De handel onder een vergrootglas

De uitdagingen voor handelaren liggen onder een vergrootglas tijdens de ‘intelligente lockdown’ in ons land. Hardlopers lopen harder, terwijl andere assortimenten nauwelijks verkopen. Pakketbezorgers melden drukte ‘als met Kerst’, terwijl de horeca stilligt. Volgens Bram Streefkerk, Solution Marketeer bij Exact, is er zeker business, maar niet ‘as usual’. Hij deelt met ons een aantal tips and tricks en praktijkvoorbeelden om straks sterker uit de strijd te komen.

Zaken die tot voor kort heel normaal leken, lijken in tijden van lockdown net even anders te gaan. “Een crisis is niet leuk, maar vaak wel een startpunt om na te denken over een aantal zaken en veranderingen door te voeren,” begint Streefkerk. Hij geeft direct al een voorbeeld. “Disposable Discounter, leverancier van horecaproducten en schoonmaakartikelen, wist zich razendsnel te herpositioneren. In plaats van de wegwerpglazen en –borden werd het assortiment van ontsmettingsmiddelen, handgel etc. naar voren gehaald en prominent op de homepage getoond. Een mooi voorbeeld van flexibel kunnen aanpassen op basis van de actualiteit.”

Zo. Nu eerst een handgelletje

Een ander voorbeeld van een bedrijf die de crisis aangrijpt om tot nieuwe ideeën te komen, is bierbrouwer Bavaria. “Om zowel de horeca te ondersteunen als zelf een steentje bij te dragen aan de crisis, worden de ‘bierkelders’ in de horeca leeggepompt en wordt van het bier een alcoholhoudende handgel geproduceerd. Een totaal andere business waarop Bavaria is ingesprongen om op die manier het productieapparaat te kunnen blijven inzetten. Iedereen blij en de zorg is erbij gebaat. Bavaria geeft overigens wel aan dat de verkoop van speciaal bier in tijden van lockdown juist hoger ligt dan voorheen. Blijkbaar gunnen mensen zichzelf de ‘microluxe’ van een speciaal biertje.”

E-commerce

De rol van e-commerce wordt in tijden van lockdown zichtbaar duidelijk, merkt Streefkerk. “Alle zaken die je remote kunt doen, ervaren nu een enorme boost. In onze cloud omgeving, bij elkaar zo’n 500.000 klanten die gebruik maken van onze software, zien we een enorme piek in webshop koppelingen en orderstromen die nu massaal online gaan. Onze partner Dealer4Dealer onderschrijft deze tendens. Het is belangrijk rekening te houden met een aantal factoren als het gaat om e-commerce, namelijk de klantverwachting, de flexibiliteit en afhankelijkheid, de piekbelasting en tot slot de menselijke factor.” Streefkerk licht een en ander graag toe.

Klantverwachting

De markt groeit en bedrijven willen vaker en in kleinere volumes worden beleverd, ook in B2B. “Grootverpakkingen verdwijnen langzaam uit het ‘straatbeeld’. Het moment van leveren wordt ook steeds belangrijker, ingegeven door de consumentenverwachtingen. Dat vraagt nogal wat van de supply chain. Het is zaak optimalisaties te behalen door een minimum aan looproutes, verpakkings- en leveringskosten voor een maximaal resultaat. Voor ons als softwareleverancier perfect te meten en managen. Vanuit zakelijke klanten rijst ook meer en meer de vraag naar maatwerk, behalve in product ook in het bejegenen van de klant. De ene klant heeft andere business- of servicelevel eisen dan de ander. Handelaren die dit spel goed spelen en geen fouten maken, zijn heel succesvol.”

Flexibiliteit en afhankelijkheid

Natuurlijk zijn er branches waar het water aan de lippen staat en dat het voor bedrijven, hoe flexibel ook, niet zo eenvoudig is zich aan te passen aan de realiteit. Toch zijn er ook kansen. “Instappen op e-commerce is inmiddels een no-brainer. B2B e-commerce bloeit als nooit tevoren. Zakelijke inkopers, die nu ook vanuit huis werken, worden getriggerd om zaken vanuit huis online te kopen. Ze onderkennen dat er al ontzettend veel online te vinden is, zonder dat je met een leverancier hoeft te bellen of om tafel hoeft te gaan met een vertegenwoordiger. De crisis is een zetje in de rug om via B2B e-commerce of andere vormen van connectiviteit de business draaiende te kunnen houden.”

Samenwerking in de supply chain, oftewel de keten van handelaren en producenten, wordt een steeds belangrijker thema, constateert Streefkerk. “Maar ook het ‘over de keten heen kunnen kijken’ is een belangrijk topic vandaag de dag. Het sourcen van producten kan een uitdaging zijn, zeker met de gesloten landsgrenzen. Het is vandaag de dag heel lastig om spullen uit bijvoorbeeld Duitsland of Italië te importeren. Handelaren gaan dus op zoek naar vergelijkbare leveranciers uit eigen land. Wat schetst vaak de verbazing, deze leveranciers hebben wellicht een ander assortiment of kunnen een breder serviceniveau bieden. Met andere woorden, het is altijd goed om verder te kijken dan gebaande paden en bekende relaties. Ook na de crisis. De keerzijde van het moeilijk kunnen sourcen van producten, is ook de ‘Kerstdrukte’ die pakketbezorgers ervaren. Dan is het wel zo handig als je met software werkt die snel te begrijpen is en waar (nieuwe) mensen snel mee aan de slag kunnen.”

Opslingereffect

Handelaren in sommige branches ervaren extreme pieken, ook als gevolg van het menselijk handelen. Streefkerk: “Het is er alles aangelegen dit zogenaamde slingereffect proberen te dempen om meer klanten te bedienen en een betere doorstroom te realiseren. Denk aan de run op toiletpapier en diepvriesproducten net na de aankondiging van de intelligente lockdown. Online supermarkt Picnic heeft hier perfect op geanticipeerd door een limiet in te stellen op deze producten om zo veel meer klanten tevreden te stellen. Ook weer een mooi voorbeeld van snel kunnen anticiperen op de actualiteit. Samenwerking en informatie-uitwisseling tussen alle spelers in de supply chain (tussen retail en groothandel, tussen groothandel en fabrikant, enz.) is essentieel. Op die manier zijn trends veel beter en eerder te onderkennen en is de ketendoorstroming veel beter te organiseren. Dat houdt in dat je ondernemer zo transparant mogelijk moet zijn en zoveel mogelijk informatie moet delen,” adviseert Streefkerk.

Als je nu door de crisis de urgentie voelt om snel online te gaan, ga dan niet overhaast te werk, adviseert Streefkerk. “Zorg ervoor dat de basisprocessen goed gemodelleerd zijn in de bedrijfssoftware en omring je met goede partners. Mensen die zakelijk online willen kopen, verwachten een foutloze ervaring.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*