Industrie 4.0 voor de logistiek in de voeding

De voedingssector staat de laatste jaren op verschillende gebieden voor grote uitdagingen. Net als op andere gebieden heeft de pandemie de veranderingen versneld. De komende uitdagingen voor de sector liggen op het gebied van voedselveiligheid, de digitale transformatie naar een Industrie 4.0, nieuwe consumptietrends en het duurzame gebruik van resources. Een gesprek met María Jesús Sobrino, Business Development Manager Supply Chain Solutions bij Generix Group over logistiek in de voeding.

De komst van trends zoals thuis afgeleverde kant-en-klaar maaltijden, online winkelen of de groeiende vraag naar verse, lokale en biologische producten zijn veranderingen die de voedselindustrie uitdagen om zichzelf opnieuw uit te vinden en zo waarde te blijven creëren. “In dit aanpassingsproces wordt de logistiek een steeds belangrijkere factor, die niet langer wordt gezien als een extra kostenpost, maar als een differentiatiefactor ten opzichte van de concurrentie,” meent Sobrino. 

Inspelen op veeleisende consument

De consument van vandaag wil zich niet beperken tot de aankoopmogelijkheden die door detailhandelaren worden gedicteerd, maar is veeleisend wat betreft de toegang tot de producten die hij wil, wanneer en waar hij dat wil. “Om dergelijke voorkeuren aan te pakken, moeten de logistieke netwerken mechanismen omvatten om te reageren op belangrijke kwesties zoals distributiepunten die onmiddellijke levering garanderen, groei in de retail en niet-traditionele foodservicekanalen en tot slot verpakking en formaat. ‘Food on the go’ breidt zich snel uit, waardoor sommige kanalen nu marktaandeel kunnen winnen in de kant-en-klaar markt. Tevreden consumenten zullen hetzelfde product opnieuw kopen, gedreven door de winkelervaring, het ontwerp of het gemak van het handig verpakt en bereide voedsel.”

Aanpassen

Sinds de eerste lockdown is het online kanaal van voeding op ongekende wijze versterkt, stelt Sobrino. “Na de pandemie zullen we met een bewustere en veeleisendere consument te maken krijgen. Wat tijdens de coronacrisis moest worden gepromoot, wordt ons nu voorgesteld als de normale manier om een succesvol levensmiddelenbedrijf te runnen. Het doel is niet langer om terug te keren naar de vorige situatie, maar om te weten hoe we ons kunnen aanpassen aan de huidige situatie door de middelen en inspanningen tot een minimum te beperken. Technologieën zoals Warehouse Management Systemen (WMS) of Transport Management Systemen (TMS), maar ook technologieën voor de integratie van de verschillende systemen van de verschillende partijen in de keten, traceerbaarheid, en order tracking portals zijn niet langer alleen verbeteringen, maar zijn essentiële middelen geworden om eenvoudigweg op de markt te zijn en te kunnen inspelen op de eisen van de markt.”

IoT en Big Data

Digitalisering brengt vandaag duidelijke concurrentievoordelen met zich mee, maar morgen is het geen keuze meer, maar een vereiste, meent Sobrino. “Bedrijven die het nu toepassen kunnen het goed of minder goed doen, maar bedrijven die dat niet doen, zullen binnen zeer korte tijd gewoon uit de markt zijn. Sneller dan ze denken. De digitale transformatie van bedrijven vereist de inzet van zowel managers als medewerkers om de noodzakelijke culturele en organisatorische veranderingen aan te pakken. Dit is geen gemakkelijke opgave. IoT en Big Data profileren zich als het nieuwe universum van de industrie 4.0, zoals het ons ook onmogelijk leek om te reizen met een GPS op de telefoon of om ermee te winkelen. Het zou nooit gebeuren, werd gezegd, en vandaag de dag is het normaal. Wat de voedselveiligheid betreft, zal de industrie 4.0 betekenen dat er indicatoren komen met volledig nieuwe gegevensbronnen, zowel voor de kwaliteitscontrole als voor het voorkomen van storingen, en – heel belangrijk – met nieuwe algoritmen die het voorspellende onderhoud van de apparatuur en de voorspelling van de vraag zelf verbeteren, waardoor het mogelijk wordt om automatisch en in real time beslissingen te nemen.”

Volgende grote vooruitgang

Voorspellende analyse is volgens Sobrino zonder twijfel de technologische functionaliteit die naar verwachting de volgende grote vooruitgang zal zijn die wordt toegepast op commerciële intelligentie in de supply chain. “De verwachtingen zijn natuurlijk belangrijk, van de nauwkeurigheid van de prognose, de optimalisatie van het transport, de absolute traceerbaarheid van de producten en het efficiënte beheer van de altijd oncomfortabele en dure retouren. Laten we niet vergeten dat een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt verspild, hetzij in slechte staat tijdens het transport, hetzij weggegooid door de consument. Deze afvalberg heeft ook een aanzienlijke invloed op het milieu. Volgens de FAO (Food and Agriculture Organization, Voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties) is de ecologische voetafdruk van voedselafval verantwoordelijk voor ongeveer 7% van de totale wereldwijde uitstoot. Met een ervaren team van Supply Chain adviseurs en productspecialisten staan we altijd klaar om onze klanten te ondersteunen in deze periode van snelle veranderingen, ook in de voedingslogistiek.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*