Schaalbaar digitaliseren van logistieke stromen

Polyestershoppen maakt sinds de oprichting in 2007 jaar na jaar een ongekende groei door. Het bedrijf typeert zichzelf als de Coolblue van de composietenmarkt met een enorm assortiment aan kleefstoffen, zoals verven, coatings, lijmen en kitten. Om de klantbeloftes te allen tijde te kunnen waarmaken, onderhoudt het bedrijf een nauwe band met maatwerk softwareontwikkelaar Scrumble die alle logistieke stromen als het ware ‘ver-appt’ voor maximale efficiëntie en flexibiliteit.

Aanvankelijk maakte Polyestershoppen gebruik van het fenomeen dropshipment. “Vanaf 2014 zijn we alles uit eigen voorraad gaan leveren en zijn we gestart met een eigen productielijn,” zegt Kees Schepers, CEO van Polyestershoppen. “Veel producten vullen we zelf af, al dan niet onder eigen label en merknaam. Het heeft ons beslist geen windeieren gelegd. We groeien jaarlijks met vele tientallen procenten. Om die groei te kunnen bijbenen, was het op een gegeven moment noodzakelijk om onze logistieke stromen verregaand te digitaliseren. Juist op dat moment kwam Scrumble op ons pad.” 

Maatwerk 

Met een team van ervaren ontwikkelaars focust Scrumble zich voornamelijk op het oplossen van logistieke uitdagingen door middel van maatwerk; van specifieke toolings en apps tot platformen en portalen. “Van huis uit heb ik wel enige affiniteit met softwareontwikkeling, maar het bouwen van apps is niet aan mij besteed,” vervolgt Schepers. “We wisten daarentegen wel wat we zochten. Dat resulteerde in 2018 in een eerst MVP van een app voor het picken van orders. Die samenwerking beviel zo goed dat we sindsdien steeds verder zijn gegaan met het ver-appen van onze logistieke stromen.” Vincent van Laarhoven, medeoprichter van Scrumble, vult aan: “Zo hebben we ook een app ontwikkeld voor het bijhouden van de voorraad op basis van zelf in te stellen parameters, een app voor een correcte afhandeling van retouren, een expeditie-app voor het inscannen van bestellingen en het updaten van de voorraad, en ga zo maar door. Zelfs voor een beursdeelname hebben we voor Polyestershoppen een app gebouwd om de uitgifte van gratis proefpakketten in goede banen te leiden.”

Het verschil maken

We onderhouden met Scrumble dus een redelijk intensieve samenwerking op het gebied van app development, erkent Schepers. “We zijn dan ook heel tevreden met de samenwerking zoals die nu loopt. Het voordeel van deze aanpak is dat je op zeer korte termijn al een vertrekpunt hebt, een oplossing die we vervolgens steeds verder doorontwikkelen. Vaak staat er binnen een paar weken al een MVP. Dat is ook een van de redenen dat we bewust niet kiezen voor de implementatie van SaaS-oplossingen. Ten eerste ben je gebonden aan een voorgedefinieerde structuur en anderzijds neemt zo’n implementatietraject vele maanden in beslag. Die tijd hebben wij niet. Sterker nog, we evolueren zodanig hard dat we over drie maanden orders misschien wel op een heel andere manier willen en kunnen verwerken. Dat lukt niet met een SaaS-oplossing, weten we uit ervaring. Het grote voordeel van Scrumble is dat ze softwareoplossingen direct kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving, essentieel om stappen te maken als bedrijf.”

Als je je als bedrijf wil onderscheiden, is maatwerk bijna onvermijdelijk, meent Schepers. “De hands-on mentaliteit die we ervaren bij Scrumble helpt ons enorm in het bereiken van onze doelen. Ze doen veel moeite om onze processen te leren begrijpen, zijn flexibel en kunnen heel snel schakelen. De lijnen zijn kort. Dat maakt dat een nieuwe ontwikkeling binnen een paar weken live staat. We gaan nog een aantal mooie dingen met ze doen. Scrumble is dé partij voor snelgroeiende bedrijven met een omzet van tussen de 2 en 20 miljoen euro, omdat maatwerk dan écht het verschil maakt,” besluit Schepers.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*