Meer snelheid, minder fouten én nieuwe kansen dankzij automatisering

Onlangs is er in het fulfilment centrum van Promese een nieuwe inpaklijn met industriële printmachine geplaatst door Equinox, een onderneming die in de markt bekend staat als een bedrijf dat logistieke machines biedt met geautomatiseerde oplossingen zodat processen efficiënter verlopen. ‘Zo zorgen zij er in onze situatie voor dat de lijn die wij hebben uitgeselecteerd goed loopt, onder meer door de nieuwe printmachine.’ Dat zegt Michael Cremers, directie en mede-eigenaar van Promese, een Omni Channel Logistics Provider, voor B2B en B2C. Het is daarmee een bedrijf dat zich, met zo’n 30 jaar ervaring op zak, richt op totaaloplossingen als het gaat om e-fulfilment, wholesale, retail én omnichannel. ‘Klanten bevinden zich vooral in de hoek van fashion, schoenen en sportmerken. Onze klanten hebben stuk voor stuk een specifieke identiteit en doelgroep, het gaat vooral om onderscheidende A-merken die hun doelgroep goed weten te bereiken. Wij verzorgen de fysieke logistiek naar winkels en voor de webshops van onze klanten. Om het praktisch te maken: binnen ons magazijn liggen al hun producten opgeslagen, voor B2C als voor B2B orders.’

Ontwikkelingen gaan razendsnel

‘En de ontwikkelingen gaan snel, waar we vroeger een inpaktafel hadden staan en de dozen handmatig gescand werden, van retourformulieren en verzendlabels voorzien, is dit inmiddels volledig geautomatiseerd. Dit door inzet van een automatische sorteermachine van de firma Equinox’, vervolgt Michael. ‘Dankzij de combinatie met de printmachine is het voor onze high-end klanten mogelijk om duurzaam verpakkingsmateriaal, toch te voorzien van een logo of oneliner en dus onderscheidend verpakt. Of met een speciale boodschap, zoals bijvoorbeeld met de feestdagen. En dat doen we in een fractie van de tijd die het voorheen kostte met bovendien een lagere foutgevoeligheid.’

Omni Channel in optima forma

‘Voor mij is Omni Channel vooral dat een klant al zijn producten bij ons neerlegt en dat wij het picken, packen en verzenden daarvan verzorgen, naar alle kanalen toe. Of dit nu gaat over het B2B-kanaal, naar de retailers, hun eigen winkels, hun eigen webshop of marktplaats, maakt daarbij niet uit. Wij verzorgen elk kanaal, ook de kant van B2C. We werken sneller, maken minder fouten en zijn in staat om een enorme piekcapaciteit op te vangen. Want ook dat is iets wat vandaag de dag speelt. Wanneer een bekende vlogger bijvoorbeeld een bepaald product aanprijst online, dan kan dat zomaar een enorme piekbelasting geven omdat er een direct een flinke hoeveelheid stuks van dat product besteld wordt. Dat is met personeel alleen niet op te vangen, omdat zij logischerwijs nooit zo flexibel inzetbaar zijn als een machine die dag en nacht klaar staat. Ook dat is een reden om te kiezen voor automatisering. Insta-minded meegroeien noemen we dat.’

Nieuwe plannen

‘Onze volgende automatiseringsronde zal vooral liggen op het vlak van orders picken. We zijn op dit moment actief aan het onderzoeken hoe dat we minder meters kunnen lopen in onze ruimtes, zodat we ook daarmee tijd besparen. Het doel is, terwijl dat soms wel gedacht wordt, zeker niet om van werknemers afscheid te nemen. We willen vooral gemakkelijker in capaciteit kunnen groeien, door onze productiemiddelen zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten. En daarbij zijn mensen nog altijd ons belangrijkste kapitaal. We zullen minder packers nodig hebben, maar vanwege onze groei nog veel meer pickers. Dit soort ontwikkelingen rondom automatisering bedenken we overigens vaak met onze klant samen. We zitten bij wijze van spreken letterlijk met onze opdrachtgevers aan de tekentafel en werken vaak samen binnen coördinatieteams. Want pas als de klant enthousiast is over de oplossing die bedacht is, komt er duurzaam succes van de grond. En dat is waar wij voor gaan, áltijd’, besluit Michael. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*