WMS als een jas die meegroeit

Het logistieke proces is met de komst van e-commerce drastisch veranderd. Veel retailers en fulfilmentpartijen worstelen met de vraag hoe ze moeten omgaan met veranderingen in een magazijn voor de veeleisende afhandeling van goederen. Ze beschikken vaak over technologieën en oplossingen van vóór het e-commerce tijdperk die vandaag de dag niet meer toereikend blijken. Aan het woord is Ronald Schepers van Logaps, certified partner van Reflex Logistics Solutions. Hij pleit voor een WMS dat mee kan groeien met de veranderende vraag.

De logistieke operatie wordt alsmaar complexer, stelt Schepers. “Partijen hebben te maken met een veranderende vraag, met B2B, B2C of een combinatie van beiden, zullen meer moeten sturen om de logistieke kosten nog in toom te houden en moeten zich uiteindelijk afvragen of ze de juiste klanttevredenheid nog wel kunnen bieden. Veel bedrijven hebben in het verleden vooral de focus gelegd op de voorkant, de website. De logistiek volgde wel. Logistiek anno 2020 is compleet verschillend van de traditionele logistieke operatie. E-commerce noopt logistieke bedrijven om te gaan met steeds weer nieuwe veranderingen.”

Make of buy?

Hoe beheer je nu je magazijnactiviteiten in een groeiende, veeleisende omgeving? Schepers: “Wat we zien is dat veel bedrijven nu een afweging maken: de logistieke operatie aanpassen om de afhandeling te kunnen aanpassen aan de hedendaagse eisen of de complete logistiek uitbesteden aan een gespecialiseerd fulfilment bedrijf. In het laatste geval is er in ieder geval duidelijkheid. Je kunt meeliften op de vaak geoliede infrastructuur van deze partijen en hebt een duidelijk inzicht in de kosten per pakket. Wie de logistieke operatie in eigen huis wil afhandelen, moet in ieder geval een bepaalde mate aan flexibiliteit in de eigen organisatie inbouwen én in de aansturing van de processen.”

Minimum Viable Product

Hoe ga je de processen aansturen in een magazijn? Door middel van robotisering? “We zien dat veel bedrijven die stip aan de horizon zetten, maar niet precies weten wat ze gaan tegenkomen onderweg,” legt Schepers uit. “Begin met een WMS platform dat een solide basis vormt en waaraan je (later) allerhande systemen kunt connecteren. De basis vormt dan een Minimum Viable Product (MVP) dat genoeg ondersteuning biedt om waarde toe te voegen voor de klanten. Het is in feite een startpunt om terugkoppeling te krijgen voor verdere procesoptimalisatie. Op die manier krijg je eerst vertrouwen, draait de logistieke operatie en kun je gaan uitleveren. Daarna begint het continu verbeterproces om zodoende te gaan optimaliseren.”

Geavanceerd WMS

Reflex is een geavanceerd WMS platform dat aan bovengenoemde voorwaarden voldoet. “Het open WMS platform kan koppelen met veel verschillende additionele systemen en hoge orderaantallen verwerken,” weet Schepers als implementatiepartner. “Het is min of meer een jas die meegroeit met de business en alle vormen van equipment die vandaag de dag in een geautomatiseerd magazijn worden geïmplementeerd, ondersteunt. Want de automatiseringslaag in moderne magazijnen wordt immers steeds groter en professioneler. Dat vergt een andere manier van kijken naar processen. De logistieke engineer van vroeger is nu veel meer een data-analist. De logistieke operatie anno 2020 is eigenlijk een continu verbeterproces, waarbij op basis van inzichten in data de volgende stappen genomen kunnen worden om het steeds weer een beetje beter te doen.”

Autonomie

Reflex WMS is volgens Schepers de oplossing voor bedrijven die al een oplossing hebben, maar die klem komen te zitten, omdat de oplossing niet meer toereikend is voor de veeleisende afhandeling van goederen. “Het Reflex WMS platform kan overweg met alle moderne en toekomstige technologieën, zoals Machine Learning, Artificiële Intelligentie en Internet of Things. Wij helpen bedrijven om zelf een bepaalde mate van autonomie te bereiken in het managen van de logistieke operatie. Anderzijds kunnen we ook de complete IT uit handen nemen en de inrichting en het beheer verzorgen. Een tussenvorm is ook mogelijk. Kortom, de mate van autonomie wordt door bedrijven zelf bepaald. Alles met als doel te komen tot een optimale klanttevredenheid in de veeleisende logistiek operatie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*