Waar ligt u ‘s nachts wakker van?

E-commerce heeft het klassieke retail landschap ingrijpend veranderd. De concurrentie is moordend en neemt alleen maar verder toe. Je ziet ook steeds meer techbedrijven zich op de retailmarkt begeven. Het is dus zaak om als retailer heldere keuzes te maken, zowel in strategie als technologie. Avanade helpt retailers met het implementeren van oplossingen voor een snellere bedrijfstransformatie en met passie voor innovatie. Een gesprek met director Jort Meijer.

De consument accepteert het klassieke retail model niet meer en wil via elk kanaal op een vergelijkbare (en goede) manier aangesproken en herkend worden, begint Meijer. “Personalisatie is essentieel, en daarin hebben de techbedrijven vaak een streepje voor; het is vaak zelfs hun belangrijkste asset. Retailers zullen hierin mee moeten gaan door een consument op het juiste moment op de juiste manier en met het juiste product aan te spreken. Wij helpen retailers om richting te geven aan zowel de strategie als technologie met oplossingen binnen het Microsoft ecosysteem.”

Alles draait om data

Om potentiele klanten op een juiste manier te kunnen bedienen, is data essentieel. “Data is de ‘currency in the digital age’,” zegt Meijer. “Degene die data op een juiste manier weet toe te passen, kan het verschil maken. Onderzoek heeft aangetoond dat 64% van de CEO’s van grote bedrijven gelooft dat data de differentiatiefactor voor de toekomst is. Organisaties die in staat zijn om het gedrag van hun klanten in de propositie mee te nemen, scoren in 85% van de gevallen ook hoger.” Meijer geeft een mooi voorbeeld van een differentiatie uit de telecomsector. “Telecombedrijven hebben jarenlang hun klanten uitgemolken. Als een van de eerste heeft Vodafone de handschoen opgepakt om meer naar hun klantwaarde te kijken. Ze zijn klanten proactief gaan benaderen met speciale aanbiedingen op maat van hun gebruik. Dat heeft de klanttevredenheid en klantwaarde aanzienlijk verbeterd.”

Drie pijlers

Bovengenoemd voorbeeld is eigenlijk wat consumenten vandaag de dag verwachten van een organisatie, maar de realiteit is vaak weerbarstiger. Meijer: “Data bevindt zich veelal in silo’s, de kwaliteit is slecht, werknemers missen vaak de vaardigheden om echte inzichten uit data te halen, er is een onduidelijk gearticuleerde analytics strategie en er zijn nauwelijks tools beschikbaar. Kortom, de meeste organisaties hebben nog wel een uitdaging.” Avanade heeft zijn dienstverlening opgebouwd rond drie succesfactoren voor de retail: foresight, agility en ingenuity. Meijer legt uit: “Foresight is het toegang hebben van de juiste data, tools en mensen om beter te kunnen voorspellen en anticperen. Vervolgens is het zaak om de organisatie wendbaar(der) te maken om snel te kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen. En wanneer organisaties tot slot het inzicht kunnen combineren met menselijke intuïtie en creativiteit, zijn ze in staat significant voordeel te behalen in de digitale transformatie ten opzichte van de concurrentie.”

One view

Meijer is van mening dat bedrijven alleen maar succesvol kunnen zijn als ze een heldere keuze durven maken in assortiment, prijs en/of klanten die ze bedienen. “Action heeft bijvoorbeeld heel bewust de keuze gemaakt om niets online te doen en juist te verrassen met assortiment en prijs. Daarin zijn ze heel succesvol, juist omdat ze die keuze maken. Coolblue is daarin het tegenovergestelde met een dominante online strategie met winkels die dienen als experience en service locatie. Hierdoor weten zij veel van hun klanten en kunnen op basis van deze informatie gerichte aanbiedingen doen. Kortom, een heldere strategie en de vertaling daarvan in een gerichte IT strategie zijn belangrijke randvoorwaarden voor succes. Bij de uitvoering van de IT strategie zijn twee zaken cruciaal: ‘one view on stock’ en ‘one view on customer’. Dat moet je weten te organiseren en orkestreren, en dat komt de nachtrust ongetwijfeld ten goede,” zegt Meijer tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*