Totaaloplossingen voor logistieke automatisering

Weinig ruimte, moeite met het vinden van personeel of gewoon voorsorteren op de toekomst, de redenen voor het investeren in logistieke automatisering lopen nogal uiteen. Aan het woord is Sander van Bussel van Swisslog, integrator van totaaloplossingen voor logistieke automatisering én vooral ook producent van vele eigen ontwikkelingen. Hij neemt ons mee in de wereld van logistieke automatisering.

Swisslog is een wereldwijde onderneming met Zwitserse roots en één van ’s werelds leidinggevende automatiseringsbedrijven. “We zijn een Europees georiënteerde organisatie waarbij we conceptontwikkeling, engineering en softwareresources zoveel mogelijk ‘delen’. Daarnaast hebben de sales- en realisatie organisatie een lokale structuur; we hebben in bijna ieder land van Europa wel een lokale vestiging, maar zijn daarnaast ook in Azië, Amerika en Australië actief”, vertelt van Bussel. “Sinds 2014 zijn we onderdeel van de KUKA Group, een wereldwijde robotproducent, en maken dankbaar gebruik van de synergiën tussen de bedrijven binnen de groep.”

300 Autostore-projecten

Swisslog is volgens van Bussel een totaalintegrator. “We leveren een tiental eigen producten en produceren deze in eigen beheer, zoals palletkranen, mini-loadkranen, shuttles en robots. Daarnaast zijn we wereldwijd één van de grootste integratoren van Autostore met inmiddels al meer dan 300 gerealiseerde projecten. Onze doelgroep in Nederland en België varieert van jonge innovatieve bedrijven die willen automatiseren om de beoogde groei te faciliteren tot grote A-merken en 3PL’ers. We starten elk traject overigens met een uitvoerige data-analyse om alle processen en doelen goed in beeld te krijgen. Aan de hand daarvan ontwikkelen we een concept met onze interne producten en/of met AutoStore. Op dit moment ligt de focus vooral op online boodschappen en e-commerce. Sinds de coronacrisis hebben deze segmenten een enorme groei doorgemaakt en merken we een sterke behoefte aan automatisering.”

Van conceptontwikkeling tot customer service

Van Bussel onderscheidt twee typen projecten. “Enerzijds de redelijk ‘uitgedachte’ projecten waarvoor we puur als integrator worden ingeschakeld. Anderzijds worden we door potentiële klanten benaderd met alleen een probleemstelling. Wij treden dan op als adviseur waarbij we op basis van de voornoemde data-analyse en onze ervaringen een zo goed mogelijke tailormade oplossing voorleggen. Dat werken we verder uit in de offertefase tot een gedetailleerd concept. Bij groen licht, starten we de engineeringsfase, gaan we alles produceren, leveren én installeren. Na oplevering volgt de overdracht naar onze customer serviceafdeling. Afhankelijk van de grootte van een project verzorgen we het preventief en/of correctief onderhoud, maar het komt ook voor dat we een eigen Swisslog-team stationeren op locatie.”

SynQ

Een shuttle of Autostore leveren, kunnen wel meer partijen, erkent van Bussel. “De intelligentie van onze systemen zit hem in ons Warehouse Controle Softwaresysteem SynQ, dé cruciale factor in ieder project. Het is een eigen ontwikkeling waarmee we alle hardware integreren en voorzien van de juiste functionaliteit. In principe blijven we zoveel mogelijk bij de standaard, maar iedere klant heeft zo zijn eigen processen van scannen, labels plakken en inpakken. Daar passen we de configuratie op aan en zorgen voor de interface van onze software met die van bijvoorbeeld het WMS van de klant. Overigens zijn er ook klanten die volledig de standaard afnemen en hun processen daarop aanpassen. Het is immers proven technology.” 

Enkele voorbeelden van recente implementatieprojecten van Swisslog in Nederland zijn het geïntegreerde systeem met een Autostore van 36.000 bakken en 101 robots bij Arvato (3PL) voor eindklant Ritualsen het palletsysteem met 7 kranen, 150 meter conveyors en een monorail bij Elopak. “Bovendien zitten er nog vele projecten in de pijplijn.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*