Rendement verhogen door slim assortimentsbeheer

Retailers krijgen met steeds meer verkoopkanalen en grote(re) assortimenten te maken. De online omzet groeit jaarlijks met twintig tot dertig procent, maar helaas daarmee ook de voorraad. Dat weet Blokker als geen ander. Rutger Schepers van Blokker en Arjan Levisson van Slimstock vertellen over hoe je als retailer het rendement kunt verhogen door slim assortimentsbeheer. 

Goed assortimentsbeheer kan een bepalende factor zijn voor de winst of verlies van een bedrijf. “Grote assortimenten leiden tot veel voorraad, hoge kosten en dat gaat ten koste van de marges,” zegt Arjan Levisson. Slimstock levert software en kennis op het gebied van voorraadbeheer en doet dat wereldwijd voor ruim duizend klanten. Eén van die klanten is retailbedrijf Blokker. “Ons complete omnichannel kanaal, dat wil zeggen de winkels, het distributiecentrum en de webshop, worden aangestuurd door Slim4 van Slimstock,” vertelt Rutger Schepers, supply chain manager bij Blokker.

Hybride oplossing

Om één van de grootste online partijen van Nederland te worden, dacht Blokker Holding jaren geleden er goed aan te doen de online en offline voorraden strikt te scheiden. “Die visie is inmiddels achterhaald,” zegt Rutger Schepers. “Sterker nog, het distributiecentrum dat sec was ingericht voor online fulfilment is intussen gesloten. Het kostte gewoon te veel geld.” Komt nog bij dat de laatste jaren Blokker Holding aardig is ontvlochten. “De nieuwe online strategie richt zich vooral op het verhogen van het rendement en het verlagen van de kosten in plaats van een zo groot mogelijk eigen assortiment aan te boren. Ons eigen assortiment is drastisch verkleind en onder één dak gebracht. Via onze nieuwe hybride filosofie – winkels, webshop en een marketplace waar andere retailers op kunnen aansluiten – kunnen we toch het assortiment laten groeien zonder rendement te verliezen. We hanteren strikte regels voor het rendement per artikel.”

Sturen op marge

Voorraadoptimalisatie voor webshops draait om data en vergt een slim samenspel van voorraadbeheer en marketing, stelt voorraadexpert Arjan Levisson. “Door marketing te voeden met de juiste voorraaddata uit Slim4, kun je als bedrijf snel inspelen op ontwikkelingen. Denk aan het opzetten van een promotiecampagne voor artikelen met een hoge voorraad of het tijdig stopzetten van promoties als je uit voorraad dreigt te raken. Door snel te reageren kun je in de online wereld veel winst behalen.”  

Sturen op het rendement van het assortiment is voor retailbedrijven cruciaal. “Met Slim4 kunnen onze klanten perfect sturen op marge. De software rekent uit welke producten in welke hoeveelheden er per verkoopkanaal nodig zijn. Retailers kunnen hiermee op verschillende locaties de juiste voorraad aanhouden en met een optimale beschikbaarheid per kanaal, hun omzet én marges verbeteren.”

Kennispartner

Slimstock heeft als partner op het gebied van de supply chain een belangrijke bijdrage geleverd aan de transformatie van Blokker. “We zijn behalve softwareleverancier ook kennispartner, want kennis is cruciaal in zulke projecten. Met voorraad raak je alle processen binnen een retailbedrijf. Je moet op directieniveau strategische keuzes maken en die op de juiste manier vertalen naar operationele beslisregels. Wij zien dat bedrijven die investeren in kennis op het gebied van voorraad management tot betere beslissingen komen en daarmee tot een hogere supply chain prestatie. Via onze Slimstock Academy bieden we een breed scala aan trainingen en opleidingen op het gebied van supply chain management. Hiermee helpen we bedrijven om hun kennisniveau op peil te brengen en meer rendement uit Slim4 te halen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*