Paneldiscussie e-commerce logistiek

We leven in een bijzonder tijdsgewricht. E-commerce gaat door het dak. Tegelijk is de druk op de logistieke sector enorm. Dat laatste wordt nog eens versterkt door een krapte op de arbeidsmarkt en grote zorgen rondom beschikbaarheid van producten en grondstoffen. Het is dus cruciaal om je logistieke stromen goed op orde te hebben. Samen met een panel van experts bespreken we de uitdagingen in de logistieke sector en geven we tips over hoe je het elke dag weer een stukje beter kunt doen dan de dag ervoor.

Hoe heeft de logistieke sector de coronapandemie doorstaan?

Zeer wisselend, zegt Bruno Verlinden van ID Logistics. “Maar over het algemeen heeft de logistieke sector in de Benelux zich eigenlijk goed ‘geweerd’. Wel waren (en zijn) er in sommige sectoren grote problemen ten aanzien van de beschikbaarheid van goederen en grondstoffen. Dat geeft weer uitdagingen om de kosten onder controle te houden. Het loopt dus over het algemeen redelijk oké, maar gezien de extra uitdagingen is het wel iets ingewikkelder geworden dan men gewend was.”

Ook Sander Krul van DS80 Verpakkingsmaterialen kan dat beamen en zegt: “Door de boost in e-commerce neemt de druk op de hele logistieke keten toe. Dat is een feit en daar moeten we toch op de een of andere manier een nieuwe balans in weten te vinden.” Ronald Schepers van Hardis Group Benelux vult aan: “Er zal meer geïnvesteerd moeten worden in het verbeteren van de logistieke processen en een efficiëntere aansturing ervan.” Miguel Monteiro van Knapp Benelux: “We zien met name de laatste twee jaar een sterke ontwikkeling naar automatisering toe. Mede door de lockdowns en een tekort aan personeel zijn bedrijven eerder geneigd geweest om investeringen in automatisering naar voren te halen.”

Automatisering is vandaag in veel meer operaties aangewezen dan 5 jaar geleden

Aan de ene kant is er meer vraag vanwege een tekort aan personeel en een grotere capaciteit die benodigd is, die je moeilijk kan oplossen zonder een of andere vorm van automatisering. Terwijl er aan de andere kant vandaag de dag ook veel meer mogelijkheden zijn. Je kunt op kleinere schaal aan automatisering doen wat vijf en zeker tien jaar geleden niet mogelijk was, zegt Bruno Verlinden van ID Logistics. “Zowel de vraag als het aanbod werken op het ogenblik dus versterkend. Bij acht op de tien projecten die wij bekijken is vandaag een redelijke automatiseringscomponent perfect haalbaar. Het is iets waar we langzaam naar toe zullen evolueren, waarbij een gepaste automatisering ingeschakeld zal worden in veel meer bedrijven en toepassingen.”

E-commerce fulfilment als drijvende factor voor automatisering van de logistieke processen

Ook Miguel Monteiro van Knapp Benelux constateert dat bedrijven met name de laatste twee jaar eerder investeren in een vorm van automatisering. “We staan bekend in de markt als een partij die hele grote bedrijven automatiseert, maar zijn actief op veel meer vlakken dan dat. Je ziet dat er ook voor de kleinere spelers steeds meer oplossingen beschikbaar komen om de interne logistieke efficiënter in te richten en op die manier kosten onder controle te houden.”

Een WMS systeem speelt een centrale rol binnen een e-commerce organisatie en moet automatisering en robotisering kunnen ondersteunen de aankomende jaren

In e-commerce zijn de volumes alleen maar toegenomen, merkt Klaas Verrips van MontaWMS. “Veel bedrijven komen qua personeel steeds verder in de knel. Er is een groot tekort aan logistieke krachten. Daardoor neemt de druk op automatisering alleen maar verder toe. Een WMS speelt daarin een centrale rol om versneld te kunnen automatiseren in een warehouse.”

Wat zijn de trends in het speelveld van logistieke software?

Veel bedrijven staan nog maar aan het begin van hun e-commerceavontuur, weet Ronald Schepers van Hardis Group Benelux. “De markt is ontzettend volatiel en verandert bijna met de dag. Ook worden steeds weer nieuwe initiatieven geprobeerd. Denk aan nieuwe technologie voor het identificeren van goederen of bepaalde locaties, beacons, AGV’s en zelfs drones die rondvliegen in magazijnen. Toekomstmuziek of niet, al die veranderingen en nieuwe technologieën verlangen niet zelden om een andere aansturing. Het is dus heel belangrijk dat je software kiest die enerzijds genoeg flexibiliteit biedt en anderzijds ook kan meegroeien met de organisatie. Ben je er bovendien van bewust dat nieuwe technologie en dus ook de software, allemaal richting de cloud evolueert.”

Salesconcepten worden met de vaart der volkeren bedacht en geïmplementeerd, er wordt niet vooraf nagedacht over de logistieke en integratieconcepten die nodig zijn om deze salesconcepten te ondersteunen en waar te maken

Tom van Dam van DeliveryMatch: “Je moet uiteindelijk de hele keten kunnen overzien en organiseren. Retailers moeten steeds meer kanalen omarmen om hun producten te verkopen. Denk aan marketplaces, dropshipment, pick up at store concepten, enz. Aan de achterkant moeten de logistieke processen daar wel op ingericht zijn. Als je dus je salesconcepten gaat uitbreiden, zorg er dan voor dat je de logistiek en IT integratie op een goede manier organiseert, zodat wat je je klanten aanbiedt tijdens het aankoopproces ook kunt waarmaken in de praktijk. Dit kan alleen als je real-time op elk moment de gehele logistieke keten met de mogelijkheden en vooral ook de onmogelijkheden kan overzien.”

Wanneer is een verpakking duurzaam? 

Ook een duurzame verpakking gaat tegenwoordig hand in hand met een stukje automatisering, zegt Sander Krul van DS80 Verpakkingsmaterialen. “Er is echter geen one-size-fits-all oplossing. Ieder bedrijf heeft zijn eigen normen, waarden en eigen logistieke processen. Het allerbelangrijkste is in ieder geval dat de verpakking voldoende bescherming biedt zodat het product ongeschonden de ontvanger bereikt. Als een product ergens in de logistieke keten beschadigd raakt, dan is alle energie die er aan de voorkant is ingestopt om een product te maken, transporteren en af te leveren verloren. Dat is de grootste verspilling. Een product moet dus altijd kwalitatief verpakt worden, ook dat is dus een vorm van duurzaamheid. Daarnaast moet de verpakking ‘an sich’ een zo klein mogelijk impact hebben op het milieu, bij voorkeur geproduceerd uit gerecyclede of bio-based materialen. Maar ook dat is weer per bedrijf verschillend.”

Het is niet omdat een nieuw logistiek concept gefinancierd wordt dat het zal overleven

We zien op het ogenblik allerlei ‘concepten’ ontstaan waarin flink wordt geïnvesteerd, merkt Bruno Verlinden van ID Logistics. Hij doelt op het fenomeen ‘quick commerce’ oftewel flitsbezorgingen. “Een banaan binnen tien minuten geleverd krijgen, ik denk niet dat we daar als mens en maatschappij veel beter van worden. Iets dat niet logisch lijkt, is het ook meestal niet. De toekomst zal uitwijzen wat hiervan aanslaat en wat niet, want veel van deze concepten zijn naar mijn mening niet levensvatbaar. Het levert niks op. Laat je dus niet ondoordacht meeslepen in iets wat een zeer kort leven beschoren zou kunnen zijn en waar je niet volledig achterstaat.”

Zoals Bruno ook al aangeeft, wordt er wel flink geïnvesteerd in quick commerce, zegt Ronald Schepers van Hardis Group Benelux. “Ik denk dat we dat toch niet zomaar aan ons voorbij moeten laten gaan. De werkelijkheid is toch dat er veel ‘urban hubs’ worden geopend, kleinere voorraadpunten dichter bij de klant. Net zoals een fysieke winkel bijvoorbeeld als hub zou kunnen fungeren. Je krijgt dus op andere niveaus voorraadposities om aan de hoge klantverwachtingen te kunnen voldoen. Daar spelen wij al op in met onze Reflex Instore-software om die volgende stap in de keten te maken.”

Het standaard snel leveren leidt niet tot omzetverhoging, kostenverlaging en CO2-emissie verlaging

Snel leveren is iets wat je moet kunnen aanbieden, maar hoeft zeker niet de standaard te zijn, vindt Tom van Dam van DeliveryMatch. “We hebben hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan in vier landen en de resultaten gebundeld in ons pas gepubliceerde boek. Wat blijkt, de consument hecht veel meer waarde aan het kunnen kiezen voor een betrouwbare afleveroptie op het moment en de plek waar het hem/haar uitkomt. Probeer dus af te stappen van het traditionele pushproces waarbij alles wat vandaag binnenkomt er diezelfde dag uit moet, maar ‘omarm’ een pullproces waarbij de klant zelf een aflevermoment kiest. Als je de klant meerdere opties biedt, leidt dat tot een bewezen omzetverhoging en tegelijk een kostenverlaging in de logistieke keten, omdat je pieken kunt afvlakken en daarmee de CO2-uitstoot verlaagt.”

Kan automatisering leiden tot het verhogen van de klantervaring?

In meerdere opzichten, stelt Miguel Monteiro van Knapp Benelux. “Met automatisering kun je de klantvraag beter invullen in termen van snelheid, maar ook de foutmarges uit het proces halen. Automatisering helpt daarnaast ook om de retourprocessen sneller en meer efficiënt af te handelen. E-commerce kenmerkt zich immers door een hoog retourpercentage. Het voordeel daarvan is dat je geretourneerde producten snel terug in de voorraad kunt opnemen. Die hele keten kun je met automatisering dus veel beter opvangen, wat zorgt voor een veel betere klantervaring van begin tot eind.”

Hoe kan logistieke software helpen om aan change management te doen?

Software implementeren is één, het accepteren is twee, zegt Ronald Schepers van Hardis Group Benelux. “Je moet er dus voor zorgen dat software geen standalone oplossing blijft, maar dat het breed gedragen wordt in de organisatie. Investeren in software betekent vooral ook dat je je processen onder de loep moet nemen en soms zelfs beter afscheid kunt nemen van de oude manier van werken. Software maakt in die zin processen transparanter en levert een bijdrage aan de volgende stap in de ontwikkeling van een bedrijf. Het implementeren van software is een continu proces van verbeteren en doorgroeien.” 

B2B en B2C orderpicking worden gelijk aan elkaar

Klaas Verrips van MontaWMS: “De logistieke processen voor B2B en B2C lopen steeds meer in elkaar over. Zo zien we een duidelijke verschuiving waarin B2B orders steeds kleiner worden, omdat producten bijvoorbeeld via een bestelportal besteld worden in kleinere batches. Een wezenlijk verschil met enkele jaren geleden nog, toen het vooral gescheiden werelden waren. We zien dan ook dat beide processen steeds meer en beter in één warehouse gecombineerd kunnen worden.” 

Ook Bruno Verlinden van ID Logistics kan dat bevestigen en zegt: “De tijd dat B2B en B2C gescheiden werelden waren in een warehouse, ligt al even achter ons. Het kan ook haast niet anders gezien de vele uitdagingen in het warehouse. Je wil één team hebben dat ervoor zorgt dat de ervaring van zowel B2B als B2C perfect met elkaar matcht en de service picobello is, waarbij er eigenlijk geen verschillen meer zijn. Probeer het dus zoveel mogelijk bij elkaar te houden door processen flexibel in te richten.”

Wat heeft op dit moment de grootste impact op verpakkingen?

Op macro-economisch niveau is er nogal wat aan de hand in de wereld, erkent Sander Krul van DS80 Verpakkingsmaterialen. “De allergrootste uitdaging is toch wel de beschikbaarheid van verpakkingen. Er is een enorm tekort aan papier en karton, te wijten aan een aantal fabrikanten die de productie voor onbepaalde tijd heeft stilgelegd vanwege de hoge energiekosten. Daarnaast hebben we te make met een handelsembargo op alles wat afkomstig is uit Rusland en ook leveringen uit Oekraïne worden bemoeilijkt. Laat dat nou net de twee landen zijn waar voornamelijk de grondstoffen vandaan komen. Dat heeft een grote impact op de beschikbaarheid op dit moment alsmede op de prijsstabiliteit.”

Prijzen voor verpakkingsmaterialen rijzen de pan uit. Het advies van Sander is dan ook: “maak een goede forecast voor het komende half jaar en probeer te bufferen, want er komt weer een enorme schaarste aan. Het is ook de enige manier waarop we op dit moment prijsgaranties kunnen afgeven. Wat we bovendien zien is dat het vandaag de dag in B2B al niet meer ongebruikelijk is om een extra factuurregel toe te voegen voor de verpakkingskosten.”

Voor betrouwbare afleveropties is real-time ketenregie nodig

Zoals eerder gemeld, verwacht de consument, maar ook de professionele inkoper in B2B, veel meer visibiliteit en keuzes in de afleveropties, zegt Tom van Dam van DeliveryMatch. “Onze visie daarin is dat je dat alleen maar kunt realiseren als je de hele logistieke keten kan overzien. Wat is de capaciteit van het magazijn, wat zijn de mogelijkheden bij de vervoerder en waar ligt de voorraad? Al die elementen moet je 100 procent real-time kunnen overzien, want in de logistiek is data na 1 minuut alweer verouderd. Dat doen wij met ons systeem. Het is de enige manier om uiteindelijk tot de juiste output te komen aan de voorkant (welke afleveropties ga je tonen) en een betrouwbare executie aan de achterkant.”

Wanneer ga je over naar een dedicated applicatie of een best of breed? 

Het hangt volgens Ronald Schepers van Hardis Group Benelux af van je ambities. “Hoe wil je optimaliseren en tot welk niveau? Heb je genoeg marge op je producten? Wil je in de toekomst gaan uitbreiden? Wanneer loopt je business risico’s en wat zijn die risico’s? Er zijn veel drivers waarop je je processen kunt aansturen en op basis daarvan kies je de juiste toolset. Dat is voor ieder bedrijf verschillend. Laat je adviseren door een specialist”, luidt het advies.

Masterdata als sleutel tot succes in e-commerce

Miguel Monteiro van Knapp Benelux: “Masterdata is op verschillende vlakken in de processen binnen een warehouse heel belangrijk. Dat begint al bij het identificeren van producten: informatie over de afmetingen en het gewicht van een product helpt om een product zo efficiënt mogelijk op te slaan. Vervolgens is die informatie bepalend voor de manier waarop je een order gaat picken en verpakken met zo min mogelijk lucht en opvulmateriaal. Masterdata is dus één van de succesfactoren om de logistieke stromen binnen een warehouse kostentechnisch en operationeel zo efficiënt mogelijk uit te voeren.”

Voor real-time ketenregie moeten op het moment van aankopen alle productdetails en operationele capaciteiten in de keten beschikbaar zijn

Zoals Miguel hierboven al aangeeft, is het cruciaal dat je masterdata op orde is, zegt Tom van Dam van DeliveryMatch. “Hoe betrouwbaarder die data is, hoe betrouwbaarder je de logistieke keten kan doorrekenen en hoe beter je je beloftes kunt inlossen bij de klant. Wij bieden hier handvatten voor, een systeem waarin je op artikelniveau masterdata kunt toevoegen en verrijken om met die middelen een betrouwbare calculatie te gaan doen. Want we weten uit ervaring dat het voor veel organisaties heel lastig is om masterdata op orde te houden.”

Hoe zien jullie de toekomst van verpakken?

Sander Krul van DS80 Verpakkingsmaterialen: “Ik denk dat het belangrijkste hierin al een paar keer is benoemd: automatisering gekoppeld aan data. Uit onderzoek is gebleken dat nog steeds 40 procent van de verpakkingen gevuld is met lucht. Dat betekent dus dat er 40 procent te veel opvulmateriaal wordt verbruikt en dat ook het aantal transportbewegingen 40 procent te hoog ligt. Hier is dus de grootste winst te behalen met nauw omsluitende verpakkingen. Als je bedenkt dat ook de ‘logistieke handen’ alsmaar schaarser worden, is de drempel om te investeren in een geautomatiseerde verpakkingslijn steeds kleiner.”

Bruno Verlinden van ID Logistics vraagt zich af of een retourneerbare verpakking in de toekomst een reële optie is? Sander antwoordt: “Circulariteit wordt natuurlijk steeds belangrijker, maar daar is de hele keten voor nodig. Ik kan me voorstellen dat wanneer je vanuit de eerdergenoemde ‘urban hubs’ gaat leveren dat deze business case eerder is gemaakt. Waarbij je bijvoorbeeld een paar schoenen bij de klant aflevert in een duurzame non-woven tas die weer meer retour gaat.” 

Inflatie stimuleert innovatie

Inflatie stimuleert van alles, zegt Bruno Verlinden van ID Logistics. “We bevinden ons vandaag in een interessant tijdsgewricht met veel problemen voor allerlei mensen. Er zal veel verandering plaatsvinden. Als we dat allemaal innovatie noemen, zijn we samen aan het innoveren om er beter van te worden. De slimste zal de beste resultaten behalen. Het advies is dan ook om verder te kijken dan vandaag en morgen, en vooral proberen om de kosten onder controle te houden. Investeren in automatisering past daar volledig in, met het oog op de stijgende personeelskosten, krapte op de arbeidsmarkt en een e-commercemarkt die alleen maar verder zal groeien.”

Ook Ronald Schepers van Hardis Group Benelux is van mening dat je juist nu moet investeren in de toekomst. “Zet dingen in beweging en wacht vooral niet te lang om je business verder te stroomlijnen.” Klaas Verrips van MontaWMS vult aan: “In e-commerce geldt de stelregel ‘stilstand is achteruitgang’. Blijf inderdaad in beweging, want e-commerce gaat als een raket.” En investeer vooral ook in het leren kennen van je klanten, voegt Tom van Dam van DeliveryMatch toe. “De grote partijen hebben de standaard gezet door bijvoorbeeld same day of next day delivery aan te bieden. Willen je klanten dat wel en moet je je logistiek daar onnodig mee vermoeien?”

Analyseer, kijk wat belangrijk is in jouw sector en probeer te begrijpen wat mogelijk is, adviseert Bruno. “Bezoek weer eens een beurs en ga het gesprek aan met experts. Heel belangrijk om te weten wat er speelt en wat de mogelijkheden zijn.” Miguel Monteiro van Knapp Benelux: “En als je vervolgens gaat investeren in bijvoorbeeld software of automatisering, doe dat dan vooral gefaseerd. Daarmee heb je je kosten in de hand en kun je werken aan een stabiele groei.” Sander Krul van DS80 Verpakkingsmaterialen tot besluit: “Probeer het de volgende dag net even iets beter te doen dan de dag ervoor.”

Deelnemers:

Bruno Verlinden, ID Logistics

Klaas Verrips, MontaWMS 

Miguel Monteiro, Knapp Benelux

Ronald Schepers, Hardis Group Benelux           

Sander Krul, DS80 Verpakkingsmaterialen

Tom van Dam, DeliveryMatch

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*