Online betaalgemak én identiteitscheck

Een consument is gebaat bij maximaal betaalgemak online. De aangescherpte wet- en regelgeving voor online betalen daarentegen, lijkt het gemak van online betalen in de weg te staan. “Met de nadruk op ‘lijkt’,” zegt Rieko Kester, directeur van Bluem. De PSP houdt er namelijk een geheel eigen filosofie op na en regelt behalve betalen ook een identiteitscheck via een one touch checkout.

PSP’s zijn er in alle soorten en maten. “Wat ze gemeen hebben is dat ze de retailer voorzien in alle mogelijke betaaloplossingen,” zegt Rieko. “Wij voegen daar met de online identiteitscheck nog een extra service aan toe om het online winkelen in brede zin te vereenvoudigen. Zo zorgen we enerzijds voor zekerheid bij de webwinkelier (we controleren of de persoonsgegevens correct zijn) en anderzijds voor een efficiënte aankoopflow bij de consument, zonder aan conversiekilling te doen omdat er geen extra stappen doorlopen hoeven te worden.”

Online identiteitscheck
Steeds meer partijen hebben behoefte aan een dienstverlener die niet één ‘kunstje’ kan, maar in het gehele palet van online zaken doen kan faciliteren en ontzorgen, vervolgt Rieko. “Sinds halverwege vorig jaar verzorgen we als PSP tevens een online identiteitscheck, via iDIN. Die extra dienst wordt door de markt als een welkome aanvulling gezien, te meer daar het op een uniforme wijze gebeurt via één en dezelfde checkout.” Rieko geeft een voorbeeld. “Voor veel clubs in het betaald voetbal verzorgen we de identiteitscheck als onderdeel van de online kaartverkoop. Het voorkomt een hoop gedoe met kopieën van ID-bewijzen. Via iDIN kan dat immers online en real-time gecheckt worden. Die markt groeit heel snel, merken wij. Ook het digitaal ondertekenen van contracten kan via deze weg op een rechtsgeldige manier.”

IBAN naamservice
Als eerste PSP heef Bluem de zogeheten IBAN naamservice geïntroduceerd. Rieko: “Commerciële partijen kunnen via een API controleren of het opgegeven IBAN nummer matcht met de naam. Dat gebeurt real-time. Het wordt onder meer al toegepast bij het onboarden om te controleren of de gegevens van de klant kloppen. Dit om database vervuiling én fraude te voorkomen. Ook als mensen in portals gegevens wijzigen, bijvoorbeeld bij incasso, is het een ideale methode om fraude of fouten te voorkomen. Het is daarnaast een handig hulpmiddel bij het doen van betalingen aan onbekende partijen, bijvoorbeeld als je de eerste keer een nieuwe leverancier gaat betalen. Het voorkomt vergissingen, fouten of mogelijk zelfs fraude.”

Geen derdengeldenrekening
Een andere USP van Bluem is het ontbreken van een derdengeldenrekening. Rieko legt uit: “Het transactiebedrag gaat direct naar de rekening van de opdrachtgever. De consument betaalt dus rechtstreeks aan de retailer. Ook dat geeft weer vertrouwen. Het merendeel van de PSP’s betaalt pas een dag later de totaalsom minus de eigen kosten. De retailer zal dan eerst de betaalspecificatie moeten downloaden om de transacties in de boekhouding te kunnen verwerken. In ons model ziet hij heel eenvoudig de betalingen post per post binnenkomen en kan deze direct verwerken in de boekhouding. Ander voordeel is dat de retailer direct een contract bij de bank kan afsluiten voor het kunnen verwerken van iDEAL betalingen.” Rieko merkt dat deze USP’s steeds meer retailers doet besluiten om inderdaad de overstap te maken naar een PSP-model zonder derdengeldenrekening.

Gebruiksvriendelijk

Tot slot biedt Bluem een checkout volledig in de huisstijl van de retailer. “Consumenten die online iets bestellen doen zaken met een retailer, niet met een PSP. Daarom is het belangrijk dat daarover tijdens het afrekenen geen misverstanden ontstaan,” meent Rieko. “Klanten zien alleen het logo van de bank en dat van de retailer zelf. Herkenning leidt tot vertrouwen en tot conversie. Daar draagt trouwens ook de uiterst gebruiksvriendelijke userinterfase aan bij. Met onze one-touch transactiepagina worden consumenten letterlijk via één klik naar de bankomgeving geleid. Zonder pop-ups of dropdownboxen. Banklogo’s zijn direct zichtbaar op elk device. Bovenal ziet de userinterfase er ook nog eens heel aantrekkelijk uit, ook mobiel is er geen gelijke in de markt.” 

Bluem is dus meer dan een PSP. “Wij integreren desgewenst meerdere diensten in een totaaloplossing en kunnen retailers bijstaan bij het identificeren, contracteren, machtigen én betalen. Snellere betalingen, betere machtigingen en online zekerheid, dat zijn de pijlers waarin we excelleren. Onze processen zijn herkenbaar, duidelijk en eenvoudig. En daardoor echt conversieverhogend. En dat volledig geïntegreerd,” besluit Rieko Kester.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*