Het verschil maken met omnichannel logistiek

Sinds Covid-19 zijn de meeste bedrijven de reis naar omnichannel gestart. ID Logistics heeft al jaren een specifieke kennis opgebouwd in dit domein. Met de overname van GVT Transport & Logistics bevestigt ID Logistics haar ambitie om in Benelux als beste omnichannel logistieke dienstverlener van de markt te worden erkend. GVT biedt een fantastische distributie-oplossing aan die ID Logistics combineert met haar innovatieve warehousing om voor haar klanten het verschil te maken in de Benelux.

De groep beschikt nu over 23 operaties in de Benelux en heeft iedere dag tussen de 350 en 450 voertuigen op de weg om dagelijks minstens 6.000 drops uit te voeren, overdag maar ook gedurende de nacht. Voor standaard pakketleveringen biedt ID Logistics enkel een goed functionerende Delivery Management oplossing aan op basis van de bekende marktspelers in dit segment. Voor alles dat complexer is, en dan met name de last mile van pallets, heeft GVT alles in huis om de klus optimaal te klaren.
Daarnaast heeft ID Logistics begin 2022 ook het bedrijf ‘Colisweb’ overgenomen. Colisweb is in Frankrijk de absolute specialist van uitlevering en installatie vanuit winkels. Het platform biedt retailers een one-stop-shop aan voor deze complexe logistieke service. De klant wordt lokaal verzekerd van de juiste service op basis van centraal afgesproken voorwaarden. 

Omnichannel knowhow
De eerste klant van ID Logistics in 2001 was de retailer Carrefour. De groep is dit segment trouw blijven uitbouwen, samen met andere sectoren waarin logistiek een belangrijk onderdeel is van de toegevoegde waarde. In de 350 DC’s vindt men vooral retail, e-tail, FMCG, fashion, technology en beauty-care.
Al deze bedrijven ondergaan een transformatie naar een bepaalde combinatie tussen fysiek en digitaal winkelen. Deze transformatie is voor iedereen verschillend, omdat ieder bedrijf andere sterktes heeft die het kan inzetten in de markt. 
Dat de oplossing omnichannel moet zijn staat als een paal boven water. De klant moet vlot kunnen schakelen tussen verschillende kanalen. ID Logistics helpt haar klanten om deze evolutie op een gepaste manier mogelijk te maken. De juiste logistieke systemen kunnen dit alles begeleiden. Een duidelijke check-out met informatie over de levering en aantrekkelijke kosten is essentieel voor een goede afwikkeling.

Verpakken
Het verpakkingsproces heeft een enorme evolutie doorgemaakt. Een goede verpakking beschermt de goederen, is duurzaam, laat een productief verpakkingsproces toe, is kostengunstig en laat bij de klant een goede indruk na in lijn met wat van het merk verwacht wordt. 
De meeste e-tailers zouden het liefst een verpakking hebben die geen omdoos meer nodig heeft. Men kan zich dan beperken tot het aanbrengen van een transportlabel. De technische term is ‘SIOC – Shipped in original carton’ en hoe meer men dit kan doen, hoe lager de verpakkingskosten zijn.
Daarnaast verpakt men hoofdzakelijk in zakken of in dozen. De zakken kunnen van papier of plastic zijn, terwijl de dozen meestal uit karton bestaan. Voor beide opties heeft ID Logistics geautomatiseerde oplossingen. Bij een automatische kartonverpakking kan men kiezen voor picken in een karton dat later in de hoogte wordt aangepast of voor een verpakking op maat.  Bij een profiel met weinig stuks per order, zoals wij hebben bij onze klant Mediamark,t past de tweede oplossing beter dan bij een profiel met veel stuks per order. Voor grote producten bestaan dan weer andere oplossingen zoals Packsize die door ID Logistics onder andere wordt toegepast voor IKEA.

Picken
Ook hier zijn de mogelijkheden enorm uitgebreid. Traditioneel werden in de meeste oplossingen zone-pick systemen gebruikt. Een conveyor stuurt dan een verzameldoos door de verschillende zones waar pickers, eventueel met pick-to-light, de producten in de doos steken. Een alternatief was het gebruik van shuttles en mini-loads. Deze oplossingen zijn relatief star en vragen hoge investeringskosten.
Vandaag de dag zijn er aantrekkelijke en meer schaalbare alternatieven op basis van robots. De Autonomous Moving Robot (AMR) wordt gebruikt om goederen naar de picker te brengen (Goods to Person) of de robot vervoert het verzamelkarton naar de picklocatie (Robot to Goods). Afhankelijk van het profiel wordt de juiste oplossing gekozen en volgens de groeibehoefte geïnstalleerd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*