De uitdagingen van omnichannel logistiek

Sinds ze tien jaar geleden hun eerste voorzichtige stappen in e-commerce zetten, hebben veel retailers geavanceerde omnichannel-strategieën ontwikkeld om te voldoen aan de vraag van de markt naar snelheid, precisie en volledige toegankelijkheid van het productassortiment. Maar wat betekent het koppelen van online en offline retail voor de logistiek die op de achtergrond draait – en dus voor het magazijnbeheer? Hoe kan een goed doordachte geautomatiseerde oplossing de effectiviteit van je bedrijfsvoering vergroten?

Tien jaar geleden werd de term multichannel gebruikt om businessmodellen te beschrijven die gericht zijn op het combineren van instore en online retail. Multichannel retail gericht op het aanbieden van meerdere kanalen aan klanten om hun boodschappen te doen. Elk kanaal kwam met zijn eigen afzonderlijke proces. Omnichannel retail daarentegen wordt gedefinieerd als retail die alle verkoopkanalen samenvoegt in één proces. De consument heeft in dat geval toegang tot het gehele productassortiment en alle mogelijkheden voor bestellen, leveren en retourneren, ongeacht het kanaal dat zij betreden. In dit type retail staat de winkelervaring van de klant voorop in de hele toeleveringsketen.

Grotere complexiteit

Voor wat betreft de logistieke dienstverlening, leggen omnichannelstrategieën de lat hoger en vergroten de complexiteit. Omnichannel retail schudt het magazijn door elkaar, want alles moet opnieuw worden bekeken, van locatie en constructie tot de processen en hoe medewerkers het beste kunnen worden ingezet. Het traditionele winkelmagazijn waar goederen in dozen aankomen en met vorkheftrucks worden rondgedragen om met vrachtwagens naar winkels te worden gedistribueerd, past niet meer. Maar dit geldt ook voor de volautomatische magazijnen die veel worden gebruikt door online giganten. Om de belofte van flexibel omnichannel winkelen waar te maken, moeten retailers beide aspecten tegelijkertijd in één magazijn verenigen.

Magazijnautomatisering

Experts van over de hele wereld zijn het erover eens dat magazijnautomatisering een van de belangrijkste wereldwijde trends in de logistiek is. Veel retailers hebben grootschalige investeringen gedaan. Tijdens de eerste jaren van online retail werden slechts weinig bestellingen online gedaan, die handmatig werden verwerkt door meerdere medewerkers in een vrije hoek van een magazijn. Toen de verkoop begon te groeien, werd het volledige fulfilmentproces uitbesteed aan 3PL-providers die de bestellingen meestal handmatig afhandelden. Voor veel bedrijven is 3PL tegenwoordig te duur geworden, klantervaring te cruciaal voor het genereren van omzet en de ordervolumes zo overweldigend dat investeren in hun eigen magazijnbeheersysteem de kosten waard is. Deze ontwikkeling is ook versneld door de COVID-19-pandemie.

Personeel

Een andere belangrijke driver om te investeren in automatisering is de beschikbaarheid van personeel. Als magazijnactiviteiten steeds meer draaien om het vullen en verpakken van bestellingen, groeit de behoefte aan personeel. Gezien het huidige tekort aan gekwalificeerde magazijnmedewerkers, is deze leemte moeilijk op te vullen. In het Vrenigd Koninkrijk bijvoorbeeld zijn de investeringen in magazijnautomatisering omhooggeschoten door het personeelstekort als gevolg van de Brexit. In weer andere landen spelen de arbeidskosten een cruciale rol. De lonen van magazijnarbeiders in onze regio zijn vaak veel hoger dan die van arbeiders in lage-inkomenslanden. Tegelijkertijd maakt de vraag naar snelle levering en verwerking van individuele artikelen het verhuizen van magazijnactiviteiten naar het buitenland moeilijk.

ASOS

Fashion retailer ASOS staat, net als veel andere online retailers, voor bijzondere uitdagingen. Ze moeten een enorm volume verwerken vanuit één magazijnlocatie, hun werkdruk fluctueert nogal in de loop van het jaar, externe dienstverleners moeten speciaal worden aangestuurd en als het op mode aankomt, veranderen de collecties bijna wekelijks. Met KNAPP aan hun zijde halen ze de ervaring in huis die nodig is om de technologische trends in warehousing te begrijpen. Met een intelligente automatiseringsoplossing en de juiste pasvorm in software, heeft het logistieke centrum van ASOS in de buurt van Berlijn – Eurohub 2 – de perfecte technologische uitrusting om hun pieken perfect te plannen en te beheren. “Als de laatste retouren van een piek allemaal zijn verwerkt, staat de volgende op het punt te beginnen. Om dit allemaal aan te kunnen, biedt KiSoft Analytics het type data-acquisitie en -analyse dat een ideale basis vormt voor besluitvorming”, zegt Bernd Stöger Product Manager van KNAPP. 

De uitdagingen van omnichannel logistiekDe uitdagingen van omnichannel logistiek

Als analytisch hulpmiddel biedt KiSoft Analytics structuur, perspectief, oriëntatie en volledige transparantie voor logistieke data in online retail. KiSoft Analytics verzamelt de volledige informatie uit alle logistieke processen en presenteert deze op een overzichtelijke, samenhangende manier op een dashboard – inclusief databeveiliging op het hoogste niveau. De kengetallen kunnen op elk moment worden gegenereerd en zijn toegankelijk via een desktop of mobiele app. Stöger: “Met KiSoft heeft ASOS een sterk geïntegreerde softwareoplossing geïmplementeerd die de handmatige en geautomatiseerde gebieden verenigt en die hen in staat stelt zich flexibel aan te passen aan eisen die dagelijks veranderen. Om de juiste strategische beslissingen te nemen en te zorgen voor een optimale operatie op zowel tactisch als operationeel front, zijn analytics, warehouse management (WMS) en warehouse control (WCS) voor machinebesturing perfect op elkaar afgestemd.”

ASOS en KNAPP delen een langdurige, succesvolle samenwerking. De implementatie van KiSoft Analytics was een extra feature die werd geïntegreerd in het distributiecentrum. ASOS vertrouwt al lang op KNAPP-technologieën in zijn DC. Van het oorspronkelijke handmatige magazijn is een sterk geautomatiseerd logistiek magazijn ontwikkeld met de toevoeging van de flexibele OSR Shuttle™ Evo en het intelligente pocketsorteersysteem. KNAPP-oplossingen zijn als je favoriete kledingstuk – veelzijdig en individueel combineerbaar voor elke gelegenheid. KiSoft Analytics is de ideale aanvulling op ASOS’s combinatie van software en automatisering.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*