Uitpakken met verpakkingen

moonen0416

Volgens Piet Vanoverbeke van Moonen Packaging krijgt de verpakking tegenwoordig eindelijk de aandacht die het verdient. Het is volgens hem een interessante evolutie. “De verpakking is nu meer in beeld dan ooit dankzij e-commerce, weet Vanoverbeke. De keuze van de verpakking heeft impact op een groot aantal facetten binnen e-commerce, van logistiek tot klantbeleving en meer”. Piet Vanoverbeke deelt zijn visie over verpakkingen in e-commerce en de rol die Moonen Packaging daarin kan vervullen.

Klantbeleving
“Waar consumenten zich tegenwoordig openlijk (via social media) aan ergeren, is een doos verpakte lucht. En terecht,” vindt Vanoverbeke. “Dat webshops snel willen leveren om punten te scoren op klantervaring is heel begrijpelijk. Toch moeten ze ook de tijd nemen om de juiste doos en de juiste vulling te kiezen, anders komt de klantervaring alsnog in het geding. De verpakkingsmanager van Moonen kan helpen om efficiënt te verpakken in het eindverpakkingstraject. Bijvoorbeeld door een plan te maken voor het assortiment ‘omdozen’ of verzenddozen, passend bij de range producten dankzij de Boxcheck®. Met dat plan kan de afdeling fulfilment minstens net zo snel leveren, maar dan wel met de juiste verpakking.”

Duurzaam opvullen
De slimste verpakking is er een die aansluit op de productafmetingen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en benodigde beschermingsgraad, stelt Vanoverbeke. “Hoe beter de doos aansluit, des te minder vulling en verpakte lucht. Maar, ook die lucht kan duurzaam worden opgevuld, zelfs met materialen als suikerrietvezels (bagasse). Een vulling die de consument gewoon bij het groen afval kan doen. Omschakelen naar groene grondstoffen die geen bedreigingen vormen voor de voedselvoorziening én beschikbaar blijven in grotere hoeveelheden, kan veel tijd vragen. Gelukkig wordt er al gewerkt aan supply chains voor mycelium, mais, bagasse en ander groenafval voor duurzame verpakkingen. Als Europees koploper in duurzame verpakkingen helpt Moonen Packaging retailers in deze global supply chain.”

Volume reduceren
Ook vanuit de transportwereld wordt sterker de nadruk gelegd op de afmetingen. Vanoverbeke: “Het volume speelt tegenwoordig een belangrijkere rol in het bepalen van het verzendtarief. Volumereductie is dus noodzakelijker dan ooit. Met eindloos golfkarton bijvoorbeeld kun je een aanzienlijke volumereductie behalen. Met behulp van een speciale machine kun je eenvoudig zelf omdozen op maat maken voor de meest uiteenlopende afmetingen. Het inkopen en opslaan van verschillende soorten omdozen wordt tevens vele malen eenvoudiger en het voorraadbeheer wordt daarmee sterk vereenvoudigd. Dit levert dus besparingen op in materiaal én opslagruimte.”

Beheer van verpakkingen
Behalve de verpakking zelf, verdient ook het beheer van de verschillende verpakkingen de nodige aandacht, meent Vanoverbeke. “Grote organisaties maken al langer gebruik van partners zoals Moonen Packaging die hen ondersteunen in de verpakkingsbehoefte. Om producten snel te kunnen versturen – de consument wil zijn bestelde product immers het liefst morgen of dezelfde dag nog ontvangen – is het belangrijk dat men in het distributiecentrum niet misgrijpt als het gaat om verpakkingsmateriaal. Dat vraagt net als bij het op voorraad houden van producten om een gedegen beheersysteem. Wij kunnen de retailer op dat gebied volledig ontzorgen, zodat men verzekerd is dat er altijd voldoende en het juiste verpakkingsmateriaal aanwezig is.”

Moonen Packaging positioneert zich meer en meer als regisseur in de supply chain van de verpakkingen. “Dit komt doordat we in een vroeg stadium weten we hoe we het gehele verpakkingstraject efficiënt kunnen inrichten. Met slimme (verpakkings)oplossingen streven we continu naar verbetering en optimalisatie,” legt Vanoverbeke uit. “Bij Moonen verkopen we zo min mogelijk verpakte lucht.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*