B2B verpakkingen: e-commercebestendig

De B2B markt adopteert meer en meer het gedrag van de consumentenmarkt. Hoge volumes maken plaats voor steeds kleinere aantallen of soms wel enkelstuksleveringen die veelal ook nog eens een ‘ruwe’ e-commercereis doorlopen. Het stelt hele andere eisen aan de verpakking dan een klassieke B2B verpakking. Dat zegt Rijk van Helderen, Packaging Designer E-commerce bij DS Smith, Europa’s grootste leverancier van webshop verpakkingen. Hij vertelt over de transitie van B2B en de specifieke oplossingen van DS Smith.

Klassiek versus e-commerce

De klassieke kartonnen doos is ontworpen om rechtopstaand, op pallets gestapeld, met de vrachtwagen bij magazijnen af te leveren. “Een voorspelbaar proces, waarbij we kunnen berekenen hoe met zo min mogelijk karton het beoogd resultaat wordt behaald. 

We zien dat een groot aantal bedrijven met een klassieke business-to-business aanpak de stap naar B2B e-commerce maakt. En e-commerce is compleet anders. 

Een e-commerceverpakking doorloopt een nogal ruwe reis voordat deze bij de ontvanger wordt afgeleverd. Het pakketje moet tot wel vijftig touchpoints overleven en kan gedurende de reis op alle zijden terechtkomen (in het busje van de vervoerder, in het sorteercentrum, boven- of onderop een andere verpakking, enz.),” schetst Rijk. “Dat stelt nogal wat eisen aan de verpakking, veel meer dan tijdens een klassieke voorspelbare B2B reis. Dozen krijgen opeens een hele andere reis voor de kiezen.”

Verschillende oplossingen voor verschillende behoeftes

DS Smit ziet dat bedrijven hier verschillend mee omgaan. Rijk: “Dat is natuurlijk afhankelijk van het type industrie, het product en bedrijfsomvang. Breekbare goederen verpak je anders dan een metalen kogellager en bestelgroottes maken wezenlijk verschil in de manier waarop je inkoopt.”

Specifiek voor e-commerce gerelateerde zendingen (ook voor B2B) ziet DS Smith een aantal verschillende behoeftes:

  • Kleinere verbruikers willen graag snel en online kunnen kiezen uit een serie dozen op voorraad in verschillende afmetingen en uitvoeringen. Je moet dan denken aan afnemers die minder dan een pallet per keer afnemen. 
  • Voor de middelgrote verbruiker is het vaak voordeliger om een verpakking op maat te laten maken, maar een speciaal custom-made design is niet altijd nodig. Speciaal voor deze groep hebben we een zogeheten ‘Hero Range’. Van honderden best practice designs uit Europa zijn de allerbeste geselecteerd en teruggebracht in de Hero Range. Zo kan er snel geschakeld worden en profiteert de klant van eerder bedachte oplossingen die zich in de praktijk al bewezen hebben.
  • Voor de iets grotere afnemers zijn er veel mogelijkheden. Hier kunnen vaak grote besparingen gerealiseerd worden. Bijvoorbeeld door inpaksnelheid, lege ruimte of retourhandling te verbeteren door middel van slimme verpakkingsontwerpen.

Rijk legt uit: “DS Smith helpt organisaties met het in kaart brengen van de verpakkingsbehoefte. We analyseren de weg die een pakketje aflegt, vanaf de inpaktafel tot aan het ontvangst, en maken de vertaling naar een bepaalde kwaliteit en type verpakking of redesignen de bestaande verpakking. We kunnen zelfs zover gaan dat we aanpassingen doen aan de supply chain bij de klant.”

Op voorhand testen van een oplossing

Als eerste in de industrie kunnen we zogenaamde DISCS-tests uitvoeren om te bekijken of de verpakking de ‘ruwe’ reis door een gemiddelde e-commerce supply chain kan weerstaan, vervolgt Rijk. “Deze, voor de verpakkingsindustrie unieke, gepatenteerde testprocedure is genoemd naar de verschillende testonderdelen (Drop, Impact, Shock, Crush, Shake). Elk een deel nabootsend die de verpakking aflegt in de complexe e-commerce supply chain. Deze tests zijn initieel ontwikkeld voor webshopverpakkingen, zowel voor B2C als B2B e-commerce.”

Een uniforme B2B verpakking bestaat niet, zegt Rijk stellig. “Het is veelal per organisatie en per supply chain verschillend. Zo zijn behalve enkelstuksverpakkingen tegenwoordig ook combinatiezendingen populair, waarbij onderdelen worden gecombineerd in één verpakking. Het is allemaal mogelijk, zelfs een combinatie van een zwaar en licht onderdeel in één verpakking, denk aan een fietslamp en –standaard. In deze gevallen wordt vaak onnodig veel opvulmateriaal gebruikt. Niet goed voor het milieu en zonde van het geld. Sterker nog, onjuist gebruik van opvulmateriaal vergroot zelfs de kans op schade. Door slim om te gaan met designs kun je onnodige materialen en schade voorkomen.”

Efficiënter verpakken

In sommige gevallen worden er door webshops vijftien tot wel twintig verschillende formaten op voorraad gehouden, weet Rijk. “Voor de operator aan de inpaktafel een lastige klus om telkens de juiste doos te selecteren. Wij bieden ze een helpende hand door allereerst met slimme software het aantal doosformaten te rationaliseren en drastisch terug te brengen naar zo’n vijf of zes formaten die veel beter aansluiten op het gamma. In andere gevallen is het aantal dozen in het verleden vastgesteld, maar is het productgamma inmiddels veranderd. Hierdoor versturen deze webshops onnodig veel lucht en kopen te duur in. We nemen de verzendgeschiedenis onder de loep en kijken wat de meest voorkomende combinaties zijn. Uiteindelijk scheelt dit ontzettend veel tijd van de inpakker, er wordt veel minder lucht verstuurd en omdat de verpakking beter aansluit, vermindert de kans op schade en koop je vaker veel goedkoper in.”

Trends

DS Smith is een wereldwijd opererend bedrijf. Rijk: “Sommige landen lopen voor ten opzichte van de Benelux. Dat betekent dat we bedrijven in de Benelux tijdig helpen voorsorteren op de nieuwe trends in verpakkingen. Een van de trends is het elimineren van de omverpakking, waarbij de verpakking zowel voor reguliere business als voor e-commerce geschikt is. Dat vergt best wel wat inspanningen van de designafdeling, want de verpakking moet er prachtig uitzien en tegelijk tegen een stootje kunnen. Momenteel nog een voorzichtige B2C trend, maar waarvan we verwachten dat deze doorzet in B2B.”

Het veranderd gedrag in B2B vraagt voortdurend een kritische blik op de verpakking, resumeert Rijk. “Er zijn veel meer kosten aan verbonden dan de prijs van de doos alleen. Probeer het aantal dozen te rationaliseren: niet te groot, niet te zwaar, want dan belast je onnodig het milieu. Zorg ervoor dat het bij de ontvanger direct duidelijk is waar het pakketje afgeleverd moet worden. Een doos met kogellagers hoeft bijvoorbeeld niet bij de receptie te eindigen, maar rechtstreeks bij een technische dienst. Door als B2B partij over al die facetten na te denken, kun je van nóg grotere toegevoegde waarde zijn en blijven.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*