Elke dag innoveren én inspelen op de markt

Maximaal gemak voor de eindklant, multibrand shoppen via één platform en een shopbeleving waarbij de klant absoluut centraal wordt gesteld, dat is omnichannel. Een term die in mijn ogen eigenlijk alweer wat achterhaald is omdat je juist wil gaan voor unified commerce. Deze laatste term gaat nóg meer over de klantervaring over alle kanalen heen gezien. Digitale market places, waarop alle relevante producten aanwezig zijn en vervolgens heel gemakkelijk kunnen worden aangeschaft, zijn key vandaag de dag. Dat zegt Rembrandt Kuijpers, managing partner bij softwarebedrijf TCOG Nederland, een trusted IT partner voor klanten in de Retail, Fashion en Hospitality met meer dan 225 klanten in Nederland en België binnen deze 3 branches. Zij leveren geïntegreerde software-oplossingen voor financieel, verkoop, inkoop, voorraad, logistiek, WMS, POS, E-commerce, Business Intelligence en CRM, gebaseerd op het innovatieve Microsoft Dynamics365 Platform.

“Natuurlijk leveren wij in de basis software, maar wat we eigenlijk doen is efficiëntie en schaalbaarheid bieden aan onze klanten. Deze digitale transitie gaat van finance tot logistiek en alles wat daar aan schakels tussen zit. Feitelijk staan we borg voor rust, controle en grip binnen deze retailorganisaties.”

De kansen van omnichannel ondernemen

“Het is sowieso heel belangrijk dat bedrijven kijken naar waar hun doelgroep zit. Je kunt je product wel overal hebben liggen, zowel fysiek als online, maar het is wel handig dat je vanuit de strategie werkt en dus goed analyseert waar je doelgroep actief is. Wanneer ik kijk naar de fysieke winkel, dan is deze naar mijn mening springlevend, maar het is wel belangrijk om dit op een andere manier dan voorheen te benaderen,” aldus Rembrandt. “Mensen komen namelijk niet meer naar de stad om een product te kopen, consumenten gaan naar de winkelstraat omdat ze een uitje willen, niet om te shoppen. Dus je winkel moet een aantrekkelijke plek zijn om te verblijven. Dus de functie van de fysieke winkel verandert.

Het is daarbij van wezenlijk belang om je veel meer te gaan richten op het diepgaand adviseren van klanten, waarbij je goed doorvraagt en de klant 100% centraal zet. En het kan verder gaan, zoals het bieden van een ruimte om even rustig te zitten of het aanbieden van een kop koffie of een glas champagne, afhankelijk van wat voor zaak je hebt. De term customer intimacy is hierbij helemaal op zijn plek. Winkels worden straks meer showrooms, en click & collect-services spelen daarbij een steeds belangrijkere rol.”

De combinatie tussen fysiek en online 

“Fysiek en online versterken elkaar in belangrijke mate. Het optimaal inrichten van je e-commerce winkel is natuurlijk logisch. En het maximaal bereikbaar zijn in je fysieke locatie eveneens. Kijk daarnaast ook goed naar waar je winkel gevestigd is, is dat bijvoorbeeld een A- of een B-locatie? En hoeveel fysieke winkels zou je moeten hebben om je klanten, in combinatie met je online aanbod, zo goed mogelijk te bedienen? Dat zijn zaken die elke retailer zich af zou moeten vragen,” vertelt Rembrandt. “Zorg er daarbij ook voor dat al je acties volledig geïntegreerd zijn binnen alle kanalen van waaruit je je klanten bedient. Consumenten willen via elk platform, of dat nu online of offline is, dezelfde beleving hebben. Tot in detail onderzoeken waar je klanten zich bevinden en hoe dat past binnen jouw fysieke netwerk is onmisbaar anno nu om succesvol te zijn. Wanneer winkels, ook bij slim combineren van online en offline, nog altijd niet winstgevend zijn, dan zou dit ook best het moment kunnen zijn om filialen te sluiten. Ook met het oog op de coronacrisis die er stevig in hakt. Dit bespaart nogal wat kosten, zowel op het gebied van panden als op personeel.”

Blik op de toekomst

“Hoe je het ook wendt of keert: je moet elke dag blijven innoveren, want zeker in de wereld van retailers is stilstand absoluut achteruitgang. De ontwikkelingen gaan razendsnel en als je niet elke dag een stap vooruit doet om zaken te optimaliseren, dan ga je de wedstrijd zeker verliezen. Blijf veranderen, luister naar je markt en wees eerlijk naar jezelf. De meeste bedrijven zie ik mislukken omdat ze vasthouden aan het idee dat ze het beter weten of omdat ze niet willen veranderen. Vasthoudendheid is goed, maar niet als je daarmee serieus de boot mist,” besluit Rembrandt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*