Innovatieve verpakkingsoplossingen

De palletwikkel- en dozensluitmachines van Panhuijsen spreken tijdens een beurs zoals Empack altijd tot de verbeelding. Ook dit jaar pakt de groothandel in verpakkingsmateriaal en –machines weer groot uit op de beurs. Niet alleen met het ‘materieel’ maar ook met innovatieve verpakkingsoplossingen, zoals de Envelobox en de Monster-Retourzak. Michiel van Dijk van Panhuijsen blikt alvast vooruit op de beurs.

Op een beurs krijgen bezoekers altijd een vertekend beeld van Panhuijsen, begint Van Dijk. “Onze machines staan altijd vrij prominent in beeld, terwijl we aan de andere kant heel actief zijn met het ontwikkelen van allerlei verpakkingsoplossingen. Dat is alleen minder zichtbaar, minder groots zo je wilt. Toch zetten we tijdens Empack onze innovatieve verpakkingsoplossingen weer vol in de schijnwerpers. Innoveren en het ontwikkelen van nieuwe verpakkingsoplossingen zit in ons DNA, al 116 jaar lang inmiddels.”

Verpakkingsproces in totaliteit

Als Panhuijsen zijn we van mening dat de verpakkingsoplossing an sich belangrijker is dan de prijs, vervolgt Van Dijk. “Als de verpakkingsoplossing goed is, verlopen de processen daarachter ook veel vlotter. Onze Envelobox is dan ook niet de goedkoopste brievenbusoplossing, want een luchtkussenenvelop is voordeliger. Maar de Envelobox draagt wel bij aan het sneller kunnen inpakken van een pakje. De factor tijd wordt steeds belangrijker bij toenemende volumes. Je moet het verpakken van een product immers in totaliteit bekijken, dus niet alleen kijken naar een zo goedkoop mogelijke doos en tape. De factor arbeid is essentieel. Als je het hele verpakkingsproces beschouwt, mag de doos best wat duurder zijn als daar tegenover staat dat je sneller en efficiënter kunt inpakken, en meer pakjes per uur kunt verwerken. Dat is één van de USP’s van onze Envelobox, waarbij we de stevigheid van een brievenbusdoos combineren met het gemak van een verzendenvelop.”

Ecovriendelijk

Volgens Van Dijk is er geen verzendverpakking die handmatig sneller en eenvoudiger te vullen is dan de Envelobox. “De ecovriendelijke verzendverpakking past door iedere brievenbus in Nederland. De ontvanger hoeft dus niet thuis te zijn. Dat bespaart op verzendkosten. Door de vouwen in de verpakking wordt het product meer ingeklemd, zodat opvulmateriaal overbodig wordt. Luchtarm verpakken, noemen we dat. De Envelobox biedt door zijn vulhoogte tot 30 millimeter meer ruimte dan een doorsnee envelop en is binnen 7 seconden (!) verzendklaar te maken. Klep open, product erin, strip eraf, klep dicht en klaar. De verzendverpakking is in de praktijk getest bij een grote online speler en in overleg verder gefinetuned. Het resultaat is nu voor iedereen beschikbaar, in kleine oplage en desgewenst voorzien van een gepersonaliseerde bedrukking. Dat laatste kan dankzij onze unieke printtechnologie ook nog eens tegen een zeer schappelijk tarief.”

Monster-Retourzak

Als alternatief voor de bekende, witte plastic verzendverpakking met zwarte binnenzijde, heeft Panhuijsen de Monster-Retourzak in het assortiment. “Het is een stevige papieren envelop die uitermate geschikt is als verzendverpakking voor kleding, kleinere producten en documenten door de vulhoogte tot wel 80 millimeter,” legt Van Dijk uit. “De verzendverpakking is gemaakt van 135 grams Recycling Kraftliner en is eenvoudig als retourzak te gebruiken dankzij de tweede plakstrip. De zak wordt geleverd in de kleur bruin, maar kan door ons voorzien worden van een full colour print. Ook hiervoor geldt: beschikbaar in kleinere oplages. Bedrukken kan al vanaf 100 stuks. We hebben de Monster-Retourzak voor het eerst laten zien op de Webwinkel Vakdagen in januari. De reacties waren lovend. Ook tijdens Empack kunnen bezoekers aan onze stand de verpakking zelf bekijken, net zoals de Envelobox en vele andere unieke oplossingen.”

Panhuijsen is voortdurend op zoek naar onderscheidende verpakkingen. “Onze innovatieve stretchfolie en slimme tapes zijn daar mooie voorbeelden van,” zegt Van Dijk. “Door een unieke samenstelling zijn ze dunner dan alternatieven, maar wel ontzettend sterk. Gevolg is voor de tape bijvoorbeeld dat we 180 strekkende meter op een rol kunnen wikkelen zonder een toename in gewicht. Meer meters op een rol betekent minder karton, want er gaan meer meters in een doos. Dat kun je doortrekken tot meer meters op een pallet, minder vrachtbewegingen, enz. Het zijn juist díe zaken die het verschil maken. Door naar het proces te kijken, in plaats van sec op prijs, valt er nog veel winst te behalen in menig warehouse.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*