Stap voor stap de supply chain digitaliseren

In het verregaand digitaliseren van bedrijfsprocessen komt de supply chain vaak als laatste aan de beurt. Veel B2B bedrijven voelen inmiddels wel de druk dat het dringend tijd wordt om ook die laatste stap te gaan maken. Sterker nog, er is geen ontkomen meer aan als men concurrentieel wil blijven. De investeringen die gepaard gaan met het verregaand digitaliseren van de supply chain zijn over het algemeen vrij fors, en kennen een op het eerste zicht lage ROI. Generix Group houdt er een andere methodiek op na dan de meeste leveranciers en helpt bedrijven stap voor stap met het digitaliseren van de supply chain.

Drie topics

Het digitaliseren van de supply chain behelst grofweg drie thema’s, zegt Koenraad Verduyn van Generix Group. “Als eerste het digitaliseren van alle facturatie, bestellingen, ordertracking, enz. waarbij afscheid wordt genomen van de ‘papierwinkel’. De tweede vorm gaat over het digitaliseren van alle logistieke processen en gebeurt in feite onzichtbaar voor de eindklant. Het is daarentegen wél cruciaal voor de efficiëntie van het bedrijf. Het derde topic tot slot is het zichtbaar maken van de volledige supply chain van leverancier tot klant, zodat het pakhuis niet meer op zichzelf staat.”

“Generix is de motorolie in de motor die ervoor zorgt dat alle processen en componenten binnen een organisatie complementair zijn aan elkaar en ook soepel met elkaar communiceren”

Saas model

Bij veel bedrijven is digitalisatie niet de core business, stelt Koenraad terecht. “Wij ontzorgen onze klanten op dat vlak, volledig, zodat bedrijven zich kunnen richten op het runnen van de winkel en de verkoop van producten. Stap voor stap gaan we daarbij de supply chain digitaliseren, waarbij wij de infrastructuur uitrollen en ervoor zorgen dat de onderliggende digitale processen blijven draaien. Onze oplossing vraagt geen enorme investeringen op voorhand, investeringen die kleine of middelgrote en familiale bedrijven meestal niet kunnen dragen. Nee, wij werken volgens een SaaS model met een aantal basisfunctionaliteiten tegen een vaste maandelijkse abonnementsprijs met daarbovenop een variabel gedeelte dat afhankelijk is van het aantal orders dat bijvoorbeeld een pakhuis verlaat. De software schaalt dus mee met het succes van de onderneming.”

Toekomstbestendig

Als je (nog) niet gedwongen wordt door je eigen klanten om te gaan digitaliseren, is het volgens Koenraad toch verstandig die stap te nemen. “Op een gegeven moment moet je het afleggen tegen de concurrentie die wel die digitalisatieslag heeft doorgemaakt. Het pakhuis is beter uitgerust wat maakt dat orders sneller uitgeleverd kunnen worden. Als je wil groeien zal je dus uiteindelijk toch mee moeten. Het is niet meer van deze tijd dat je pakhuis draait op Excel sheets of in het slechtste geval op de ervaring van operators. Dat maakt je als bedrijf niet toekomstbestendig.” Koenraad moedigt bedrijven dan ook aan op juist nu de digitalisatieslag te maken in de supply chain. Generix kan daarin op verschillende vlakken ondersteunen, van enkel de knowhow inbrengen bij veelal grote organisaties tot aan het volledig ontzorgen van bedrijven op dit vlak.” 

Het ultieme doel is dat producten op een transparante, traceerbare en geoptimaliseerde manier bij de eindklant geraken. Generix is de motorolie in die motor die ervoor zorgt dat alle processen en componenten binnen een organisatie complementair zijn aan elkaar en ook soepel met elkaar communiceren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*