Veel webshops hebben de ambitie, slechts 10% slaagt

‘Je ziet dat er veel partijen zijn die de ambitie hebben om iets online te doen. Niet zo gek natuurlijk, als je afgaat op de succesverhalen die je overal hoort. Vervolgens start men dan met een basale webshop en, in het gunstige geval, een goede prijszetting. En dan? Dan wordt het vaak stil.’ Aan het woord is Bas Kroontje, CEO van PANGAEA Digital Agency. Het digital marketingbureau biedt klanten, nationaal en internationaal, een slim platform dat met ze meegroeit en bovendien eenvoudig te koppelen is aan Exact. Vanuit die koppeling met ERP-pakketten organiseren de opdrachtgevers eenvoudig en snel al hun logistieke zaken. 

PANGAEA bestaat al sinds 1995, het was de tijd waarin ze als één van de eerste digital agencies in ons land de markt opgingen. Vanuit het full service aanbod wordt er consistent gewerkt vanuit de fases strategie, marketing en technologie. Bas: ‘Onze naam is overigens niet zomaar gekozen: deze verwijst naar het supercontinent dat zo’n 210 tot 250 miljoen jaar geleden ontstond. Hieruit zijn alle huidige continenten ontstaan. Precies zo werken wij, door alles samen te brengen tot één geheel.’

De cijfers? 90% van de webshops flopt

‘De cijfers wijzen uit dat zo’n 90% van de partijen die een webshop starten alweer snel stopt omdat er meer bij komt kijken dan in eerste instantie gedacht. Daarom is het voor ons ook zo verfrissend om in contact te komen met partijen die wel een goed idee mét onderbouwde berekening hebben. Want daarmee kunnen we gesprekken voeren over bereikt worden door de juiste mensen, en zorgen voor een hoge conversie. Dat zijn de 10% mensen die wél succesvol zijn op het internet. Eén ding hebben ze in elk geval gemeen: ze begrijpen hoe belangrijk marketing is. Daarom zijn zij in staat om steeds verder te optimaliseren. En dan lopen ze in de praktijk vaak tegen de grenzen van een pakket aan. Behalve als ze met ons zee gaan natuurlijk’, lacht Bas.

Al 26 jaar meer marge op het internet

‘Wij bestaan al 26 jaar en willen dat onze klanten meegroeien met de omzet en de marge die ze maken op het internet. Om dat te bereiken hebben we ons eigen digitale platform ontwikkeld dat heel laagdrempelig ingezet kan worden. Wij zorgen ervoor dat een klant er actief mee aan de slag kan. Continuous Improvement noemen we dat: door het gedrag van de bezoekers op jouw website te leren begrijpen en jezelf af te vragen hoe je op basis van die data je website kunt verbeteren. De kern van het platform is dat je het koppelt aan je ERP-systeem. Daardoor ben je in staat om je producten goed te beheren, een realtime voorraad aan te houden, maak je koppelingen met je distributiesysteem en maak je gebruik van zowel de basisfuncties als specifieke functies in het pakket. Denk dan bijvoorbeeld aan het inzetten van tijdsloten voor bezorging, bepaalde valutaire eenheden of het invoegen van verschillende talen. Maar ook verschillende typen kortingsacties, toegespitst op bepaalde categorieën of producten, horen daarbij. Een groot voordeel van ons aanbod is dat het gekoppeld is aan Exact, waardoor een en ander niet alleen logistiek maar ook financieel kan worden afgehandeld.’

Van start-up naar 20 miljoen euro omzet

‘Stel je voor dat je zo’n 200 orders per dag hebt te verwerken, en je moet dit voor uitlevering nog handmatig overtypen, dan werkt dat simpelweg niet. Dat is ook echt iets waar onze klanten wakker van liggen: dat ze de logistiek niet meer geregeld krijgen, waardoor bestellingen mislopen. Sommige webshops hebben de spreekwoordelijke achterkant niet goed voor elkaar en gaan ten onder aan hun eigen succes. Zo werken we bijvoorbeeld voor een bedrijf dat 4 jaar geleden als start-up begon en inmiddels zo’n 20 miljoen euro omzet draait. Als zij niet op tijd hadden ingezet op een slim portaal dat flexibel met ze meegroeit, dan was dat nooit gelukt. Ze maken ook gebruik van de native app die rechtstreeks uit het platform wordt gegenereerd.’

We eat our own dogfood 

‘Omdat we erg geloven in het praktisch uitvoeren van de plannen die we aan anderen adviseren, brengen we deze ook voor onszelf in de praktijk. Dit betekent dat we al meerdere succesvolle bedrijven hebben opgezet en verkocht. Dat bewijst denk ik meteen het succes van onze beproefde formule. Wat wij in basis doen is actief meedenken met onze klanten, waarbij e-commerce heel belangrijk is. Uiteraard helpen we onze klanten ook met hun propositie. Alleen maar het bouwen van een technische webshop heeft niet zoveel zin voor ons. We geloven overigens dat techniek leidend is, als ondersteuning aan marketing. Als je écht ambitie hebt om er iets van te maken en de drive hebt om succesvol te zijn? Dan zit je bij ons goed.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*