Content, de sleutel tot een compleet online warenhuis

difox0516

Als één van de grootste onafhankelijke distributeurs in Europa van consumenten elektronica, gadgets en accessoires beschikt het van oorsprong Duitse Difox over een enorm aanbod aan artikelen. “Specialiseren betekent vaak beperken, zeker in e-commerce,” meent Arjan Weeland, binnen Difox verantwoordelijk voor de Benelux. Via een unieke dienstverlening is het ook voor Nederlandse (r)e-tailers mogelijk om een online warenhuis te starten en zo de consument optimaal te bedienen.

Vanuit het Duitse Würzburg belevert Difox dagelijks klanten in méér dan 36 landen. “Ons assortiment bestaat eigenlijk uit alle interessante artikelen waar een consument naar op zoek is, zowel offline als online,” zegt Weeland. “Inmiddels bestaat dit aanbod uit meer dan 38.000 verschillende producten op voorraad, verdeeld over 540 A-merken, dat wordt samengesteld door een team van 23 inkopers. De bedoeling is om dit jaar nog naar 50.000 artikelen te groeien, variërend van een horlogebatterij tot een grote LED tv, van een Playstation 4 tot een drone en van een action-cam tot een scheerapparaat, allemaal van A-merken. Juist met deze A-merk producten onderscheiden we ons van andere aanbieders. Deze worden namelijk vaak online gezocht, vergeleken en uiteindelijk gekocht door de consument in deze transparante markt.”

Belangrijke leverancier
Twintig jaar geleden beschikte Difox al over een mogelijkheid om producten digitaal middels een CSV bestand aan klanten aan te bieden. “En ook onze webshop was toen al voorzien van alle content zoals beelden en specificaties. Zeker voor toenmalige begrippen was dat heel uniek en modern. Mede door die lange voorgeschiedenis hebben we een duidelijke plaats in de markt verworven. We zien nu dan ook dat onze B2B activiteiten voor de e-commerce markt in Nederland, maar ook in België een enorme vlucht hebben genomen. Vanwege de centralisatie van ons distributiekanaal, zijn we voor veel e-tailers in diverse landen inmiddels een belangrijke leverancier voor de longtail. Door onze schaalgrootte en centraal magazijn kunnen wij juist die producten uit voorraad leveren die lokaal niet of nauwelijks worden aangeboden. Difox levert deze producten de volgende dag al aan de consument of ze vinden via crossdocking in het magazijn bij de e-tailer hun weg naar de klant, daar ligt de grote toegevoegde waarde voor onze klanten.”

Genoeg ruimte voor nieuwe spelers
Nederlandse (r)e-tailers staat via Difox dus een compleet warenhuis ter beschikking. Er is ruimte in deze groeimarkt voor nieuwe spelers, maar ook reeds bestaande namen in het Nederlandse online landschap kunnen zo gemakkelijk hun huidig assortiment uitbreiden. “Het is natuurlijk aan de (r)e-tailer om te zorgen dat hij de producten gaat vermarkten en zijn marketing daar inzet waar de consument zich beweegt,” zegt Weeland. Hij ziet daarom nog genoeg ruimte voor e-commerce talenten, naast de grote gekende, vaak buitenlandse namen in Nederland. “Door zelf geen voorraad te nemen blijft je pricing dynamisch. Dit is noodzakelijk in de markt, eigen voorraad vereist investeringen en brengt risico’s op prijsdalingen met zich mee en dit is nu juist het probleem waar retailketens mee te maken hebben. Hun pricing, maar ook hun assortiment beweegt niet gemakkelijk mee met het aanbod in de markt.”

Media Supply
Om (r)e-tailers optimaal te kunnen bedienen heeft Difox het Media Supply concept in het leven geroepen, een hoogwaardige content databank. Als distributeur in een dynamische e-commerce markt is het van belang om mee te bewegen met de marktontwikkelingen. “Dit betekent dat het alléén aanleveren van voorraadinformatie en een inkoopprijs niet meer voldoende is,” meent Weeland. “Je moet je klanten helpen. Door ons fulfilment pakket stellen we de klant in staat onze producten zeer efficiënt en professioneel in hun webshop te plaatsen wat hen een enorme tijds- en kostenbesparing oplevert. Via Media Supply krijgt de (r)e-tailer de beschikking over hoogwaardige productbeelden, technische specificaties in negen talen, méér dan 4.000 product videolinks, productbeschrijvingen en een accessoirematrix van ons complete assortiment. Voeg daar onze logistieke dienstverlening waaronder dropshipments inclusief gepersonaliseerde pakbon en een EDI orderkoppeling aan toe en een e-tailer kan zo ons magazijn virtueel aankoppelen als het zijne, waardoor deze een compleet online warenhuis tot zijn beschikking heeft.”

Nieuwsgierig geworden? Kijk voor meer informatie op www.difox.com en www.mediasupply.eu. Bezoek Difox tijdens de Webwinkel Vakdagen 2017 in Utrecht, op standnummer 184.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*