E-commerce en dropshipment

Informatie op het juiste moment en op de juiste plaats met EDI

Wehkamp is een van de grootste online warenhuizen van Nederland met dagelijks een half miljoen websitebezoekers en meer dan tien miljoen zendingen per jaar. Naast de 400.000 bestaande  producten, heeft het bedrijf boeken toegevoegd aan het uitgebreide portfolio. De schaalbare B2B- integratieoplossing van Descartes maakte het mogelijk om dit in korte tijd te lanceren. 

Wat niet beschikbaar is, kun je niet verkopen

Beschikbaarheid is voor iedere webshop de eerste belofte die het doet. Realtime inzicht in de beschikbaarheid van de voorraad bij alle dropshipmentpartners is daarom van essentieel belang voor Wehkamp. Volledige zichtbaarheid van de voorraad en een vlekkeloze uitwisseling van Order-to-Cash (O2C) gegevens met partners is cruciaal voor het succes van e-commerce, omdat ze een bedrijf in staat stellen om de belofte van ‘bestelling vóór middernacht, volgende dag leveren’ waar te maken. Om nog verder te kunnen  groeien, maakt Wehkamp dan ook gebruik van schaalbare oplossingen die een volledig geautomatiseerd en geïntegreerd dropshipmentmodel ondersteunen. 

Met het dropshipmentmodel toont Wehkamp het actuele aanbod van de leverancier op de website, maar zorgen de leveranciers voor de orderafhandeling, distributie, after-sales en eventuele retouren. Het grote voordeel is dat er geen dure voorraad wordt bijgehouden maar het vereist wel een continue statuscontrole van de beschikbare voorraad. Bovendien wil de consument precies weten wat er in het pakket zit en wanneer het zal aankomen. Vanwege het grote aantal zendingen op dagelijkse basis, moet het proces van informatie-uitwisseling tussen retailer, leverancier en logistieke dienstverlener (LSP) volledig worden geautomatiseerd. Dit proces speelde een belangrijke rol bij de toevoeging van boeken aan het productassortiment van Wehkamp. 

Wehkamp werkt agile, met een ‘can-do mentaliteit’ en selecteert partners op basis van dezelfde criteria. Met het groeiende belang van dropshipment in het e-commerce assortiment van Wehkamp, ziet het bedrijf een groot verschil met de traditionele manier van integreren met leveranciers, die meer op batch-gebaseerd was en gebaseerd was op grote PO-zendingen. 

Tegenwoordig is alles gebaseerd op op orderniveau / consumentniveau, 24/7, 365 dagen per jaar beschikbaarheid. Daardoor is ook het volume van berichten veel hoger. Door de keuze van Descartes als partner heeft Wehkamp:

  • Geavanceerde integratie met partners op een schaalbaar platform.
  • Realtime zichtbaarheid in voorraad ter ondersteuning van ecommerce.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*