Logistiek voor webwinkels als sales engine & cost saver

sales

De afgelopen jaren heeft Roland Slegers van DeliveryMatch veel onderzoek gedaan naar de logistiek van webwinkels. Het blijkt volgens hem dat er nog altijd grote verschillen zitten tussen wat de e-tailer aanbiedt en wat de consument wil. “Al wordt het verschil wel steeds kleiner,” zegt hij. Toch zijn er volgens Slegers nog genoeg stappen te maken voor de gemiddelde e-tailer om het logistieke proces efficiënter in te richten en vooral ook de consument beter te informeren en te sturen.

Je kunt het haast niet geloven, maar er zijn nog steeds e-tailers die hun klanten niet informeren of een product wel of niet op voorraad is, begint Roland Slegers met een voorbeeld. “Dat kan en mag eigenlijk niet meer in deze tijd. Je verliest geheid klanten door op deze manier te werken.” Ook constateert hij nog vele mazen in het check-out proces bij vele e-tailers. “Stel, iemand koopt een stoel in een webshop, dan kunnen bijvoorbeeld klanten in de check-out regelmatig nog gewoon kiezen voor afhalen bij een Kialia-punt, terwijl dat operationeel helemaal niet mogelijk is. Wij hebben een softwareplatform ontwikkeld dat afhankelijk van alle fysieke kenmerken van het product, alle logistieke randvoorwaarden en de beschikbaarheid de check-out aanpast. Daarbij worden real-time de mogelijke verzend- en afleveropties en de in- en verkoopverzendkosten berekend.”

Waarmaken wat je belooft

Slegers: “Het komt regelmatig voor, met name in B2C, dat men niet kan waarmaken wat men in de check-out belooft. Afhankelijk van de beschikbaarheid van een product kan het zijn dat de meestal beloofde next day delivery niet gehaald kan worden. In die gevallen schuift het vroegste aflevermoment gewoon een dag (of meer) op – dankzij een koppeling met ons platform – en wordt dat ook als zodanig aan de consument gecommuniceerd, direct al in de check-out. Een andere mogelijkheid is om te werken met prijsdifferentiatie om pieken en dalen op te vangen. Zo zou je op populaire momenten de verzendkosten iets kunnen verhogen. Dan is men eerder geneigd om de aflevering een dag of wat uit te stellen,” beweert Slegers. “Slechts 8 procent van de consumenten koopt een product niet als het niet de volgende dag geleverd kan worden. De andere 92 procent is bereid tussen de twee en zeven dagen te wachten. Op die manier kun je pieken en dalen mooi afvlakken. Daarbij kunnen wij de capaciteiten van de warehouses en vervoerders managen om zo tot een efficiënt logistiek proces te komen dat tevens extra omzet oplevert doordat consumenten betrouwbare en gestuurde keuzes krijgen voorgeschoteld in de checkout. Keuzes, betrouwbaarheid en transparantie staan voor de consument voorop.”

Gesloten deur

In Nederland staat nog steeds circa dertig procent van de pakketbezorgers aan de gesloten deur, vervolgt Slegers. “Dat is simpelweg te wijten aan het feit dat de consument niet precies weet wanneer de bezorger aan de deur staat of gewoon de dag na de bestelling niet thuis kunnen blijven. Vaak is een bezorger dan nog creatief en levert het pakket af bij de buren, een actie waarover de meningen onder consumenten nogal verdeeld zijn. Maar uiteindelijk gaat circa vijftien procent van alle pakketten toch weer mee retour. Dat geeft veel gedoe en brengt enorm veel extra handlingkosten met zich mee. Via onze intelligente tool nemen wij de regie over de totale logistieke keten. Het hele proces wordt gecalculeerd met real-time aflevermethoden in de check-out, aan de hand van de (vaste) routes van vervoerders, ook internationaal. Onze tool is honderd procent accuraat. Wij zijn eigenlijk voor het logistieke verkeer wat i-DEAL voor het betalingsverkeer is,” meent Slegers. “En daarmee wordt bespaard op handlingkosten, het proces is volledig geautomatiseerd en de omzet kan door de retentie als gevolg van deze software tot 17 procent omhoog schieten, zo blijkt uit onderzoek.”

Multi colli

Dankzij de in huis ontwikkelde software kan DeliveryMatch integreren met vrijwel elk bekend platform (Magento, PrestaShop, SEOshop, etc..) en heeft alle kennis in huis om de extensies voor de verschillende koppelingen met webwinkels, vervoerders, WMS en ERP systemen snel en goed te kunnen realiseren. Zo zijn er ruim 300 vervoerders gekoppeld. “Klanten kunnen snel aanhaken. Zo hebben we laatst nog een webshop binnen vier uur gekoppeld.” Naast e-tailers richt DeliveryMatch zich ook op webbouwers en e-fulfilment partijen om de logistieke integratie voor ze te realiseren. “We zijn voor enkele vervoerders bezig een portal in te richten waarmee wij voor hen de integratie met de webwinkels gaan realiseren. Ook omni-channel kunnen we ondersteunen door bijvoorbeeld orders – die vanuit verschillende warehouses moeten komen – in de last mile bij elkaar brengen om als multi colli af te leveren. Daarmee kan tot wel 5 a 6 euro aan verzendkosten bespaard worden per order,” zegt Slegers. Tot besluit geeft hij aan dat de software voor zowel kleine webshops met de behoefte aan eenvoudige oplossingen alsook voor (grote) webshop met behoefte aan oplossingen voor een grote mate van complexiteit gebruikt kan worden. “Bij elke stap die de webshop maakt of bij het aanhaken van extra vervoerders kan simpelweg meer functionaliteit aangezet worden, zonder dat er een nieuwe implementatie of aanpassing van de software nodig is.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*