Nederlandse fulfilmentpartij Montapacking gaat internationaal

Met ruim 600 medewerkers verdeeld over tien vestigingen, verzorgt Montapacking de fulfilment voor een kleine 700 webshops in Nederland. De van huis uit sterk IT gedreven organisatie werkt dagelijks aan de verbeteringen van processen voor een maximale efficiency, leverbetrouwbaarheid en (klant)tevredenheid. Met die strategie en visie wil Montapacking Europa gaan veroveren. De eerste vestiging in Duitsland is binnenkort een feit, plannen voor een vestiging in Groot-Brittannië zijn in de maak.

Montapacking bestaat al sinds 1999 en noteert sinds 2011 jaarlijks een gestage groei met dubbele cijfers. “Een jaar of tien geleden hebben we de ambitie uitgesproken om op het gebied van e-commerce fulfilment een grote rol te gaan spelen,” begint Edwin van der Ham van Montapacking. “Een pakketje versturen kan ieder bedrijf, wij onderscheiden ons vooral op het gebied van IT. Onze IT- en R&D afdeling is extreem groot. We werken continu aan innovaties om de e-commercelogistiek iedere dag weer een beetje beter te doen. Dat wil zeggen op het gebied van efficiency, tevredenheid (voor zowel consument, de webshops als onze medewerkers) en informatie naar onze klanten (analyses, trends, smart stock, enz). En dat alles met veel passie en plezier. Excellent en enthousiast: kenmerkend voor Montapacking.”

Branding

In Nederland is Montapacking inmiddels een gerenommeerde partij. “We hebben een kleine 700 webshops als klant en draaien een omzet van ruim 70 miljoen euro. Neemt niet weg, dat veel mensen ons bedrijf niet kennen,” constateert Van der Ham. “We hebben de afgelopen jaren vooral geïnvesteerd in onze IT systemen, veel minder in onze eigen branding. We zijn voor de consument dan ook niet zichtbaar. We versturen namelijk pakketjes uit naam van onze klanten. Hun naam moet zichtbaar zijn voor de consument en niet die van Montapacking, want als onze klanten (de webshops) meer orders scoren, hebben wij ze automatisch ook.” En dat doen ze niet onverdienstelijk, afgelopen jaren zijn de klanten van Montapacking met gemiddeld 30 procent gegroeid. Dit is twee keer zo snel als de markt. Ook de ambities van Montapacking liegen er niet om. “We verwachten dit jaar een groei van 40% te realiseren en de 100 miljoen euro omzetgrens te passeren. Ambitieus, inderdaad, maar niet ongegrond. Mede te danken aan onze schaalgrootte en het uitgebreide IT platform waarop we draaien. Webshops met zo’n 300-500 orders per maand kunnen hun pakketjes al heel efficiënt via ons laten afwikkelen, maar ook webshops met 10.000 orders per dag zijn welkom bij Montapacking.” 

Montaportal 

Ons IT systeem – Montaportal – is dusdanig uitgekristalliseerd dat het perfect ingezet kan worden om de business te volgen, vervolgt Van der Ham. “Op basis van analyses en inzichten kunnen we heel goed voorspellen welke orders gaan binnenkomen. Bijna iedere webshop die bij ons klant is, begint zijn dag in Montaportal. Je ziet welke producten goed lopen, welke minder om zo het assortiment beter te kunnen afstemmen op de markt. Onze IT infrastrictuur maakt het ook heel eenvoudig te koppelen met marketplaces en platformen. Binnen 24 uur is de koppeling gemaakt en kunnen onze klanten ook in het buitenland verkopen.”

Internationaal avontuur

Succesvolle webshops zoeken steeds meer het avontuur in het buitenland. Van der Ham: “We maken al vele jaren pakketjes klaar voor wereldwijde verzending. Maar daar blijft het niet bij. We gaan nu onze eerste vestiging openen buiten onze landsgrenzen, in Dortmund om precies te zijn. We gaan met onze klanten mee op internationaal avontuur en zijn van mening dat we met een hoge betrouwbaarheidsfactor en unieke service- en dienstverlening van grote betekenis kunnen zijn op de Duitse markt. Enerzijds voor onze Nederlandse klanten die veel snellere levertijden vragen in het buitenland, maar ook voor (potentiële) Duitse klanten die gebruik willen maken van dezelfde logistieke services zoals deze in Nederland beschikbaar zijn. Want Nederland loopt voorop in Europa qua logistieke afwikkeling en achterliggende IT structuur.”

Het buitenlandse avontuur van Montapacking begint dus in Duitsland. “We willen eerst in die cultuur onze visie neerzetten en onze klanten de mogelijkheid bieden om Duitse consumenten zo goed mogelijk te servicen. Van daaruit gaan we verder bouwen. In ieder geval in Duitsland, maar we zijn ons ook aan het oriënteren op de Britse markt om als ‘hub’ te fungeren naar het vaste land,” zegt Van der Ham.

De consument centraal

Montapacking stelt vanaf het begin de consument centraal. Dat lijkt vreemd voor een bedrijf dat nauwelijks bekend is bij het grote publiek. Van der Ham: “Een tevreden consument komt eerder terug bij de webshop waar hij of zij de bestelling geplaatst heeft. En dat is natuurlijk weer goed voor onze klanten: de webshops. Daarom hameren wij ook zo op de 99,98% leverbetrouwbaarheid die wij al jaren scoren. Bovendien proberen we zo flexibel mogelijk om te gaan met veranderende marktomstandigheden. Enerzijds door de analyse van data te gebruiken om beter te kunnen plannen, anderzijds door mensenwerk te combineren met verregaande automatisering en door met zelfstandige vestigingen te werken die flexibiliteit kunnen garanderen.”

Alles bij elkaar is Montapacking meer dan ooit klaar voor de toekomst in Nederland én internationale expansie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*