
Voor bedrijven actief in e-commerce, retail of logistiek is RAJA al vele jaren dé one-stop-shop in hun aankopen voor verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen. Omverpakkingen blijven noodzakelijk om de veiligheid, bescherming en efficiëntie in transport te garanderen. Bovendien kunnen ze een belangrijke rol spelen voor de branding en het imago van je bedrijf. Dat zegt Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA Benelux. Als specialist in verpakkingen neemt RAJA bewust zijn verantwoordelijkheid in de ecologische transitie naar slim en duurzaam ondernemen. En dat resulteert in zeer interessante oplossingen.
RAJA is een one-stop-shop met een aanbod van meer dan 9.000 producten. “Verpakkingen spelen een essentiële rol in onze economie”, vindt Lambrecht. “Wij geloven in omverpakkingen, omwille van een aantal redenen. Ze zijn in de eerste plaats noodzakelijk voor de veiligheid, zodat mensen niet zien welke (soms gevoelige) producten er verstuurd worden, maar ook vanwege de bescherming. Elk e-commercepakje valt minstens 17 keer van een bepaalde hoogte voordat het bij de klant toekomt. Het is belangrijk dat de omverpakking die ‘klappen’ kan opvangen. Dat lukt niet met een retailverpakking. Komt nog bij dat de omverpakking vaak het eerste fysieke contact is tussen jou als online verkoper en je klant. Die moet dus perfect in orde zijn, en best ook afgestemd op de branding van je bedrijf.”
Slim verpakken voor de toekomst
Om een omverpakking ‘future proof’ te maken is het belangrijk dat er slim en duurzaam wordt verpakt. “Slim verpakken betekent in de eerste plaats rekening houden met het milieu”, benadrukt Lambrecht. “Elk product verdient een aangepaste verpakking voor een verzending op maat. Hierdoor heb je minder verpakkingsmateriaal nodig en is er minder risico dat je lucht transporteert. Daarnaast biedt RAJA tegenwoordig voor elke traditionele verpakking een milieuvriendelijk alternatief; deze zijn vaak gemaakt van gerecycled plastic, hernieuwbaar papier of een herbruikbare oplossing. Vroeger had je soms papieren verpakkingen met een coating erover, waardoor deze niet bij het papier ingezameld mocht worden. Of wat te denken van de luchtkussenenveloppen met aan de buitenkant papier en aan de binnenkant een plastic luchtkussen: ze zijn onscheidbaar, moeilijk te sorteren en dus niet bepaald duurzaam. Daarom streven wij naar het gebruik van mono-materialen. Tijdens de Webwinkel Vakdagen kan je in die context kennismaken met onze laatste nieuwigheid: het noppenzakje van papier. Even doeltreffend als luchtkussens, en toch volledig gemaakt van natuurlijk papier.”
Trend naar papier als mono-materiaal
Behalve het gebruik van meer gerecyclede materialen merkt Lambrecht ook een trend naar het gebruik van meer papieroplossingen. “Papieren tape neemt steeds vaker de plaats in van plastic tape, en papieren opvulchips vervangt almaar vaker de varianten van schuim. Deze mono-materialen kunnen samen met de kartonnen doos worden gesorteerd en zo verder gerecycled. Verder worden de dozen ook ‘slimmer’. RAJA biedt al jaren een volledig assortiment van dozen met insnijdbare rillijnen. Dankzij die rillijnen kan je uit 1 variant doos tot wel twaalf formaten halen om het transportvolume te verkleinen. En dankzij een extra sluitstrip kan de doos ook gebruikt worden voor een retourzending. Onmisbare extra’s om een betere unboxing experience te creëren.”
5R theorie: samen ecologisch ondernemen
RAJA werkt volgens de 5R theorie: recycle, reduce, re-use, replace en renew. “Onze specialisten werken er elke dag hard aan om deze ecologische aspecten allemaal te laten terugkomen in ons aanbod. Onder renew of hernieuw verstaan we bijvoorbeeld het gebruik van hernieuwbare plantaardige grondstoffen, zoals hout, maïs of plantaardig zetmeel. Dat is al goed voor zo’n 3.600 van onze producten. Momenteel zetten we ook heel hard in op de factor re-use of hergebruik in het licht van de nieuwe wetgeving (European Proposal for Packaging and Packaging Waste regulation). Deze stelt dat in 2030 10% van alle e-commerceverzendingen moet gebeuren in een herbruikbare verpakking. In 2040 is dat zelfs 50%. De ontvanger moet de doos dus niet meer platdrukken en bij het oud papier inleveren, maar opvouwen en terugsturen. Een hele grote uitdaging. Toch staan wij vrij dicht bij een test op grote schaal.”Bij RAJA zijn we er absoluut van overtuigd dat een omverpakking noodzakelijk is en zijn waarde heeft, ook in de toekomt, resumeert Lambrecht. “Maar, het vraagt wel continue aandacht om de impact op het milieu te minimaliseren. En daarin zijn wij als one-stop-shop de ideale partner. Ook in de ecologische transitie naar slim en duurzaam ondernemen. Vorig jaar hebben we nog de BeCommerce Sustainability Award gewonnen vanwege onze inspanningen ten aanzien van het vergroten van de duurzaamheid binnen e-commerce in België. Hét bewijs dat duurzaamheid en verpakkingen samen kunnen gaan.”
Geef als eerste een reactie