Internet bestellingen zo economisch mogelijk verwerken

Door de enorme groei van bestellingen via internet is het voor distributiecentra van cruciaal belang voor de continuïteit en winstgevendheid om zowel het verpakkingsmateriaal zelf, als de factoren arbeid én milieu zo effectief mogelijk in te zetten. Helaas blijkt de praktijk weerbarstiger. Aan het woord is Caroline Mastenbroek van Audion, producent van verpakkingsmachines voor flexibele verpakkingen. Volgens haar kan er een enorme slag worden gemaakt in distributiecentra. Audion ontwikkelde een unieke verpakkingsmachine om te besparen op materiaal, om arbeid effectiever in te zetten en om orderpieken op te vangen. Maak kennis met de Speedpack Hybrid.

Distributiecentra, stop met het verpakken van lucht tenzij jullie graag in lucht handelen, stelt Mastenbroek resoluut. “Er wordt nog steeds veel te veel lucht verpakt. De consument accepteert het niet langer. Het kan toch niet zo zijn dat we vandaag de dag nog internetbestellingen thuis ontvangen die in veel te grote dozen en zakken verpakt zijn, puur uit gemak. Ook moreel gezien, denk aan het milieu. Datzelfde geldt min of meer voor de factor arbeid. Bedenk dat in een gemiddeld distributiecentrum het inpakken nog grotendeels handmatig verloopt. Stel je voor hoeveel je als distributiecentrum kan besparen door over te schakelen naar een verpakkingsoplossing waarbij elke internetbestelling automatisch op maat verpakt wordt en waarbij het verpakken gemiddeld 4 keer zo snel gaat als bij handmatig verpakken. De oplossing komt uit Duitsland en heet Speedpack Hybrid.”

Duitse grundlichkeit

Audion is al meer dan zeventig jaar een toonaangevende producent van verpakkingsmachines voor flexibele verpakkingen: zakken en folieverpakkingen. De verpakkingsmachines van Audion worden in Nederland en Duitsland gebouwd en wereldwijd geleverd aan verschillende industrieën. “De Speedpack Hybrid wordt in onze vestiging in Duitsland gebouwd en is bij uitstek geschikt om razendsnel internetbestellingen verzendgereed te maken,” vervolgt Mastenbroek. “Zie de machine als een alternatief voor de plastic zakken en PE-verzendenveloppen die veelal handmatig worden verwerkt in een distributiecentrum. Het hele proces van het inpakken, verzendenvelop pakken, vullen, dichtvouwen en -plakken, adreslabel plakken, en wegleggen van de bestelling wordt door de Speedpack geautomatiseerd. Vanaf de conveyor wordt de bestelling aangevoerd. De operator scant de barcode, waarna automatisch een verpakking op maat wordt gegenereerd. Tegelijkertijd worden de adresgegevens van de klant op de folie geprint óf op een adreslabel die dan weer automatisch op de folie wordt geplakt, net wat de klant wenst. Uiteindelijk wordt de ingepakte bestelling automatisch afgevoerd via een transportband naar de verzendcontainer van de betreffende vervoerder.”

Intensieve belasting

De inzet van de Speedpack resulteert in een aanzienlijke besparing op arbeid en verpakkingsmateriaal en minstens zo belangrijk, een sterke verbetering in flexibiliteit. Mastenbroek: “De machine levert een arbeidsbesparing op van minimaal een factor 3 ten opzichte van het verpakken met standaard verzendenveloppen. De arbeidsbesparing ten opzichte van internetorders verpakken in kartonnen doosjes is zelfs een factor 5. Omdat elke verpakking op maat wordt gegenereerd vanuit een rol buisfolie, levert het ook een aanzienlijke besparing op in verpakkingsmateriaal.

De machine is geschikt voor zeer intensieve belasting en produceert probleemloos 500.000 zakken per jaar of meer. Dat maakt dat de machine perfect orderpieken kan opvangen, anno 2020 heel gebruikelijk in e-commerce, zonder daarbij afhankelijk te zijn van de vaak beperkende menselijke factor arbeid.

Daarnaast is de Speedpack ook nog eens zeer compact qua afmetingen en vraagt niet meer 1/3 van de ruimte die een handmatig verpakkingsstation inneemt. Bijkomend voordeel is dat de Speedpack verrijdbaar is. Hierdoor kan de machine decentraal worden opgesteld, bijvoorbeeld vlakbij de goederenopslag, waardoor de afstand tussen opslag product en locatie verpakken korter wordt.”

Biofolie

Het wordt tijd dat distributiecentra inzien dat handmatig blijven verpakken geen toekomstperspectief biedt, om nog maar te zwijgen over een gebrek aan flexibiliteit, resumeert Mastenbroek. “De Speedpack bewijst hier absoluut zijn meerwaarde en helpt distributiecentra orders zo economisch mogelijk te verwerken.” Tot slot wil Mastenbroek de ‘verkeerde perceptie’ van folie op het milieu nog even rechtzetten. “De CO2-voetafdruk van onze PE-buisfolie ten opzichte van hetzelfde formaat verpakking in karton is maar liefst 40 keer lager en er is 278 keer zoveel energie nodig bij de productie van karton. Voor de Speedpack zijn bovendien verschillende bio-folies beschikbaar, afhankelijk van de te verpakken producten. Zo hebben we voor het verpakken van levensmiddelen of onderdelen een volledig composteerbare folie beschikbaar. Voor de e-fulfillment markt komen we binnenkort met een composteerbare folie die volledig voldoet aan alle privacy- en stabiliteitseisen.Steeds meer distributiecentra, wereldwijd, hebben onze Speedpack verpakkingsoplossing ontdekt en zien hun efficiency én klanttevredenheid sterk groeien, zegt Mastenbroek. “Dat is waar wij het voor doen!”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*