Voorsorteren op een veranderend landschap

Ruim achttien jaar (!) geleden lanceerde Tritac met partyflash in feite al de eerste B2B webshop. Vele webshops volgden, zowel in B2B als in B2C, maar ook succesvolle spin-offs zoals ChannelEngine, Katana Commerce en Katana PIM. Nog altijd bouwt de e-commercespecialist mee aan het succes van zijn klanten, maar sorteert wel alvast voor op een veranderend landschap. Een gesprek met Raoul Straathof, e-commerce advisor en verantwoordelijk voor business development binnen Tritac.

Tritac is een unieke speler in de wereld van e-commerce. Het door technologie gedreven bedrijf werd achttien jaar geleden opgericht door Jorrit Steinz, een ambitieuze ondernemer. Vanuit Tritac werd al vrij snel SB Commerce opgericht, een uit de hand gelopen hobby die leidde tot een verzameling van maar liefst 70 webshops met artikelen voor in en om het huis die putten uit drie magazijnen. Tritac stond in als leverancier voor de techniek. Het succes van SB Commerce bleef niet onopgemerkt. Een overname door Sanoma en een rebranding naar VT Wonen volgde. De maatwerkkoppelingen die waren gebouwd naar Amazon en Bol.com en omschakeling van VT Wonen naar een plaza-model brachten Tritac op het idee een platform te ontwikkelen om productdata en orders via een hub heel eenvoudig te kunnen ontsluiten naar verschillende marketplaces. ChannelEngine.com was een feit, intussen een zelfstandig opererend zusterbedrijf.

Productaanbod centraal beheren

Een webshop alleen is anno 2020 al lang niet meer voldoende, stelt Straathof. “Bedrijven zullen zich via veel meer kanalen vindbaar moeten zijn. Marketplaces zijn daar een onmisbaar onderdeel in. Een voorwaarde is dan wel dat je je productdata goed op orde hebt. Een PIM systeem helpt om het productaanbod centraal te beheren en is voor een professionele e-commercespeler, zowel in B2B als in B2C, vandaag de dag onmisbaar. Ook daar hebben we met Tritac op voorgesorteerd. Vanuit ons eigen netwerk en onze eigen expertise hebben we Katana PIM ontwikkeld, een krachtige en schaalbare oplossing om producten snel en veilig te kunnen beheren. Het systeem is volledig te integreren met Katana Commerce, zodat onze klanten in één systeem zowel het productbeheer als e-commerce kunnen managen. Maar is ook volledig zelfstandig in te zetten in combinatie met andere e-commerce systemen en marketplaces.”

B2B2C

In B2B is volgens Straathof nog een andere trend gaande, namelijk het feit dat traditionele B2B spelers meer en meer rechtstreeks de consumentenmarkt gaan bedienen. “Hierin vindt een grote verschuiving plaats. Nike is daarvan misschien wel het beste voorbeeld. Veel merken lopen in die transitie echter tegen grote beperkingen aan. Ze zijn van oudsher niet gewend hun productdata te structureren en organiseren en werken vaak ook nog met eeuwenoude legacy systemen die te beperkt zijn in hun kunnen. Neemt niet weg, dat deze transitie wel is ingezet, en de komende jaren zijn weerslag zal hebben op het landschap. B2B organisaties met een groot assortiment, volledig georganiseerd en gestructureerd in een PIM systeem, zullen hun bestaansrecht wel behouden. Katana PIM kan daarbij helpen en heeft vele functies en eigenschappen om het verschil te kunnen maken. Zo is het heel eenvoudig om producten in meerdere talen op te voeren, al dan niet met specifieke eisen per verkoopkanaal.”

Katana PIM is zeker ook voor B2B organisaties met doorgaans een enorm productassortiment interessant. “Het systeem is getest met 6,5 miljoen producten en werkt ook dan feilloos. Grote internationale spelers vertrouwen al op Katana PIM, zoals Galoha, wereldwijd gespecialiseerd in retourafhandeling van grote merken, die als tweedekans producten worden verkocht op verschillende marketplaces. We kennen e-commerce van binnen en van buiten, beheersen het hele spectrum van A tot Z, mede dankzij de exploitatie van vele eigen succesvolle webshops in het verleden. Dat maakt ons de juiste partner voor bedrijven die alvast willen voorsorteren op het veranderend landschap,” besluit Straathof. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*