Verhoog je omzet en winstgevendheid op online marktplaatsen

Online marktplaatsen zijn er in alle soorten en maten, internationaal bekend of vooral nationaal actief, heel specialistisch of generiek… InfinityBlue Marketplaces NL is een internationale onderneming die retailers en merkhouders helpt met het succesvol verkopen op een online marketplace oftewel het generen van meer omzet en winst. “We richten ons voornamelijk op de grote internationale online marketplaces, zoals Amazon, TMall, Walmart of Mercado Libre, alsmede regionaal heel krachtige platformen zoals bol.com of Allegro in Polen,” zegt Anders de Boer, Managing Director van InfinityBlue Marketplaces NL.

Online marktplaatsen en e-commerce in het algemeen heeft gigantisch geprofiteerd van Covid-19, hoe cru dat misschien ook klinkt, erkent Frank van den Berg, Global Managing Director van InfinityBlue Marketplaces. “In veel segmenten is het online marktaandeel verdubbeld. Zodra Covid-19 onder controle is, zal het misschien weer iets terugzakken, maar niet meer naar het niveau van vóór de pandemie. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte meer is voor offline winkels. Integendeel, zelfs de grote online marktplaatsen zien mogelijkheden voor offline en openen meer en meer fysieke winkelpunten. Vooral ook om het logistieke traject en de kosten te drukken.”

“Marketplaces are eating e-commerce”

We hebben nu zelfs te maken met het feit dat marktplaatsen sneller groeien dan e-commerce in het algemeen; marketplaces are eating e-commerce, zegt De Boer. “In de Verenigde Staten ligt het aandeel van online marketplaces al op 60 tot 70%, in China zelfs boven de 90%. In Europa is het aandeel met 40 tot 50% weliswaar nog wat kleiner, maar het groeit gestaag. Marktplaatsen zijn immers een hele effectieve manier om je onlineactiviteiten verder uit te breiden. Ze zijn ook heel sterk in het invullen van lokale behoeften, zeker de nationale marktplaatsen. Mercado Libre is daar een goed voorbeeld van. Ze hebben een eigen termijn betaaloplossing bedacht omdat in Latijns-Amerika maar weinig mensen beschikken over een credit card. Er zal dus altijd ruimte blijven voor de nationale/regionale marktplaatsen.”

Performance delivered

De pay-off van InfinityBlue Marketplaces luidt ‘International Marketplace Performance. Delevired.’ en laat geen twijfel bestaan over de doelstelling. “Wij zorgen als third party op de lange termijn voor de meest optimale uitvoering van een marktplaatsstrategie,” legt De Boer uit. “Dat doen we met een team van specialisten in kantoren over de hele wereld, van Chicago en Sao Paulo via Cambrigde en Amsterdam tot Warschau en Shanghai. En nog vele daartussen. In tegenstelling tot veel van onze concullega’s richten wij ons echt op performance. Dat bereiken we onder meer doordat we lokaal in de markten actief zijn met echte local heroes. Ook voor marketplaces is dat cruciaal.”

Plan van aanpak

Succesvol ondernemen op een online marktplaats is volgens De Boer niet iets wat je ‘erbij doet’. “Het is een serieuze business en vraagt een specialistische aanpak. Wij brengen de behoeften van onze klanten in kaart en stellen een plan van aanpak op. Iedere marktplaats heeft zo zijn eigen kwaliteiten en do’s and dont’s. Zo is het bij Amazon mogelijk om meer je eigen merk in de kijker te zetten, in tegenstelling tot bij bol.com. TMall en Mercado Libre gaan daarin nog een stap verder en laten merken hun producten gewoon binnen een brandstore aanbieden (een webshop binnen de marktplaats) terwijl brandbuilding by Amazon lastiger is. Zie het als een online Bijenkorf. Binnen al die kaders bepalen wij het juiste plan van aanpak en voeren het ook uit.”

Vanzelfsprekend kunnen we ook ondersteunen bij het bepalen van de strategie, maar we zijn vooral gericht op de uitvoering van de strategie, resumeert Van den Berg. “We zorgen ervoor dat onze klanten hun doelstellingen sneller kunnen bereiken, met minder risico’s, een hogere omzet en vooral een hogere nettowinst.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*