Autostore-oplossing in e-fulfilment center van de toekomst: Een lust voor het oog

‘Onze klanten bevinden zich in zowel het mkb als in het grootbedrijf, al denken mensen wel eens dat we te groot zijn voor kleinere projecten. Maar dat is dus niet zo.’ Dat zegt Marcel Spruijt, Sales Manager bij Dematic, een toonaangevende partner voor het ontwerpen, bouwen, implementeren en ondersteunen van geautomatiseerde systeemoplossingen voor magazijnen, distributiecentra en productiefaciliteiten. ‘Maar tegelijkertijd lopen we natuurlijk wél warm voor mooie, innovatieve opdrachten. Zo werken we al sinds 2017 samen met Active Ants en onlangs hebben we in het e-fulfilmentcenter van de toekomst een prachtige Autostore-oplossing geplaatst. ‘Een voordeel van Autostore is de besparing van je vloeroppervlak in je magazijn, vaak wel tot zo’n 40 – 60%. Dit betekent dat bedrijven meer ruimte in hun bestaande magazijn kunnen creëren, zonder dat ze moeten verhuizen. Omdat je geen stellingen meer hoeft neer te zetten met daartussen gangen om mensen orders te laten picken, maar werkt met een compact bakkensysteem waarin alle producten in zijn opgeslagen en waarbij de producten automatisch naar de orderpickers worden gebracht. Hierdoor, bespaar je veel tijd en ruimte. Het is een mooi plaatje zo alles bij elkaar, omdat slimme automatisering een concreet gezicht krijgt door deze oplossing.’

Snelle groei door autostore

‘We zijn in het verleden begonnen met 30.000 bakken en 16 robots en dat aantal is inmiddels uitgegroeid tot 50.000 bakken en 88 robots. Het hele magazijn is inmiddels volgebouwd, er kan nauwelijks nog iets bij. Het is erg prettig om samen te werken met deze klant, want het zijn pioniers in hun vak en altijd op zoek naar de nieuwste technologie’, aldus Marcel. ‘Het mooie van dit Autostore-systeem, is dat het rekening houdt met snel lopende producten en minder snel lopende producten. Wanneer er in de zomer bijvoorbeeld veel badkleding wordt besteld, dan blijft deze bak automatisch bovenaan staan als snelloper. Je kunt je voorstellen dat de skikleding in dit seizoen dan langzaamaan naar onderen zakt. Dit slimme systeem bespaart tijd tijdens het verzamelen van de orders. Daar is geen besturing of kunstmatige intelligentie voor nodig.’

Voordeel van een conveyor systeem.

‘Verder combineren we de Autostore vaak met bijvoorbeeld een conveyorsysteem of andere aanvullende technieken, waarbij bakken worden getransporteerd door het magazijn. We hebben een systeem ontworpen waarbij veel tijd bespaard wordt, want orders moeten immers worden ingepakt. Dit gebeurde voorheen handmatig maar wordt nu volledig geautomatiseerd uitgevoerd door een inpakmachine’, vervolgt Marcel. ‘Soms ontstaat de angst dat mensen worden weg geautomatiseerd, maar die angst is niet nodig. Er blijven meer dan voldoende taken over die wel handmatig moeten worden uitgevoerd. Denk dan aan de ontvangst van goederen, de kwaliteitscontrole en het uitpakken van de overdozen waarin de producten worden binnengebracht zodat je alleen nog maar de consumentenverpakking over hebt. Ook het plaatsen in de autostore zelf blijft nodig. En je hebt mensen nodig die het automatische systeem onderhouden.’

Vergaande automatisering

‘Waar we over drie jaar staan kijkend naar de ontwikkelingen in de markt? Ik denk dat de conveyors grotendeels vervangen zijn door AMR’s die de pakjes over de vloer rijden. Dat is een trend, we komen er volgend jaar zelf ook mee op de markt. En ten tweede denk ik ook dat er ook nog verdere automatisering wordt doorgezet, zodat de mensen op de werkvloer nog weer anders ingezet kunnen worden. We zijn nu zelf ook bezig met het orderpicken uit de bakken te automatiseren. De wereld staat niet stil en al helemaal niet op dit vlak.’

‘Bedrijven die aan de slag willen met automatisering zoals bovenstaand raad ik aan om contact te zoeken met een ervaren partij op de retailmarkt die veel referenties kan laten zien. Betrouwbaarheid en het daadwerkelijk kunnen nakomen van afspraken zijn daarbij belangrijk elementen wat mij betreft’, besluit Marcel.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*