Logistieke efficiëntie

efficiency

We zijn het er allemaal over eens dat het logistieke proces dat gepaard gaat met e-commerce op punten efficiënter ingezicht zou kunnen worden. Inherent daaraan is ook het bestelgedrag van de consument. Dynalogic komt met een nieuwe dienst die het logistieke proces aanzienlijk verbeterd, zowel voor de (r)e-tailer als voor de consument. “Door zaken te combineren tillen we de logistieke efficiëntie naar een hoger plan,” zegt John Ruijsch van Dynalogic resoluut.

Ruijsch begint met een voorbeeld: “Een consument is zich er vaak niet van bewust dat als hij een bed bestelt, dat de ‘onderdelen’ – zoals een matras, de nachtkastjes en het ledikant – van verschillende leveranciers komen. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor keuken. De apparatuur is afkomstig van een andere partij, dan de kastjes en de wasbak. Daarom gaat het bij de levering ook zo vaak mis,” benadrukt John. “Wij hebben een systeem bedacht waarbij we eerst alle ‘onderdelen’ van een zending verzamelen en pas als alles compleet is, de eindklant benaderen om een aflevermoment te bepalen.”

Geen deelleveringen meer

De nieuwe dienst is vooralsnog vooral bedoeld voor grote goederen, zegt John Ruijsch. “Op dit moment is het de gewoonste zaak van de wereld, dat als een consument een bestelling plaatst bij een grote e-tailer met bijvoorbeeld drie producten, dat er wél één factuur wordt gemaakt, maar dat de pakjes elk afzonderlijk worden gepickt en verstuurd. Dat betekent dus drie verschillende aflevermomenten met soms zelfs ook nog drie verschillende vervoerders. Niet bepaald efficiënt dus en ook niet gewenst, zeker niet als je de producten samen wilt gebruiken. Met onze nieuwe dienst haken wij in op dit fenomeen en combineren we bestellingen om ze vervolgens in één keer uit te leveren. Dat vraagt natuurlijk nogal wat van je processen,” erkent John. “Grote producten afleveren kan iedereen, grote producten op een kwalitatieve manier lever, wordt al lastig, en laat staan in combinatie met andere producten. Bedenk daarbij dat de verschillende producten vaak ook bij ons niet in hetzelfde warehouse binnenkomen.”

Dropshipment

Het op voorraad nemen van grote goederen gebeurt volgens Ruijsch ook steeds minder. “We zien dat e-tailers steeds vaker gebruik maken van dropshipment, waarbij producten rechtstreeks vanuit de fabrikant aan de eindklant worden geleverd. Ook daarbij komt onze nieuwe dienst van pas.” John Ruijsch gaat verder: “Zodra bekend is dat een levering bestaat uit meerdere onderdelen, wordt een product gescand en geplaatst in een virtuele winkelmand. Het product wordt vervolgens gewoon naast andere producten gestockeerd. Als het virtuele winkelmandje compleet is, dus als alle onderdelen bij ons binnen zijn, ongedacht het filiaal, dan brengen we ze samen en maken we een afspraak voor uitlevering met de ontvanger. De eindklant ontvangt dus pas een bericht van ons als de levering verzendgereed is.”

De nieuwe dienst heeft Dynalogic samen met twee klanten in de praktijk getest. “Inmiddels zijn we zover dat we de dienst voor iedere andere partij kunnen aanbieden,” stelt Ruijsch tevreden.

Behalve het voortdurend (door)ontwikkelen van diensten, gaat Dynalogic ook gestaag door met uitbreiden. John Ruijsch: “We hebben recent een nieuwe pand in Breda in gebruik genomen, een warehouse met 15.000 m2 vloeroppervlak. Dit pand is uitsluitend bedoeld om grote producten te kunnen handelen. En in het verlengde van onze focus op grote goederen, breiden we ook de mogelijkheden van installatie ervan steeds verder uit. Zo kunnen we een nieuwe vaatwasser niet alleen bezorgen, maar ook installeren. Daarbij nemen we de oude vaatwasser desgewenst mee retour. Ook dat draagt weer bij aan ons streven naar logistieke efficiëntie en optimaal gemak voor de eindklant.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*