Van online lead generation tot conversie

Net als in een brick and mortar omgeving zou je ook online leads op een vergelijkbare manier willen omzetten tot conversie. Omdat menselijk contact ontbreekt en je moeilijk de emotie kunt lezen uit online communicatie, is dat voor veel bedrijven een uitdaging. Als preferred Netsuite commerce agency partner in Europa helpt Logitail vooral B2B organisaties hun online leads om te zetten tot conversie. Een gesprek met zaakvoerder Roger Van Beeck over de prospect- en customer journey en de trends in online marketing.

Online marketing begint bij het bepalen van een strategie, zegt Van Beeck. “Tools zijn er legio, maar een goede strategie is key. Op basis van de strategie bepaal je je doelpubliek, zodat het online lead programma uiteindelijk ook meer impact zal hebben. Vervolgens is opvolging essentieel. Iets dat online zoals gezegd over het algemeen moeilijker is te realiseren dan in een offline wereld, omdat het menselijk contact ontbreekt. Toch zijn er wel degelijk mogelijkheden. Netsuite zet sterk in op customer success, het centraal stellen van de klant.”

Analyseren

Het feit dat de front- en backoffice in Netsuite volledig integraal gekoppeld zijn binnen hetzelfde platform, biedt vele voordelen. Van Beeck geeft enkele voorbeelden: “Zo kan je bijvoorbeeld real-time zien wie er in de webshop aan het ‘winkelen’ is, wie een salesorder heeft vervolledigd of wie nog wat extra ‘aandacht’ nodig heeft en ‘na-gemaild’ moet worden. Het zijn juist deze zaken die je voortdurend moet analyseren in een online omgeving en dat gebeurt in de Benelux nog veel te weinig. Op basis van de data en analyses kun je bovendien de communicatie constant bijsturen en finetunen. Een Customer Data Platform helpt vervolgens om de journey steeds relevanter te maken. Met de Machine Learning die typisch aanwezig is in een Customer Data Platform kan men beter en meer gepersonaliseerd targetten. Vanzelfsprekend speelt hierin de GDPR wel een belangrijke rol, maar zodra je consent hebt van je klanten, kun je je doelpubliek steeds beter leren kennen. Ook door bijvoorbeeld je data te verrijken met informatie van LinkedIn of andere sociale media kanalen. Allemaal met als doel je klanten beter te gaan targetten met relevante informatie.”

De prospect journey is gelijkwaardig aan de customer journey, meent Van Beeck. “Benader potentiële en bestaande klanten op een gelijkwaardige manier. Daarom is het belangrijk de juiste strategie te bepalen en te volgen, zodat je je met je online marketingactiviteiten richt op de juiste doelgroep. Dat zorgt voor een zo hoog mogelijke hit ratio en een zo laag mogelijk bouncepercentage.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*