Het verschil maken in contractlogistiek

De (logistieke) wereld beweegt in alle richtingen. Het is belangrijk dat je grip hebt op je logistieke processen om klantverwachtingen in te lossen. Voortdurend innoveren en kennis delen is volgens Bruno Verlinden, Commercieel Directeur bij ID Logistics in de Benelux een vereiste. Met 320 vestigingen en meer dan 21.000 medewerkers is ID Logistics een speler van (wereld)formaat. “We leren nog iedere dag en delen die kennis heel graag met onze klanten, zodat we samen werken aan een succesvolle toekomst.”

ID Logistics is een logistiek dienstverlener met de focus op de logistiek in consumentenmarkten. Het bedrijf is wereldwijd actief en heeft intussen een negental moderne en veelal sterk geautomatiseerde magazijnen in de Benelux. “Wij hechten veel waarde aan optimale relaties, zowel tussen onze klanten en hun klanten als tussen onze klanten en hun leveranciers en producenten,” zegt Verlinden. “Relatiemanagement zit min of meer in onze genen, waarbij we gebruikmaken van de best practices uit andere klantrelaties. Als we innoveren, doen we dat samen. We mogen ons intussen toch wel expert noemen in het optimaliseren van processen om uiteindelijk de consument (lees: eindklant) zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

Skypod-vloerrobots

Veel producenten en handelaren in de Benelux vertrouwen reeds op de expertise van ID Logitics, zoals Mediamarkt, Makro, Sodastream, Intratuin en Maxeda DIY Group, moederbedrijf van de Praxis en Brico. Voor Maxeda DIY Group is een compleet nieuw distributiecentrum gebouwd van 95.000 m2 in het Belgische Willebroek. “Het is een zeer modern en sterk geautomatiseerd magazijn van waaruit we alle vestigingen van de Praxis in Nederland en de Brico in België beleveren, maar ook de consumentenorders,” legt Verlinden uit. “De goederen komen binnen en worden via een Cross Dock Sorter-systeem verdeeld over de verschillende logistieke kanalen. Parallel is ook een volledig geautomatiseerd goods-to-man systeem geïnstalleerd, een shuttlesysteem met Skypod-vloerrobots van Exotec waar we eerder al goede ervaringen mee hadden opgedaan in het magazijn voor de distributie van Cdiscount in Frankrijk. Het was destijds een heuse primeur. De inrichting van het magazijn in Willebroek is het resultaat van een intense samenwerking met Maxeda DIY Group waarbij we samen het juiste logistieke arsenaal hebben gekozen om zoveel mogelijk optimalisaties te behalen.”

Eén optichannel team

Covid-19 heeft de noodzaak van een flexibele en schaalbare logistieke operatie pijnlijk duidelijk gemaakt. “Wij helpen ondernemers mee die transitie te maken en opereren als één team ongeacht het logistieke (eind)kanaal,” aldus Verlinden. “Wij verzorgen de volledige logistieke activiteiten, van e-commerce tot multi-kanaal leveringen in één coherent geheel. Of het nu gaat om het verzend-gereed maken van winkelorders of consumentenorders, alles gebeurt in één magazijn door hetzelfde team en met dezelfde toewijding. Optichannel denken en opereren, noemen we dat.” Volgens Verlinden is het belangrijk dat je als bedrijf blijft experimenteren en open staat voor nieuwe ontwikkelingen. “We zien onszelf dan ook als een vertrouwde adviseur voor onze klanten. Niet in de laatste plaats door de vele markten waarin we actief zijn. Wij begeleiden retailklanten naar een optimaal functionerende logistiek, zowel qua visie als kennis. We helpen ze een keuze te maken uit de verschillende logistieke concepten en ontzorgen ze op al deze gebieden. We weten heel goed hoe de markt in elkaar zit en kunnen snel antiperen op nieuwe ontwikkelingen, ook in complexe domeinen.”

Minder dan vijftien jaar geleden had ID Logistics slechts één klant en één warehouse. In korte tijd is de logistiek dienstverlener uitgegroeid tot een mondiale speler. “Sinds het prille begin hanteren we al een verregaande vorm van automatisatie om goederen snel en effectief te kunnen verwerken. Innoveren en kennis delen in combinatie met ons unieke kwaliteitsmanagementsysteem, maakt dat we een veel snellere groei doormaken dan onze concurrenten. En daar profiteren onze klanten weer van,” besluit Verlinden. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*