Optimaliseren van de bestelervaring

Steeds meer zakelijke eindklanten zijn op zoek naar bestelgemak. Meer efficiency in het inkoopproces geeft minder ruis en vooral minder rompslomp. dNovo ICT ondersteunt leveranciers van deze bedrijven door het realiseren van zogenaamde OCI koppelingen. “We slaan een brug tussen het platform van de leverancier en het inkoopsysteem van de eindklant.” Het optimaliseert de bestelervaring, maar biedt volgens Bart Verbeek van dNovo ICT nog veel meer mogelijkheden.

Open Catalog Interface

OCI staat voor Open Catalog Interface en is bedacht door SAP. dNovo ICT maakt onderscheid tussen twee typen OCI koppelingen. Verbeek: “Een OCI Punchout koppeling geeft de eindklant de mogelijkheid om vanuit het eigen ERP systeem of de e-commerce omgeving de productcatalogus van zijn leveranciers te bekijken. Hij vult het winkelmandje en ziet vervolgens terug in zijn inkoopsysteem dat de order digitaal is ingeschoten. In het inkoopsysteem is het mogelijk om de kostenplaats toe te voegen evenals eventueel andere benodigde informatie. Tevens zijn up-to-date artikelinformatie, de beschikbaarheid/levertijd en de actuele prijs beschikbaar.”

Commercieel interessant

Onder een OCI Roundtrip koppeling verstaan we een verregaande integratie tussen het ERP systeem van zowel de eindklant als de leverancier, vervolgt Verbeek. “Eindklanten kunnen dus in het eigen inkoopsysteem ‘shoppen’ in het eigen centrale ERP of inkoopsysteem van de leverancier. Dat biedt natuurlijk volop (extra) mogelijkheden. Een inkopende eindklant die voorheen gewend was product A, B en C manueel te bestellen bij een leverancier krijgt op deze manier een overzicht van het gehele assortiment. Voor de leverancier is dat commercieel interessant. Hij kan bijvoorbeeld acties in de spotlights zetten of gerelateerde producten voorstellen. Het leidt in veel gevallen tot extra omzet.”

Bekende systemen

dNovo ICT realiseert OCI koppelingen met vrijwel alle bekende inkoop- en ERP systemen, zoals SAP, Dynamics, AFAS, Exact, Oracle en Axapta maar ook met meer specifieke inkoopsoftware als AXI, Basware, Dynamics, Inconto, ProQuro, ProActive en PROACTIS TBlox. Verbeek: “De koppelingen zijn voornamelijk geënt op Magento 1 en 2 en Shopware. Als een leverancier niet beschikt over een digitale catalogus, kunnen we er ook een opstellen en beheren, om hierop de OCI integratie op los te laten, zodat de leverancier wel het beoogde bestelgemak kan bieden. We zetten daar een omgeving als CCVshop voor in.”

Integraties

De afgelopen jaren heeft dNovo ICT al vele mooie OCI koppelingen gerealiseerd. Verbeek geeft enkele voorbeelden. “Voor een leverancier die veel aan scholen levert, hebben we een integratie gemaakt zodat medewerkers zelf hun materiaal kunnen bestellen via hun eigen inkoopportaal. Na goedkeuring van de bestelling door een meerdere is de order definitief en wordt de bestelling geplaatst bij de leverancier, zijnde onze klant. De goederen worden vervolgens afgeleverd bij diegene die ze heeft besteld in het juiste filiaal, enz. Ook voor diverse leveranciers van zorginstellingen hebben we dergelijke integraties gerealiseerd die commercieel ook nog bijdragen in de vorm van extra omzet vanwege een totaaloverzicht op het assortiment.”

OCI koppelingen ofwel directe integraties tussen platformen van bedrijven en leveranciers verhogen het bestelgemak aanzienlijk. “Het inkoopproces wordt gestroomlijnd, er is minder ruimte voor ruis op de lijn en zowel eindklanten als leveranciers kunnen gewoon gebruik blijven maken van het eigen systeem. Een win-win,” besluit Verbeek.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*