De kracht van de combinatie

lalesse

Sinds 2011 is Lalesse Europe distributeur van Autostore voor de Benelux. Inmiddels is een achttal projecten gerealiseerd met het automatische magazijnsysteem. Volgens Rob Pauls van Lalesse Europe kan Autostore perfect gecombineerd worden met andere vormen van magazijnautomatisering die de firma ook in eigen huis ontwikkelt en bouwt. “Complete carrosserieën van een gerenommeerd sportautomerk in het zuiden van Duitsland gaan bijvoorbeeld door de ‘handen’ van een kraansysteem dat wij hebben ontwikkeld en gebouwd.”

Lalesse is volgens Pauls een begrip in magazijnautomatisering en heeft in de 45 jaar dat het bedrijf bestaat al vele projecten succesvol opgeleverd. “We verzorgen het gehele traject van ontwerp tot aan inbedrijfname en onderhoud en services. We zijn dan wel exclusief distributeur van het Noorse Autostore, maar het stukje intelligentie, waaronder de software en eventuele combinaties met andere systemen, voegen we zelf toe. Er zit namelijk een grote variëteit in het gebruik van Autostore. De inzet varieert van fulfilment centra tot partijen die zelf een magazijnsysteem aanschaffen vanuit de eigen opslagbehoefte.”

Flexibele lay-out
We kunnen met Autostore elke vorm realiseren, zegt Pauls. “De vorm is namelijk niet bepalend en gebouwstructuren overigens ook niet. Die flexibele lay-out is de grote kracht van Autostore. Op elke willekeurige locatie is het mogelijk om een orderpick- of replenish poort toe te voegen, zowel aan de buitenzijde van de grid, maar ook aan de binnenzijde van de grid of zelfs onder de grid door middel van een tunnelconcept. Het is afhankelijk van de beschikbare ruimte en de vereiste capaciteit. Tevens houden wij in de lay-out rekening met eventuele uitbreidingsmogelijkheden op volume of picksnelheid naar de toekomst toe. Het is natuurlijk niet gewenst om de hele operatie stil te leggen op het moment dat de grid met extra robots of poorten wordt uitgebreid. Dat kan gewoon in bedrijf, zonder dat het proces stil komt te liggen.”

De enige vereiste voor de implementatie van Autostore is dus een vlakke vloer met voldoende draagkracht. “Wil je maximaal hoog gaan, dan is een vrije ruimte van 7,5 meter nodig,” zegt Pauls. “Maximaal kunnen dan zestien hoge bakken of 24 lage bakken worden geplaatst. De footprint is in alle gevallen gelijk. De bakken zijn inwendig 600 x 400 millimeter groot. De inwendige hoogte is 200 of 310 millimeter. Daarin moet het product passen. Tevens is het gewicht een beperkende factor; het mag niet zwaarder zijn dan 25 kilogram netto. Rekening houdend met deze beperkingen, kunnen we elke benodigde capaciteit realiseren in Autostore.”

Combineren
Daar waar mogelijk Autostore niet past of niet volledig aansluit bij de opslagbehoefte, kan Lalesse ook combinaties maken van systemen. “Afhankelijk van het type klant zouden bepaalde producten bijvoorbeeld niet in een Autostore bak kunnen passen. We kunnen dan een systeem opzetten dat afhankelijk van de productrange deels wordt uitgevoerd met Autostore en deels manueel en toch laten samenvoegen. Of een deel via Autostore en voor het niet passende deel een kranenmagazijn. In een mini-load magazijn liggen de grenzen van gewicht en afmetingen veel verder weg. Zo kunnen we tot 300 kilogram per ladingdrager met afmetingen op palletniveau (1000 – 1200 millimeter) en een vrij te bepalen hoogte garanderen. Beide systemen – Autostore en het mini-load magazijn – kunnen dan bij elkaar komen via een transportsysteem. Kortom, de mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos. Daarbij nemen we de softwaresturing ook volledig voor onze rekening dankzij onze eigen softwareafdeling. We verkopen geen volwaardig WMS, maar kunnen wel een aantal functionaliteiten van het WMS overnemen. Die intelligentie voegen wij toe bij zowel kraan- als Autostore systemen.”

Rob Pauls tot besluit: “We beginnen altijd met een blanco vel papier. “Het product of de productrange dat we moeten handelen bepaalt het type systeem of een combinatie van systemen. Er zit geen beperking op.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*