net wat extra bescherming vragen, maar toch door de brievenbus moeten passen, hebben we een machine die verzendverpakkingen in karton produceert met een stootrand. Deze verpakking is bovendien voorzien van een easy-opening strip waardoor het lijkt alsof deze volledig gecustomiseerd is. Kortom, iedere (r)etailer van klein tot groot kunnen we op verpakkingsgebied volledig ontzorgen. We gaan daarbij conceptmatig te werk. We verkopen namelijk een concept. Een (r)etailer heeft verpakkingsmateriaal nodig om zijn processen te optimaliseren. Door de juiste verpakking in te zetten, kun je niet alleen op materiaalkosten besparen, maar ook efficiënter picken, voorraden lager houden en ga zo maar door. We ontzorgen (r)etailers dus in de breedste zin van het woord.”

Tweede kans
Samen met een van de grootste etailers in ons land heeft DS 80 Verpakkingsmaterialen een oplossing bedacht om geretourneerde producten, ontdaan van de originele verpakking, een tweede kans te geven. Van den Oever: “Voorheen werden alle retouren verkocht aan een opkoper en werd tot wel 60% op deze gloednieuwe producten afgeschreven. Nu geven ze deze producten een tweede kans door ze opnieuw met een bepaalde korting aan te bieden. De oorspronkelijke, geopende verpakking is vervangen door een op maat gemaakte doos op onze on demand machine, al dan niet met bedrukking. Je kunt je voorstellen dat de kosten die hiermee worden bespaard door deze gloednieuwe producten niet te hoeven afschrijven, enorm zijn,” stelt Van den Oever. “Ook dit is weer een voorbeeld van conceptmatig denken om samen met de (r)etailer tot de meest optimale verpakkingsoplossing te komen.”

DS 80 Verpakkingsmaterialen zit volgens Van den Oever flink in de lift. “Onze werkwijze wordt breed omarmd in de markt, want we groeien gestaag met mooie nieuwe accounts. Daarbij blijven we hameren op volumereductie in verpakkingsmaterialen. En dat hoef je zeker niet meteen groots aan te pakken met volautomatische machines. Een ‘simpele’ rillijn in het karton is al een mooie eerste stap met nagenoeg nul extra kosten. Als een (r)etailer zich nu al focust op volumereductie dan is hij goed voorbereid als de tarieven straks worden aangepast. Overigens heeft hij nu al direct profijt, want: minder vierkante meters karton, sneller picken, enzovoorts. Het mes snijdt aan alle kanten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*