Trends en uitdagingen in de logistieke sector

2020 is nog maar net begonnen, maar het belooft een interessant jaar te worden. “Als groothandel in verpakkingsmateriaal vervoeren wij ook veel producten over de weg én het spoor. We delen graag onze ervaringen met de ABCO2 tool én het off road programma van Lean & Green,” zegt Roland van Bussel, COO bij Moonen Packaging. Een vijftal trends.

  • Brexit

De Brexit is bekrachtigd, maar de impact op internationaal vervoer is nog onduidelijk. Gaat dit voor enorme wachttijden zorgen bij de douane? Voor sommige logistieke bedrijven is het mogelijk ook een kans. Logistieke bedrijven hebben immers veel expertise in douane dienstverlening en extra opslag. 

  • The Last Mile

De last mile is voor veel vervoerders een uitdaging. Steden slibben dicht en vaak is het laatste stuk ook niet duurzaam. Met een nagenoeg lege vrachtwagen rijd je nog naar het laatste adres. Er ontstaan vele initiatieven om dit te verduurzamen, zoals Cityhub. Via Cityhub krijg je een slim magazijn aan de rand van de stad en met elektrisch vervoer wordt de last mile afgelegd. Je verliest echter wel de connectie met eindklant en ook de zichtbaarheid van jouw vrachtwagen in de stad.  

  • Veeleisende B2C en B2B markt & dynamic pricing

De klant verwacht next of soms zelfs same day delivery. Dat geldt echter niet voor alle klanten en het is ook productafhankelijk. Wat wel belangrijk is, is weten wanneer je pakje komt. Connectiviteit – onder andere weten waar de vrachtwagen zich bevindt – is daardoor essentieel. Evenals communicatie hierover in een app of met track and trace. Ook zie je dat de wensen bij de consument steeds meer zakelijk doorvertaald worden. De verwachting is dat vervoerders dynamic pricing meer en meer gaan toepassen. Voor aanvullende wensen – of in drukke periodes – wordt dan een hogere prijs gerekend. 

  • Duurzaamheid

In 2030 is het streven om de CO2-uitstoot in Nederland met 49% te reduceren. De logistieke sector is een sector die ook hard gaat vergroenen. Toch zie je nog een afwachtende houding. Het is onduidelijk of het elektrisch gaat worden of dat we straks rijden op waterstof. Ook is het niet helder wat de politiek gaat beslissen. Dit zorgt voor een impasse. Wel zie je voor de laste mile veel elektrische oplossingen en voor grote afstanden wordt de trein vaker ingezet. 

“Wij zijn sinds vorig jaar aangesloten op de Corridor Rzepin (Polen) – Tilburg. We zijn via het Off Road programma van Lean & Green in aanraking gekomen met deze mogelijkheden. In het begin waren ook wij afwachtend, maar het bleek veel eenvoudiger dan gedacht. Ook de leverancier werkte goed mee. De zending is minder lang onderweg én wordt nu door vaste transporteurs aangeleverd. Het doel van Off Road is uiteraard CO2-besparing en ook dat is goed gelukt. Op dit transport hebben wij onze CO2-uitstoot met 41% weten te verlagen. Dit jaar gaan we het aantal treinzendingen verdrievoudigen,” aldus Roland van Bussel.  

  • Meten is weten

Of en op welke termijn er een CO2-heffing komt, is nog onduidelijk. Maar je ziet steeds meer en meer initiatieven om de CO2-uitstoot per zending te berekenen. “Bij Moonen Packaging berekenen we samen met Thijs Logistiek de CO2-uitstoot per zending. Dit berekenen we via een door de leverancier aangeleverde tool. We doen dit voor alle zendingen van ons naar de klant. We gaan vervolgens met de klant in gesprek om te kijken of we dit kunnen verlagen. Minder zendingen zorgen voor een kostenbesparing, maar we kunnen nu ook de impact op CO2 in kaart brengen. Groen denken en groen doen, hoeft niet meer te kosten,” besluit Roland van Bussel.

Meer weten over de uitdagingen en tips op het gebied van verzenden en verpakken? Download dan onze whitepaper op corporate.moonenpackaging.com/verzenden2020

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*