Het e-commerce WMS voor meer omzet

Met voorraden van bijna 1.200 webshops verdeeld over veertien warehouses, is Montapacking Fulfilment veruit het grootste e-fulfilmentbedrijf van Nederland. Het is tevens een sterk door IT gedreven organisatie die zijn software bij voorkeur in eigen huis ontwikkelt. Zo ook het WMS dat volledig op B2X e-commerce is gefocust. Het draait sinds enige tijd niet meer alleen op alle veertien vestigingen van Montapacking, maar is ook als MontaWMS beschikbaar voor derden. Een gesprek met Klaas Verrips over de unieke eigenschappen van het e-commerce WMS.

Al meer dan twintig jaar verzorgt Montapacking de volledige logistieke afhandeling van vele honderden webshops in Nederland. “Omdat het in de markt ontbrak aan een dedicated e-commerce WMS, zijn we in eigen huis een WMS gaan ontwikkelen,” zegt Verrips. “We zijn zoals gezegd een sterk door IT gedreven organisatie met een ontwikkelteam van meer dan vijftig specialisten. Het e-commerce WMS draait al vele jaren naar volle tevredenheid in onze warehouses. Wekelijks krijgen we feedback van onze vestigingsmanagers waarop we eventuele aanpassingen doorvoeren in de software. Als we ook maar 2% efficiënter kunnen werken, betaalt zich dat direct uit. De software is dus steeds beter geworden door de jaren heen en heeft zich ruimschoots bewezen. Ook op piekmomenten zoals Black Friday die in 2020 geen dag maar zelfs een week duurde…” 

Koppelingen

Als de software in de warehouses van Montapacking zijn meerwaarde kan bewijzen, is het natuurlijk ook interessant voor derden. Inmiddels maken al een aantal gerenommeerde partijen gebruik van MontaWMS, zoals Akzo Nobel en Makro Kerstpakketten. “Ons WMS is echt gefocust op e-commerce en dat is net wat anders dan de andere softwareleveranciers in de markt,” stelt Verrips. “We zijn wat dat betreft ook een echte webshopintegrator. We zorgen ervoor dat de webshopeigenaar zo snel mogelijk up and running komt, maar ook zo veel mogelijk omzet kan genereren. MontaWMS heeft standaard koppelingen met diverse vervoerders, alle webshopsystemen en meerdere (inter)nationale marktplaatsen, zowel voor B2C als B2B. Zelfs als bedrijven geen ervaring hebben met het runnen van een webshopmagazijn, helpen wij ze binnen twee tot drie weken op weg. We hebben een klant die in korte tijd wel vijftien verschillende verkoopkanalen heeft gekoppeld aan ons WMS en nog eens tien retourportalen heeft ingericht.”

Klaas Verrips, MontaWMS

Hardware

MontaWMS is beschikbaar in verschillende modules. Verrips: “De basisversie is al een hele complete oplossing inclusief alle koppelingen. Daarnaast kunnen we ook de hardware verzorgen en aansturen door middel van onze software. Onze eigen R&D-afdeling heeft namelijk verschillende pickingoplossingen ontwikkeld die het pickproces aanzienlijk vereenvoudigen en efficiënter maken. Het varieert van een gebruiksvriendelijke handscanner en pick- of put to light systemen tot aan de unieke E-check Wall of zelfs een compleet gerobotiseerd systeem. Met de E-check Wall behalen we een bewezen efficiencyverbetering van 15 tot 20%. We kunnen de ‘muur’ volledig op maat inrichten en de vakmaten aanpassen aan het productformaat. In ons nieuwe magazijn in Molenaarsgraaf combineren we de E-check Wall met goods-to-man robotplateaus (Lowpad). Ook daarvoor hebben we de software zelf geschreven.”

Geoliede machine

MontaWMS ervaart de laatste maanden een enorme boost in aanvragen. “Bedrijven zitten letterlijk met de handen in het haar,” weet Verrips. “Corona heeft de markt volledig op zijn kop gezet. Vooral B2B bedrijven die nog geen e-commercekanaal hadden, stoten hun neus. Ze kunnen de pallets niet kwijt. Wij kunnen ze helpen om snel de e-commerce stromen (B2B en B2C) op gang te krijgen en het warehouse en alle systemen daarop in te richten. We zijn geen partij die op afstand verkoopt,” benadrukt Verrips. “Onze magazijnspecialisten die ook onze eigen warehouses inrichten, komen op locatie het warehouse inventariseren. Ook geven ze advies over eventuele hardware. De implementatie kan vervolgens al binnen enkele weken plaatsvinden. Onderdeel daarvan vormt tevens een maatwerk training aan de medewerkers. We vertrekken pas als het warehouse als een geoliede machine loopt.”

Gamificatie

Tot slot focust MontaWMS ook heel gericht op magazijnoptimalisaties, zowel intern als bij externe partijen. “In onze eigen vestigingen hebben we een stukje gamificatie geïmplementeerd. Medewerkers melden zich met een pasje aan op een werkstation. Alle data en acties worden gelogd in ons systeem. We hebben hieraan de nodige doelstellingen gekoppeld. Als een medewerker die doelstellingen haalt, kan hij of zij MontaCoins verdienen. Met deze coins kunnen ze vervolgens goodies bestellen in de MontaShop. De snelste picker van de dag of de snelste retourenverwerker, verdient extra coins en krijgt een vermelding op de beeldschermen. Op die manier proberen we voortdurend de efficiency te stimuleren en de werkzaamheden in het warehouse aantrekkelijk te maken.”

www.montawms.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*