B2B- en B2C-stromen efficiënt combineren in magazijn

Ook al zijn het van origine verschillende business processen, B2B- en B2C-stromen lopen steeds meer door elkaar heen in een magazijn. Dat heeft natuurlijk nogal wat consequenties voor de fysieke afhandeling van de goederenstroom. Aan het woord is Ronald Schepers, Business Development Manager bij Hardis Benelux. Hij vertelt over de uitdagingen anno 2021 in een modern magazijn, ondersteunt dat met voorbeelden en laat zien hoe een flexibel WMS-systeem daarin van grote betekenis kan zijn.

Het vertrekpunt, de ordersamenstelling en de customer experience is in B2B vaak compleet anders dan in B2C. “Het samenbrengen van B2B- en B2C-processen in een magazijn vraagt om een efficiënte en slimme WMS-oplossing,” zegt Schepers. “Een oplossing die voorraadposities kan combineren op één fysieke locatie, zodat je kan putten uit één voorraad voor verschillende stromen. Het verkort de ‘time to market’, verlaagt de kosten en verbetert de marges op goederen.” Reflex WMS kan bogen op ruim 20 jaar R&D en ervaring met zowel grote groepen als bedrijven in het MKB. De tool biedt volgens Schepers een globaal antwoord op alle logistieke uitdagingen.

Gelijkwaardige orderkarakteristiek

B2B is vanuit het verleden gewend aan het versturen van grote aantallen naar een volgende schakel in de keten. “Dat gebeurt nog steeds, maar we merken ook dat er steeds meer sprake is van B2C-achtige stromen of van stromen waarbij B2C juist de flows van B2B aanneemt in het magazijn.” Schepers geeft een tweetal voorbeelden ter verduidelijking. “Een foodgroothandel die van origine aan B2B levert en nu ook de consumentenmarkt bedient, ervaart dat het B2C-orderpatroon veel overeenkomsten vertoont met dat van B2B. Weliswaar in kleinere aantallen, maar de orderkarakteristiek is gelijkwaardig. Dat betekent dat je processen ook gelijkwaardig kan aansturen, uit dezelfde voorraad kunt picken en er veel synergie is te behalen. Datzelfde geldt voor een juwelier (retail en webshop) die zijn grenzen letterlijk verlegd en ook rechtstreeks naar de eindgebruiker gaat leveren. ‘Opeens’ spelen zaken als eigenaarschap van de voorraad, douaneverplichtingen en andere complexiteiten. Wij laten B2B- en B2C-processen in elkaar overlopen, maar accepteren dat ze soms anders zijn wat vraagt om leveringen uit een andere voorraad of andere afhandeling van de magazijnprocessen.”

Allround

Bovenstaande voorbeelden tonen aan dat je met een slim WMS-systeem in staat bent om te komen tot een gelijkwaardig pickproces in het magazijn, zegt Schepers. “Zelfs als de goederen door mekaar liggen in het magazijn, al dan niet van verschillende eigenaren. Reflex WMS is van nature geschikt voor meerdere vestigingen en klanten. De tool optimaliseert alle logistieke processen: ontvangst en verzending, picking, voorraad- en inventarisbeheer, transport en levering, kwaliteitscontrole, retourmanagement enz. Met zijn uitgebreide functionaliteit en flexibele instelmogelijkheden is het WMS-systeem geschikt voor alle activiteiten en goederenstromen (B2B, B2C, omnichannel). Het kan grote aantallen orders verwerken per pallet, pakket of eenheid en biedt traceerbaarheid van A tot Z. Bovendien houdt het rekening met de geldende regelgeving voor bepaalde productcategorieën (geneesmiddelen, alcohol, gevaarlijke stoffen enz.).”

Reflex WMS kan omgaan met de complexiteit en uitdagingen van zowel B2B, B2C als een combinatie van beide, resumeert Schepers. “Het is ontwikkeld volgens de meest recente webstandaards, namelijk HTML5, JavaScript en CSS3. De software is via een webbrowser toegankelijk op alle terminals en kan worden gekoppeld aan overige applicaties (zoals ERP, e-commerce, TMS, CRM enz.) en de technologieën die de prestaties van de magazijnen opdrijven (grafische radiofrequentie, spraakbediening, RFID, mechanisatie, robots, inventarisdrone enz.). Met recht een toekomstbestendig WMS-platform.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*