Innovaties in warehousing

Minder dan vijftien jaar geleden had ID Logistics slechts één klant en één warehouse. Vandaag is de logistiek dienstverlener mondiaal actief met meer dan 300 distributiecentra in achttien landen en ruim 20.000 medewerkers. Een gesprek met Bruno Verlinden, Commercial Director bij ID Logistics Benelux, over de strategie en de unieke propositie van het bedrijf.

We maken het verschil door innovatie in warehousing en een heel intense samenwerking met onze klanten, begint Verlinden. “Onze focus ligt uitsluitend op contractlogistiek voor de sectoren retail, e-commerce en fast moving consumer goods. Sinds het prille begin hanteren we al een verregaande vorm van automatisatie om goederen snel en effectief te kunnen verwerken. Dat, samen met ons unieke kwaliteitsmanagementsysteem, maakt dat we een veel snellere groei doormaken dan onze concurrenten.”

Dichtbij de klant

ID Logistics hecht veel waarde aan het contact met zijn klanten. Verlinden: “Zo wordt ons kwaliteitsmanagementsysteem gecomanaged met vijf van onze grootste klanten. Zij nemen zitting in de ‘board’ om altijd de juiste feedback uit het veld te krijgen en om van daaruit nieuwe ontwikkelingen op te starten. Daarnaast volgen wij onze klanten over heel de wereld. Onze eerste klant was bijvoorbeeld Carrefour in Frankrijk, de tweede Carrefour in Taiwan en de derde opnieuw Carrefour maar dan in Brazilië. We zijn intussen goed vertegenwoordigd in Zuid-Amerika (5.000 medewerkers), in het verre Oosten (Taiwan, Thailand, China) en hebben nu een strategische focus op Europa. In Frankrijk zijn we marktleider en in Spanje-Portugal zitten we bij de top 3. Ook in Duitsland, Polen en Rusland zijn we flink aan het groeien.”

Optichannel oplossing

ID Logistics is vijf jaar geleden ‘geland’ in de Benelux door de overname van CEPL in Tilburg. “Van hieruit werd de distributie van Sony verzorgd,” zegt Verlinden. “Na de overname openden we al snel een tweede vestiging in Tilburg, gevolgd door een vestiging in België van waaruit we de logistiek voor Maxeda verzorgen, het moederbedrijf van de Brico en Praxis. Intussen hebben we ook een vestiging in Amsterdam en zijn we druk bezig met de opstart van MediaMarkt in Etten-Leur. Wij verzorgen desgewenst voor retailers de volledige logistieke activiteiten, van e-commerce tot multi-kanaal leveringen in één coherent geheel. Voor MediaMarkt bijvoorbeeld centraliseren we de logistieke activiteiten van zowel de bevoorrading van de winkels als de e-commerce orders in één vloeiende optichannel oplossing.”

Uitbesteden 

De tendens in logistiek is volgens Verlinden dat het meer en meer wordt uitbesteed. “Het speelveld is veel ingewikkelder geworden. Logistiek wordt alsmaar complexer en er zijn veel meer mogelijkheden tot automatisering. Hoe complexer de logistiek, hoe meer het zich leent om te gaan uitbesteden. Wij begeleiden retailklanten naar een optimaal functionerende logistiek, zowel qua visie als kennis. We helpen ze een keuze te maken uit de verschillende logistieke concepten en ontzorgen ze op al deze gebieden. We weten heel goed hoe de markt in elkaar zit en kunnen snel antiperen op nieuwe ontwikkelingen, ook in complexe domeinen. Voor een klant in Parijs bijvoorbeeld verzorgen we vanuit één site de logistiek van droge, verse en bevroren producten. Dat vraagt kennis en expertise.”

ID Logistics Benelux telt vijf jaar na de opstart ruim 1.000 medewerkers, vijf warehouses met in totaal meer dan 300.000 m2 vloeroppervlakte. “We zijn vooral gespecialiseerd in de grotere (en complexere) operaties en zijn steeds bezig met het zoeken naar nieuwe locaties. Zo zijn we momenteel weer met twee nieuwe dossiers bezig en staan er nog een aantal mooie ontwikkelingen op stapel,” zegt Bruno Verlinden tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*