De mens centraal in de automatisering

Automatisch geleide voertuigen, pickrobots, volautomatische werkstations, al deze hoogtechnologische ontwikkelingen zetten de medewerkers in een moderne magazijnomgeving buitenspel. Althans, zo lijkt het. Volgens Werner De Swaef van Knapp, wereldspeler in de ontwikkeling van logistieke automatiseringsoplossingen, wordt de mens de laatste jaren belangrijker en belangrijker in de automatisering. 

Knapp is een Oostenrijks familiebedrijf dat logistieke automatiseringsoplossingen ontwikkelt voor diverse sectoren en bekend staat om zijn innovatieve karakter. “Zo waren we een van de eerste partijen die shuttletechnologie wist te implementeren in magazijnomgevingen,” zegt De Swaef. “Nu, vijftien jaar later, zijn we nog altijd zeer succesvol met onze shuttles, die vanzelfsprekend gedurende de jaren volop zijn doorontwikkeld met als laatste evolutie de 2D shuttletechnologie.” De Swaef kan onmogelijk alle nieuwe ontwikkelingen bespreken en heeft daarom een selectie gemaakt van een drietal innovaties.

Pick-it-Easy EVO Goods-To-Person Workstation

Behalve voor de verplaatsing van producten door een warehouse kan ook het picken (gedeeltelijk) geautomatiseerd verlopen. De Swaef: “Pick-it-Easy EVO is in feite in het verlengde van onze shuttletechnologie. Het betreft een werkstation voor orderpicking dat volledig is afgestemd op het profiel van de orders, de typen voorraden en last but not leastde ergonomie van de gebruiker. De ergonomie is namelijk een belangrijk aspect voor personen die de picking doen, omdat ze lange tijd dezelfde werkzaamheden verrichten. Het werkstation is modulair opgebouwd, eenvoudig uitbreidbaar en geëngineerd op basis van studies van verschillende health centers. Zo kunnen medewerkers zelf de persoonlijke hoogte instellen voor een optimale positie en is voorzien in een anti-vermoeidheidsmat. De structuur van deze zogenaamde ergomatten zorgt voor kleine bewegingen en daardoor voor een verbeterde bloedcirculatie, waarmee vermoeidheid kan worden voorkomen. Een easy useinterface via een scherm en LED-lichtondersteunende functies (de juiste bak wordt verlicht) verbetert de performance en reduceert fouten. Aanvullend is het mogelijk om een camerasysteem te integreren die iedere pickactie vastlegt voor interne controle en klachtenafhandeling. Tot slot kunnen we via de applicatie Pick-it-Easy VR mensen trainen of helpen de juiste keuze te maken in de verschillende werkstations. Het werkstation is zodanig geëngineerd dat de ombouw naar robotpicking in de toekomst ook vlot mogelijk is.”

redPILOT – (auto)piloting logistics operations

Alle automatiseringsoplossingen in een magazijnomgeving worden gestuurd door software. Ook daarin heeft Knapp een eigen specialisme ontwikkeld. “Onze KiSoft softwareoplossing stuurt vanaf machine-controleniveau (PLC) tot het warehouse controlesysteem of de WMS oplossing,” zegt De Swaef. “We hebben bovendien een add-on gebouwd onder de noemer redPILOT. Wij zien dat de logistieke systemen complexer zijn geworden, dat de orderprofielen voortdurend veranderen en dat er in moderne logistieke omgevingen veel bedrijfsparameters zijn die deels tegenstrijdig werken. Vandaar dat het voor de mens onmogelijk is om op elk moment van de dag een operatie op het optimale niveau te beheren. Juist daarom hebben we nu een ‘co’, maar in de nabije toekomst een ‘auto’ PILOT voor de logistieke operaties ontwikkeld. Ook op deze manier zetten we de mens weer centraal en ervaart hij de complexiteit niet als zodanig. Zeker in e-commerce omgevingen verandert de omgeving voortdurend. redPILOT maakt het mogelijk om snel te kunnen inspelen op die veranderingen, waarbij de menselijke inzet wordt geoptimaliseerd, eigenlijk zonder dat hij het merkt. redPILOT is opgebouwd uit een aantal modules, zoals operationele planning voor het bereiken van een holistisch optimum voor alle resources in het magazijn, optimizers die inspelen op veranderingen waarbij algoritmes zorgen voor een herplanning indien gedetecteerd worden. Tot slot is de software zelflerend om de inschatting naar resources continu te verbeteren. redPILOT is volledig geïntegreerd binnen KiSoft en koppelt desgewenst ook met systemen voor tijd- en aanwezigheidsregistratie. De software heeft begin mei zelfs een belangrijke IT-best innovation award gewonnen in de Verenigde Staten.”

Digitalisering

Volgens De Swaef is digitalisering een hot topic voor iedereen. “Ook Knapp anticipeert en evolueert van mechaniseren naar digitaliseren. Natuurlijk blijft het mechanische aspect bestaan, de tools om iets te bouwen, maar ze worden steeds meer gestuurd op basis van Machine Learning, big data en Artificiële Intelligentie. Daarin vervult wederom de mens een cruciale rol om te gaan sturen op basis van real-time informatie. Uit de massa aan data die we genereren filteren we de relevante procesinformatie van onze material handlingsystemen en stellen deze op het juiste moment op het juiste device (pc, tablet, smartphone) ter beschikking. Meer inzicht betekent beter kunnen anticiperen. Ook als het gaat om onderhoud. Zo capteren we data van de machines om bijvoorbeeld onderhoud slimmer te kunnen plannen. In plaats van periodiek onderhoud, steevast om de drie maanden, evolueren we nu naar technieken zoals Condition BasedMaintenance(CBM). Ofwel het uitvoeren van onderhoud aan een machine wanneer uit metingen blijkt dat onderdelen aan vervanging toe zijn. Alle informatie wordt grafisch visueel gemaakt in overzichtelijke en naar eigen inzicht te configureren dashboards.”De uitgebreide softwaremogelijkheden van Knapp stellen gebruikers ook in staat om gefundeerde inschattingen te maken van bijvoorbeeld mogelijke piekdagen. “Op basis van alle historische data die we verzamelen kunnen we een simulatie maken van mogelijke piekdagen in de toekomst. Digital Twin Concept, noemen we dat. Met dat concept kunnen we mogelijke veranderingen in de toekomst beter gaan inschatten waarop wederom de mens kan acteren. Want, ondanks alle hoogtechnologische ontwikkelingen blijft de mens centraal staan.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*