Transitie van offline naar online: applicatielandschap vraagt om zorgvuldige aanpak

Een retailer heeft geen keus meer vandaag de dag: hij moet online zijn, want dáár gebeurt het. Die ontwikkeling was al in opmars, maar sinds de coronaperiode is aangebroken al helemaal. En wanneer je je daar bewust van bent, dan besef je ook hoe zorgvuldig je om moet gaan met je propositie online. 

Goede integratie is key

“Er worden tegenwoordig ongelooflijk veel applicaties gebruikt. En deze werken niet allemaal vanzelfsprekend met elkaar samen. Om succesvol te kunnen zijn is goede integratie key. En dat is wat wij doen: feitelijk vormen wij de lijmlaag tussen verschillende applicaties.” Dat zegt Erik Greefhorst, partner en CEO bij Dovetail, een bedrijf dat organisaties helpt die streven naar een betere kostenbeheersing, een sterkere business focus en schaalbare IT-diensten. Dat doen zij door integraties te organiseren tussen vrijwel alle systemen en applicaties. 

“Wat je ziet in de markt is dat het enorm belangrijk is dat applicaties in staat zijn om met elkaar te communiceren. Want dat zorgt voor efficiëntie, tijdsbesparing en minder fouten. ‘Integration made easy’ noemen we dat, juist omdat je geen programmeer-skills nodig hebt om ermee te starten. Wanneer je zelfs maar een beetje IT-kennis hebt kun je gewoon aan de slag. Wij zien applicatie- en business consultants of een systeembeheerder in zeer korte tijd de eigen integraties maken.

En voor wie dat niet wil of kan bieden we ons partnernetwerk aan. In de praktijk zie je, zeker nu de coronacrisis is ontstaan, dat online een vlucht genomen heeft. Dit betekent uiteraard dat de gemiddelde retailer hier extra focus op legt. En dan doemt meteen de eerste uitdaging op, want veel de systemen die deze retailer vervolgens gebruikt zijn in basis ontworpen voor offline business.”

De fashionindustrie: van offline naar online

“Een aardig voorbeeld van bovenstaand verhaal over online en offline komt vanuit een producent van fashionsoftware. Kledingwinkels zijn traditioneel offline ingesteld en zijn door de coronaperiode in razend tempo overgeschakeld naar online. En het blijkt nog best een uitdaging om dat allemaal goed voor elkaar te krijgen. Wij zorgen er, samen met onze partners voor, dat de software van deze fashionproducten klaar is voor online succes, bijvoorbeeld omdat klanten de winkel ook online kunnen vinden. Je zou kunnen zeggen dat het een digitale showroom is, in plaats van de fysieke winkel waarin kleding gepresenteerd wordt. En dan wel een uiterst belangrijke showroom.”

Van dubbel naar automatisering

“Retailers die voorzichtig hun stappen online zetten, doen vaak veel dingen dubbel. Zij hebben, ondanks de beste bedoelingen, nogal eens moeite om hun data op orde te krijgen en verrichten veel handmatig werk. Wij zijn in 1993 al begonnen met winkelautomatisering en geloven dat in de samenwerking met andere partijen die kennis van zaken hebben, de kracht zit om ingewikkelde zaken eenvoudig te maken,” zegt Erik. “Even terug naar de fashionzaak: je moet je voorstellen dat je, wanneer je werkzaam bent in die branche, meestal niet zoveel met IT hebt. En nu? Nu heb jij als fashionretailer plots met allerlei partijen te maken die iets met een API willen doen. Terwijl jij in wezen pas net begint te begrijpen wat een API eigenlijk is…”

API als ontsluiting naar de buitenwereld

“Een API is bedoeld om een applicatie te ontsluiten naar de buitenwereld. En die buitenwereld is groot. Heel groot. Als je alleen al kijkt naar de software van Exact, dan zijn daar zo’n 330.000 integraties mee gemoeid. Die technische koppelingen onderling zijn dus heel belangrijk,” aldus Erik. “Wanneer je dat niet goed organiseert en je laat mensen die IT-matig net wat minder kundig zijn gebruikmaken van je technische laag, dan zijn de problemen niet te overzien. Voor de fashionklant waar ik eerder over sprak, zijn we nu bezig om een netwerk van trusted partners te selecteren. De moraal van het verhaal is in feite dat het integreren van applicaties complex is, maar niet moeilijk is. Het vraagt om een zorgvuldige aanpak van iemand met de juiste kennis, die alle benodigde details organiseert. Het inrichten van de integratie is vervolgens niet moeilijk. Voor (online) succes. Vandaag. Morgen. En voor álle dagen daarna.”

Meer weten over Dovetail? Neem dan contact op via 085 2020302 of stuur een e-mail naar info@dovetail.world of vraag de gratis demo aan om te zien wat dit betekent voor jouw organisatie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*