Omnichannel en de logistieke dienstverlener

ID Logistics heeft wereldwijd 370 vestigingen en heeft een uitgesproken focus op de consumentenmarkten waarin ze voor retailers, e-tailers en producenten de logistieke machine laten draaien. In de Benelux werkt ID Logistics vanuit 25 locaties en sinds de integratie van GVT Transport & Logistics, nu ID Logistics Freight, doet het bedrijf in de Benelux iedere dag een 12.000 stops om pallets en colli aan te leveren.

Bruno Verlinden, Commercieel Directeur van ID Logistics, staat potentiële klanten graag bij in hun zoektocht naar logistieke oplossingen. Gebruikmakend van de zeer ruime kennis, middelen en ervaring waarover het bedrijf beschikt wordt er vanuit de klant geredeneerd en een innovatief voorstel gedaan.  
Het is voor de meeste bedrijven praktisch onmogelijk geworden om overzicht te houden over de mogelijkheden om het verschil te maken in de markt. De grote vraagstukken van vandaag zijn:

  1. Wat wil de consument en hoe maakt mijn bedrijf het verschil?
  2. Wat is de aanpak en wat zijn de beste middelen om op een kosten efficiënte manier 
    aan de vraag van de klant te voldoen?
  3. Hoe organiseer ik mij om vandaag deze oplossing te realiseren en hoe zorg ik ervoor
    dat de oplossing blijft ontwikkelen in lijn met de behoeften van mijn bedrijf?

Wat wil de consument?

Kort samengevat wil de consument een efficiënt, betrouwbaar en eerlijk aanbod. Een aanbod waar hij blij van wordt omdat het bij zijn zelfbeeld past. Uit eerder onderzoek is gebleken dat consumenten hun oordeel vaak baseren op een onderbuik gevoel, maar dat deze positieve houding snel omslaat bij praktische onvolmaaktheden die ontstaan. Voor de sector logistiek komt het neer op het volgende:

  • Handel in lijn met het beeld dat je wil uitstralen
  • Opereer binnen krijtlijnen die de klant als normaal en redelijk ervaart 
  • Handel zonder operationele fouten of frustratie
  • Verras als het kan met een stapje extra dat verder gaat dan verwacht wordt

Wat is dan de aanpak?

Onze ervaring laat zien dat rustig opgestart moeten worden met een uitgebreide testfase, zonder risico te nemen op de te leveren service. 
De meest succesvolle aanpak is om e-commerce toe te voegen aan de bestaande logistieke operatie. De basis hiervoor is een duidelijke roadmap die het einddoel omschrijft, dit kan in-house gemaakt worden of worden uitbesteed aan een expert. Wanneer je huidige logistieke dienstverlener geen duidelijke visie heeft rondom een succesvolle omnichannel operatie, zul je ergens anders moeten kijken.
Een goede partner kan je adviseren over de systemen en de logistieke processen die waarschijnlijk tot succes zullen leiden. Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten: 

  • Hoe krijgt de klant duidelijk inzicht in leveringskosten en levertijd? Zonder deze info bestelt hij niet.
  • Hoe kan de klant een levering opvolgen en eventueel retourneren? Zonder deze mogelijkheid bestelt hij geen tweede keer.
  • Welk operationeel proces zal worden gebruikt voor het verzamelen en verpakken van de orders? 

Als de richting duidelijk is, kan men op eigen tempo beginnen aan de stapsgewijze uitvoering. Meestal zijn de processen en kosten in het begin niet ideaal, maar de klantenervaring moet centraal staan.

Hoe evolueren?
Waar men vroeger nog kon denken dat men genoeg kennis in huis had om alles zelf te doen, kan dit vandaag de dag niet meer.
ID Logistics heeft de ambitie om de beste logistieke partner te zijn van retailers, e-tailers en producenten in de consumentenmarkten. Om dit te bereiken proberen wij alle evoluties en innovaties in warehousing en transport die waardevol lijken voor onze klanten te begrijpen en te testen. Wij maken het verschil in operationele excellentie (die we volledig zelf in de hand hebben) en innovatie waar het neer komt op het ontwikkelen en inzetten van nieuwe mogelijkheden in samenwerking met externe partners. 
Dit lukt alleen in samenwerking met onze klanten. Het is ongelofelijk om vast te stellen dat al onze klanten ons hierin steunen en hetzelfde doel hebben. Wij hopen dat deze trend zich doorzet en dat ook in economisch meer onzekere tijden, samenwerking en innovatie prioritair zal blijven om deze omnichannel expertise te blijven uitbreiden. 

Ook wij hebben een roadmap en door de overname van GVT en de integratie van de logistiek van Audax, staan wij een stap dichter bij de volledige end-to-end oplossing voor onze klanten. Met onze talrijke innovaties op basis van robots kunnen wij oplossingen aanbieden die al positief getest zijn in de praktijk. Ons advies is dus: “verbeteren en evolueren doe je samen”. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*